سایت گل در گزارشی درباره وضعیت تیم ملی فوتبال ازبکستان در آستانه دیدار حساس با ایران در چارچوب دور مقدماتی جام جهانی دو هزار و چهارده برزیل نوشت از زمان فروپاشی شوروی سابق در آغاز دهه هزار و نهصد و نود میلادی و تشکیل جمهوریهای مستقل ، تاکنون رویدادهای کشورهایی نظیر ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان ، ترکمنستان و قرقیزستان به ندرت توانسته است بر رویدادهای جهان تاثیر چندانی بگذارد. با این حال ازبکستان می تواند با تبدیل شدن به نخستین تیمی که از این منطقه به جام جهانی صعود می کند،‌تاریخ ساز شود.

در نیمه راه دوره نهایی انتخابی جام جهانی ، ازبکستان هنوز از بخت زیادی برای راهیابی به جام جهانی دو هزار و چهارده برزیل برخوردار است.

تحقق این رویا به تحولات بازی روز چهارشنبه در ایران بستگی دارد. ازبکستان به رغم آغازی ضعیف در گروه یک مسابقات که دو تیم آن به طور مستقیم به جام جهانی صعود می کنند، می تواند با پیروزی در ورزشگاه آزادی در صدر گروه خود قرار گیرد.

در حال حاضر کره جنوبی با هفت امتیاز با تیم دوم گروه یعنی ایران هم امتیاز است و ازبکستان با دو امتیاز کمتر در رده سوم قرار دارد. با این حال با توجه به اینکه کره جنوبی در این مرحله استراحت دارد و با استرالیا بازی دوستانه برگزار خواهد کرد، صدر جدول به برنده بازی روز چهارشنبه تعلق خواهد یافت.

این پیروزی برای ازبکستان دور از دسترس به نظر نمی رسد، فوتبال ازبکستان طی سالهای اخیر شاهد ظهور ستارگان زیادی بوده است. ماکسیم شاتسیخ مهاجم ازبکستان که زمانی شوچنکو دوم لقب گرفته بود، یک دهه در دیناموکیف بازی کرده است و در کمتر از دویست بازی حدود یکصد گل برای این تیم زده است. همچنین زمزمه هایی درباره انتقال وی به لیگ برتر انگلیس به علت نمایش قابل توجه وی در لیگ قهرمانان اروپا به همراه دیناموکیف شنیده می شود.

پس از وی بازیکنان مستعدی چون سرور دژپاروف و تیمور کاپادزه ظهور کردند و این ستارگان پا به سن گذاشته در تیم ملی ازبکستان اکنون به همراه ستارگان جوانی چون اودیل احمدوف و سنجر تورسونف در قالب یک تیم بازی می کنند.

شاید این تیم در تاریخ ازبکستان بی سابقه باشد. ازبکستان از بدو حضور همواره یکی از تیم های خوب از نظر قدرت و توانمندی بازیکنان بوده است با این حال هنوز نتوانسته است گام نهایی را بردارد و به باشگاه قدرت های نخست قاره آسیا بپیوندد. تیم ازبکستان در نخستین حضورش پس از فروپاشی شوروی سابق مدال طلای بازیهای آسیایی را در سال هزار و نهصد و نود و چهار از آن خود کرد. با این حال نتوانست این موفقیت را با صعود به جام جهانی هزار و نهصد و نود و هشت و دو هزارو دوی میلادی تکمیل کند.

با این حال چهار سال بعد یکی از جنجالی ترین رویدادهای تاریخ فوتبال آسیا منجر به عدم راهیابی ازبکستان به جام جهانی دو هزار و شش شد. ازبکستان در دور پلی آف در برابر بحرین قرار گرفت و در صورت پیروزی در برابر این تیم به مصاف تیرینیداد و توباگو می رفت و در صورت پیروزی به جام جهانی صعود می کرد.

ضربه پنالتی جنجالی ازبکستان به بحرین، رد شدن گل ازبکستان توسط داور و در نهایت شکایت ازبکستان به فیفا موجب شد، فیفا برای نخستین بار در تاریخ فوتبال یک بازی مرحله انتخابی را تکرار کند. با این حال بحرین در بازی تکراری به لطف گل زده در خانه حریف پیروز شد و به مرحله بعدی صعود کرد.

ازبکستان در مسابقات جام جهانی دو هزار و ده حضوری درخشان نداشت با این حال اوضاع در مسابقات امسال بسیار فرق کرده است. این تیم در دور سوم انتخابی بهترین عملکرد را داشت و بالاتر از ژاپن و کره شمالی قرار گرفت. با این حال در مرحله بعد در بازی نخست خود نتیجه را به ایران واگذار کرد.

تاریخ نشان داده است هرگاه انتظارات از ازبکستان زیاد بوده است این تیم عملکرد مناسبی نداشته است. کارشناسان عدم آمادگی روحی را علت این مسئله معرفی می کنند اما طرفداران ازبک نام آنرا بدشانسی می گذارند.

ازبکستان در بازی نخست برابر ایران به رغم اینکه چندین بازیکن دو اخطاره اش در مرحله قبلی، از بازی محروم شده بودند و در ترکیب تیم حضور نداشتند، برتری محسوسی در برابر ایران داشت و حتی یک گل سالم این تیم توسط داور رد شد. گلی که اما ایران در دقیقه نود و چهار مسابقه به ثمر رساند شکست یک برصفر ازبکستان در بازی رفت را رقم زد.

بازی این تیم در برابر لبنان بسیار نا امید کننده بود و ازبکستان همین بازی را در برابر کره جنوبی نیز ارائه کرد. با این حال نخستین پیروزی ازبک ها در برابر قطر حاصل شد، حالا ازبکستان پس از چهار بازی با پنج امتیاز سوم است و با صدر جدول تنها دو امتیاز فاصله دارد.

ازبکستان برای رسیدن به جام جهانی برزیل نخست باید با یکصد هزار هوادار فوتبال در تهران بجنگد، دو بازیکن کلیدی اش اما مصدوم و دو تن دیگر نیز محروم هستند. اگر این تیم آسیای مرکزی بتواند در تهران سه امتیاز بگیرد، واقعا به همه حواشی درباره بدشانسی معروف خود پایان خواهد داد و می تواند نماینده کل منطقه در نخستین حضور آسیای مرکزی در جام جهانی باشد.
/2759/