معاون پژوهشی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان گفت: برای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش باید از کودکی آغاز کرد و به کودکان آموخت که به طبیعت خوب نگاه کنند.

به گزارش راسخون، «حسین فضلی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پژوهش، جستجو در اطراف برای زندگی بهتر است و از این‌رو پژوهش اهمیت فراوانی دارد و در ایران نیز علاوه بر آن به علت نحوه‌ی تعامل دنیا و شرایط تحریم اهمیت مضاعفی دارد، چون هرچه در دانشگاه بستر پژوهش تقویت شود به دستاوردهای پژوهشی غرب نیاز کمتری وجود دارد.

وی با بیان این‌که با مدیریت دستاوردهای پژوهشی و تبدیل آن به کاربرد می‎توان برای صادرات هم برنامه‌ریزی کرد، افزود: چون برگ برنده از آن کشورهایی است که تولیدات آن‌ها کیفیت خوبی داشته باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان ادامه داد: کیفیت مناسب علاوه بر افزایش کیفیت سطح زندگی شهروندان سبب افزایش صادرات هم می‌شود بنابراین پژوهش با رویکرد افزایش کیفیت اهمیت ویژه‌ای دارد.

فضلی با بیان این‌که شمار اندکی از افراد در حیطه‌ی آموزش و پژوهش با پژوهش علمی آشنا هستند، خاطرنشان کرد: نوع تربیت و نظام آموزش خصوصاً آموزش و پرورش به عنوان بنای آموزش علمی کشور مهم‌ترین علت آن است.

وی گفت: در مدارس باید آموزش داد که دانش‎آموزان به آسمان، جنگل و حیوانات خوب نگاه کنند و در آن دقیق شوند، در واقع در آموزش باید تجربه‌محور باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان افزود: در برخی کشورها فنون اولیه زندگی چون آشپزی و جوشکاری را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند، اما در ایران دانش‌آموزان پس از پایان مدرسه قادر نیستند کارهای مربوطه را انجام دهند و این یعنی دانش‌آموزان عمل‌محور نیستند.

فضلی تصریح کرد: خوشبختانه در دانشگاه‎‌ها و آموزش و پرورش پژوهش‌محور بودن مطرح است و اقدامات اساسی در پژوهش‌محور کردن دانش‌آموزان و دانشجویان انجام شده است.

وی گفت: بدین ترتیب دانش‌آموزان می‌توانند با حضور در طبیعت و مشاهده دریا و پوشش گیاهی جنگل‌ها در طبیعت و اعماق آن دقت کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان یادآور شد: علت عمده مغفول ماندن پژوهش، عجله و تغییرات شتابان در مدیریت و برنامه‌ریزی است، چون تغییرات سیستم آموزشی شتابان در چند سال اخیر اجازه برخی فعالیت‎ها مانند پژوهش را نمی‌دهد.
/2759/