بررسی‌ها نشان می دهند که سندرم ترنر شایعترین اختلال کروموزومی و سندرم داون شایعترین اختلال کروموزوم‌های اتوزومی درانسان است.


به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران، منصور روان نژاد کارشناس ارشد ژنتیک گفت: اختلالات کروموزومی از جمله مهمترین مشکلات و بیماری‌ها در دنیا است و در میان همه گروه‌های نژادی رخ می دهد.

وی افزود: اختلالات کروموزومی ممکن است در یکی از والدین وجود داشته و به فرزندان منتقل شود و یا اینکه حتی بدون هیچ سابقه خانوادگی بروز کند.

روان نژاد با بیان اختلالات کروموزومی به دو دسته اتوزومی (غیر جنسی) و جنسی تقسیم بندی می شوند، تصریح کرد: بررسی ها نشان می‌دهند که سندرم ترنر شایعترین اختلال کروموزومی و سندرم داون شایعترین اختلال کروموزوم‌های اتوزومی در انسان است.

وی گفت: اغلب موارد سندرم ترنر که نوعی اختلال کروموزوم های جنسی است موجب سقط جنین می‌شود و مواردی هم که متولد می شوند در معرض خطر مرگ در دوران نوزادی قرار دارند.

روان نژاد یادآورشد: کوتاهی قد، نازایی، بروز مشکلات و عوارض قلبی، انسداد شریان ریوی، ناهنجاری های کلیوی و عقب ماندگی ذهنی، از جمله مهمترین علایم و عوارض سندرم ترنراست.

وی افزود:در مقابل سندرم داون نیز با عوارض و علایمی همچون قد کوتاه، چشم های باریک وزاویه دار، سرغیر طبیعی، گوش های غیر عادی، اندام های سست، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات قلبی و اختلالات مربوط به دستگاه گوارش همراه است.

روان نژاد خاطر نشان کرد: در حالیکه احتمال بروز سندرم ترنر با افزایش سن مادر بیشتر نمی‌شود، اما میزان بروز سندرم داون با افزایش سن مادر افزایش می‌یابد./

/111/