اگر در حالی که سر کار هستید باد شدیدی شروع به وزیدن کند و شما نگران این هستید که پنجره اتاق خود در منزل را نبسته اید، نگران نباشید. در صورت که پنجره اتاق شما مجهز به سنسور تماسی است، می توانید از طریق اینترنت این کار را انجام دهید! معمولا چنین حسگرهایی نیاز به سیم کشی برق یا باطری دارند. ولی موسسه فرانهوفر آلمان سیستم جدیدی برای این پنجره ها طراحی کرده است که بدون سیم کار کرده و نیروی مربوطه را از محیط اطراف دریافت می کنند.

به گزارش راسخون، این سیستم از سنسور سه بعدی ساخته شده که اندازه آن در حد یک ناخن است ودر حال حاضر برای تعیین موقعت دقیق درام در ماشین لباسشویی کاربرد دارد.

این حسگر با قرار گرفتن در چارچوب داخلی پنجره، می تواند تغییرات زاویه و موقعت آهنربای کشویی واقع در پایین قاب پنجره را تشخیص دهد مثلا وقتی پنجره قفل است، آهنربا به سمت راست و جهتی که سنسور ثبت می کند می رود.

همچنین این سنسور قادر است فرق بین پنجره ایی که از نظر امنیتی قفل شده را با پنجره ای که به صورت معمولی بسته شده است را تشخیص دهد و اگر فردی ( مثلا یک سارق) بخواهد این سیستم را با از بین بردن آهنربا غیر فعال کند،سیستم قادر به تشخیص آن خواهد بود.

در قاب پنجره، یک واحد رادیویی و یک میکروکنترل کندده وجود دارد که موقعت را تا فاصله 20 تا 30 متر به سنسور ها گزارش می کند. در نهایت سیگنال از طریق یک پایگاه متصل به اینترنت، مثلا یک کامپیوتریا گوشی هوشمند، دریافت می شود.

قابهای پنجره های دیگرمی توانند این سیگناها را دریافت کنند. ولی در این روش، مادامی که پنجره ها از 30 متر دورتر نباشند، ایستگاه مبنا می تواند بر پنجره های متعدد کنترل داشته باشد. فرانهوفر پیشنهاد کرده که کارمندان امنیتی می توانند بدون اینکه از پشت میز خود تکان بخورند از این تکنولوژی برای بررسی کل پنجره های ساختمان ها استفاده کنند.

علاوه بر سنسور و آهنربا، هر قاب پنجره دارای یک ژنراتور ترموالکتریکی و یک سلول خورشیدی است که می توانند نیروی برق مورد نیاز را تامین کنند. سازندگان این سیستم امیدوارند که تا پایان سال تولید این پنجره ها آغاز شود.


منبع: gizmag
/2759/