نشریه آمریکایی "کامنتری مگزین" در مقاله تحلیلی جدید خود به قلم "ایولین گوردون" اذعان نموده که دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نقش اصلی را در ایجاد و تداوم بحران سوریه در همکاری با آمریکا ایفا کرده است.


به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران ، نویسنده این مقاله در توصیه خود به دولت اوباما خواهان افزایش همکاری ها بین آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است و اظهار داشته "سرمقاله اخیر روزنامه "نیویورک تایمز" به ما یادآوری می کند که نبایستی فراموش کنیم که رابطه آمریکا و رژیم صهیونیستی یک رابطه یک طرفه نیست.

علیرغم آنکه رژیم صهیونیستی از رابطه با آمریکا نفع بسیاری می برد اما نبایستی فراموش کنیم که آن رژیم متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه است و یکی از فواید این رابطه قابلیت های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و کمک آن به آمریکاست."
 
نویسنده با نقل قول از گزارش نشریه "تایمز" در مورد همکاری فرماندهان ارشد نظامی رژیم صهیونیستی با مقامات پنتاگون در اواخر ماه نوامبر گفته است "در آن زمان مقامات اطلاعاتی دو کشور در مورد تصاویر ماهواره ای بدست آمده بحث کردند. مقامات ارشد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اطلاعاتی را در مورد سلاح های شیمیایی سوریه و مکان نگهداری آنها در اختیار آمریکائی قرار داده بودند.

آنان همچنین از در اختیار داشتن بمب های 500 پوندی از سوی دولت سوریه خبر داده بودند، بمب هایی که توانایی حمل آنها با هواپیما وجود دارد." پس از این دیدار بود که "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا بلافاصله به "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه در مورد استفاده احتمالی از "سلاح های شیمیایی" هشدار داد.
 
نویسنده همچنین به ایفای نقش رژیم صهیونیستی بعنوان یک "جاسوس" در دوره زمامداری جورج دبلیو بوش نیز اشاره می کند و با نقل قول از گزارش نشریه "تایمز" در سال 2011 می گوید "آمریکا اطلاعاتی از نیروگاه هسته ای سوریه در اختیار نداشت تا آنکه در دیدار مشاور امنیت ملی دولت بوش با مقامات رژیم صهیونیستی آنان عکس هایی که از آن نیروگاه در اختیار داشتند را به مقامات آمریکائی تحویل دادند."
 
نویسنده اشاره می کند که آمریکا از رژیم صهیونیستی "نه تنها در زمینه مسائل اطلاعاتی بلکه در اقداماتی که خود نمی تواند مستقیما در آن ها شرکت کند نیز استفاده می نماید." وی در این مورد ادعا می کند که هواپیماهای رژیم صهیونیستی قادرند در ظرف دو ساعت پایگاه های سوری را نابود کنند در حالی که آمریکا به تنهایی قادر به انجام این کار نیست.
 
نویسنده در پایان اشاره می کند که آمریکا نیاز شدیدی به متحدی چون رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه برای پیشبرد اهدافش دارد.

/111/