من خودم توی خانه یک‌سری وسایل و خوردنی‌ها را احتکار کرده‌ام تا فعلا دست کسی به آن‌ها نرسد و به شب عید برسند. توی جنس‌های احتکارشده نیم کیلو پسته هم دارم که توی گاوصندوق از آن محافظت می‌کنم.

رضا ساکی

تا همین چند روز پیش اگر کسی می‌خواست پول و پله‌ای به دست بیاورد، می‌رفت و سکه و دلار می‌خرید و نگه می‌داشت تا گران بشود. دولت‌مردان خیلی تلاش کردند که نگذارند مردم سکه و طلا بیش از نیازشان بخرند. این تلاش‌ها هم به صورت تشویقی بود و هم به صورت تنبیهی. مثلا سکه پیش‌فروش کردند و یا دلالان خرد و کلان ارز و سکه را بازداشت کردند. مردم اما همچنان با تمام قوا در صحنه‌ حضور دارند و هر چه پول دارند، سکه و طلا و دلار می‌خرند و خودشان سهم بزرگی در آشفتگی این بازار دارند. ما تا حالا با مشکل احتکار و نگه‌داری طلا و ارز مواجه بودیم، ولی حالا با فرارسیدن عید نوروز محتکرین محترم و شهروندانی که دنبال چندبرابر کردن سرمایه‌شان هستند، هر چیزی را که فکر کنید، می‌خرند و احتکار می‌کنند؛ از برنج گرفته تا ترشی و پسته و موز و خیار و پتو و مرغ و ماهی و اسکاچ و پودر و بستی زمستانی! حالا دولت‌مردان با احتکار آجیل و بویژه پسته مواجه شده‌اند.

حتی در اصفهان روغن ماشین احتکارشده کشف شده است و مأموران در تهران یک پارکینگ پر از ماشین احتکارشده پیدا کرده‌اند. شاید باور نکنید، ولی در برخی از شهرها شن و ماسه، بله شن و ماسه احتکار کرده‌اند. یعنی احتکار کردن این روزها فقط مختص مواد غذایی و مواد اولیه نیست. شما هر چیزی را می‌توانید احتکار کنید! الآن خیلی‌ها مسکن را احتکار کرده‌اند و زیر بار فروش و یا اجاره‌ی آن‌ نمی‌روند. من خودم توی خانه یک‌سری وسایل و خوردنی‌ها را احتکار کرده‌ام تا فعلا دست کسی به آن‌ها نرسد و به شب عید برسند. توی جنس‌های احتکارشده نیم کیلو پسته هم دارم که توی گاوصندوق از آن محافظت می‌کنم.

راستی این روزها همه احتکار می‌کنند، شما چطور؟

رضا ساکی- ایسنا

/111/