استان چهارمحال و بختیاری یکی از معدود استان‌های کشور است که جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد. در این میان شهرستان بروجن، شرایط نسبتاً خوبی در استان دارد، تالاب‌های چهارگانه‌ای که به صورت زنجیروار از ضلع جنوبی شهرستان بروجن، در امتداد کوه کلار به طرف غرب منطقه گسترده شده و با ایجاد یک مجموعه بزرگ زیستی، زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و ماهیان منحصر به فرد است.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، در این راستا تالاب «چغاخور» در شهرستان بروجن، از مناطق طبیعی و مناسب برای تفریح، سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت گردشگران است.

تالاب چغاخور چهارمحال و بختیاری تنها منطقه‌ایست که می‌توان برف را در کنار سبزه، لک‌لک‌ها را در کنار ماهی‌ها و چشمه‌ها را در کنار پیچش بیدها در آینه‌ی برکه‌ دوبار مشاهده کرد.

واقع شدن تالاب‌های چهارگانه‌ی چغاخور، گندمان، علی‌آباد و سولقان در گستره‌ی چهارمحال و بختیاری شرایطی ویژه و منحصر به فردی را برای این قطعه از طبیعت کشور به لحاظ ارزش‌های زیست محیطی و ظرفیت‌های اکوتوریسمی به ارمغان آورده است.

تالاب بین‌المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود ۲۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات بافتاب و کلار (۳۸۳۰ متر) در نزدیکی شهر بلداجی واقع است. این تالاب در مسیر جاده‌ی شهرکرد - خوزستان قرار گرفته است و از شهرکرد ۶۵ کیلومتر فاصله دارد. فضای وسیع، هوای مطبوع، چشم‌اندازهای زیبا و وجود انواع پرندگان مهاجر و بومی همراه آداب و رسوم اصیل بختیاری‌ها، این تالاب را در ردیف یکی از کانون‌های مهم جذب گردشگری در استان قرار داده‌ است.

در تابستان دیدن عشایر بختیاری و روستاهای بختیاری‌نشین اطراف چغاخور بسیار لذت بخش است.

مناسب‌ترین زمان‌ها برای بازدید از این تالاب، فصل‌های بهار و تابستان است. این تالاب را مرغزاری وسیع در برگرفته که مساحت آن حدود 700هکتار برآورد شده که این مرغزار در ماه‌های اردیبهشت تا مهر که سطح آب تالاب رو به کاهش است، از این هم وسیع‌تر می‌شود.

این ناحیه، آب و هوایی مرطوب با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد دارد و از نقاط ییلاقی استان است. هر سال هزاران نفر از اهالی داخل و خارج منطقه برای سیاحت و اقامت‌های کوتاه مدت به این ناحیه و مرکز سیاحتی زیارتی امامزاده حمزه علی سفرمی‌کنند و از امکانات طبیعی آن برخوردار می‌شوند.

«فرجام سمیعی»، کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری بهترین زمان برای سفر به این منطقه را فصل بهار و تابستان دانست و گفت: گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند از شرایط موجود در این تالاب راضی هستند.

وی با بیان این‌که کمربندی نسبتاً وسیعی این تالاب را احاطه کرده است، افزود: روستاهای آورگان، سیف‌آباد، خانی‌آباد و گلوگرد در حاشیه این کمربند هستند.

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری یادآور شد: آب و هوای مطلوب و وجود باغات زیبا در حاشیه تالاب از دیگر جاذبه‌های این تالاب برای گردشگران است.

/111/