سئول سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان دیلم گفت: خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان با افزایش سن بیشتر می شود.

به گزارش راسخون به نقل از مهر، مریم هاشمی صبح چهارشنبه در همایش آموزشی پیشگیری از سرطان در دیلم اظهار داشت: جنس مهمترین عامل درابتلا به سرطان سینه به شمار می رود به صورتی که در مقابل هر 100 زن یک مرد مبتلا به سرطان سینه می شود و به عبارت دیگر سرطان سینه در زنان 100 برابر بیشتراز مردان می باشد.

مسئول برنامه سلامت زنان شبکه بهداشت دیلم اضافه کرد: جنس، سن، سابقه فامیلی، سابقه شخصی، سابقه ابتلا قبلی به سایر سرطان‌ها، سابقه برخی از بیماری‌های خوش خیم، سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه، عدم شیردهی به فرزندان، چاقی، رژیم غذایی، عدم تحرک از عوامل خطر در ابتلا به سرطان سینه در زنان به شمار می‌رود.

وی دیدن توده یا تومور در پستان، ترشح از نوک پستان، تغییرات پوست پستان، تغییرات نوک پستان، تغییر در اندازه پستان، بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل، تهاجم به اعضای دیگر (متاستاز) را از علائم سرطان پستان برشمرد.

هاشمی معاینه توسط خود یا خودآزمایی، معاینه توسط پزشک و ماما و ماموگرافی را از روش‌های تشخیصی این نوع سرطان عنوان کرد.

وی انجام تست "پاپ اسمیر" را از راه‌های تشخیص سرطان رحم دانست و افزود: این آزمایش برای کشف سرطان یا عوارضی است که به سرطان تبدیل می‌شوند و بهترین وسیله برای شناسایی عوارض پیش سرطانی و مخفی تومورهای کوچکی است که به سرطان گردن رحم منتهی می شوند.

این کارشناس برنامه سلامت زنان در ادامه بیان داشت: اگر سرطان گردن رحم زود شناسایی شود می توان آن را درمان کرد.

کارشناس سلامت خانواده شبکه بهداشت ودرمان درادامه این نشست گفت: هدف از برگزاری چنین جلسات آموزشی، بالا بردن آگاهی زنان در خصوص انواع سرطانهای شایع در زنان و انجام تستهای تشخیصی است.

همچنین جلسه آموزشی با موضوع راه‌های پیشگیری از سرطان سینه و رحم با حضور خواهران بسیجی پایگاه محدثه و بسیج خواهران شهرستان در مسجد امام سجاد(ع)و زینبیه دیلم برگزار شد.

/111/