ویرایش عکس تیر 99

راسخون :
قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: با طرح موضوعات دینی در رسانه در واقع رسانه را مرجعیت می‌دهیم در حالی که دین مرجعیت مشخصی برای مراجعه مخاطب نشان داده است.

 قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: با طرح موضوعات دینی در رسانه در واقع رسانه را مرجعیت می‌دهیم در حالی که دین مرجعیت مشخصی برای مراجعه مخاطب نشان داده است.


به گزارش راسخون به نقل از خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی مقدم در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم اشراق که ظهر پنج شنبه در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: برای مطرح کردن دین در رسانه باید به مسائل مختلفی توجه داشته باشیم که آسیب‌ها و خطرات احتمالی که از سوی رسانه متوجه دین می‌شود از مهم‌ترین این مسائل است.
وی از حوزه های علمیه به عنوان مرکز تولید فکر و اتاق فکر دین یاد کرد و با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نظام به لحاظ فکری محتاج حوزه است، گفت: روحانیت شیعه باید در این زمینه اقدامات شایسته و بایسته انجام دهد.


قائم مقام صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ادامه تصریح کرد: دنیای امروز به شدت در حال فشرده شدن در ابعاد زمان، مکان و فضا است و اگر توقف کنیم و برای رهایی از این وضع و به روز شدن تلاش نکنیم در چنبره این موضوع گرفتار و عقب ماندگی ما غیر قابل جبران خواهد بود.
متاسفانه بسیاری از مسائل دینی در رسانه مورد تاثیر قرار می‌گیرد


وی با اشاره به برخی آسیب های گریبان گیر رسانه ها، غلبه دادن جاذبه‌های ظاهری بر جاذبه‌های محتوایی و کیفی به وسیله مطرح کردن مباحث دینی در رسانه، غلبه احساس بر عقل و خرد را از دیگر آسیب‌ها ذکر کرد و بیان داشت: عقل و وحی دو سرمایه بزرگ است که خداوند در اختیار انسان ها قرار داده که با بیان بسیاری از مسائل احساسی، متاسفانه بسیاری از مسائل دینی در رسانه مورد تاثیر قرار می‌گیرد.
موسوی مقدم با بیان اینکه ارائه تصویر کاریکاتوری از دین در رسانه باعث می شود که برخی آموزه‌ها مورد غفلت واقع شود عنوان داشت: برجسته‌سازی در عرصه هنر یک اصل است و همین مسئله سبب می‌شود برخی آموزه‌های دینی رشد کنند و بزرگ شوند و برخی دیگر مورد غفلت قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: توجه بیش از حد به عالم خیال نیز باعث می‌شود تا واقعیت زندگی نادیده گرفته شود.
قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: از آنجا که خاستگاه اصلی آثار نمایشی خیال است باید از آن به نحوی صحیح استفاده کرد تا در معارف دینی و وحیانی خود دچار تعارض نشویم.


کاسته شدن قداست دین، خطر بزرگی است
وی تصریح کرد: قرآن کریم خیال‌پرداز و خیال‌پردازی را دوست ندارد اما همین خیال اگر در خدمت حق و حس قرار گیرد، آثاری به جا می‌گذارد که هم دینی و هم ملموس و محسوس است.
وی کاهش قداست و عادی‌سازی آموزه‌های دینی را از دیگر خطرات و آسیب‌های رسانه دانست و تصریح کرد: کاسته شدن قداست دین، خطر بزرگی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
قائم مقام صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در رسانه الزاماتی وجود دارد که باید با زبان تازه هنری و چیزی بیش از آنچه در ذهن است ارائه شود.
وی در ادامه با بیان اینکه فرآیندی که در آثار نمایشی طی می‌شود مهم است، گفت: یکی از دلایل نگاه نقادانه علما به آثار نمایشی برای این است که هنرمندان بلافاصله قبل از تبدیل امر واقعی به تخیل و محسوس کردن آن، این چرخه را از تخیل به حس می‌رسانند در حالی که اگر یک هنرمند این چرخه را به خوبی به کار بگیرد آثار نمایشی او نه تنها مذموم نیست بلکه می‌تواند ممدوح باشد.


روح انسانی و الهی باید در هنر نمایشی دمیده شود
موسوی مقدم با تاکید بر اینکه روح انسانی و الهی باید در هنر نمایشی دمیده شود عنوان داشت: توجه صرف به شکل ظاهر ما را دچار مشکل می کند و غفلت را به مخاطب القا و طوری وانمود می کند که مخاطب همه امور را تخیلی و غیرواقعی می بیند.
قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در پایان اظهار داشت: برای ارائه پاسخ امروزی به مخاطب در خصوص اسلام باید به کنه اسلام توجه داشت و باید دین را با توجه به مقتضیات و سئوالات امروزی در رسانه ها قرار دهیم./7432

شما می توانید آخرین اخبارایران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رسانی راسخون"مشاهده نمایید.

منتظراخبار، انتقاد وپیشنهاد شماهستیم:
news@rasekhoon.net