حضرت امام خمینی(ره) بالاترین فضیلت فاطمه زهرا(س) را نزول جبرییل بر آن حضرت دانسته و فرمودند: من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا(س) ذکر کرده‏اند،‌ بالاتر می ‏دانم و این مساله از مختصات حضرت صدیقه(س) است.
 
راسخون؛ ایشان تصریح کردند: من راجع به حضرت صدیقه(س) خودم را قاصر می‏دانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا می‏کنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده و آن روایت این است که حضرت صادق(ع) می‏فرماید: فاطمه(س) بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در این دنیا، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرییل امین می‏آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می‏کرد و مسایلی از آینده نقل می‏کرد. 
 
ظاهر روایت این است که در این 75 روز مراوده‏ای بوده است، یعنی رفت و آمد جبرییل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیای عظام‏ درباره کسی این طور وارد شده باشد که در ظرف 75 روز جبرییل امین رفت وآمد داشته است و مسایل را در آتیه‏ای که واقع می‏شده، ذکر کرده باشد و آنچه که به ذریه او می‏رسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر(ع) هم آنها را نوشته است، کاتب وحی بوده است حضرت امیر(ع)، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا(ص) بوده است - و البته آن وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم(ص) - کاتب وحی حضرت صدیقه(س) در این 75 روز بوده است. 
 
مساله آمدن جبرییل برای کسی یک مساله ساده نیست. خیال نشود که جبرییل برای هر کسی می‏آید و امکان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرییل می‏خواهد بیاید و مقام جبرییل که روح اعظم است، ... تا تناسب بین روح این کسی که جبرییل می‏آید پیش او و بین جبرییل که روح اعظم است نباشد، امکان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرییل که روح اعظم است و انبیای درجه اول بوده است مثل رسول خدا(ص) و موسی(ع) و عیسی(ع) و ابراهیم(ع) و امثال اینها، بین همه نبوده است، بعد از این هم بین کسی دیگر نشده است. حتی درباره ائمه(ع) هم من ندیده‏ام که وارد شده باشد این طور که جبرییل بر آنها نازل شده باشد، فقط این است که برای حضرت زهرا(س) ست که آنکه من دیده‏ام که جبرییل به طور مکرر در این 75 روز وارد می‏شده و مسایل آتیه‏ای که بر ذریه او می‏گذشته است، آن مسایل را می‏گفته است و حضرت امیر(ع) هم ثبت می‏کرده است و شاید یکی از مسایلی که گفته است، راجع به مسایلی است که در عهد ذریه بلند پایه او حضرت صاحب(عج) است، برای او ذکر کرده است که مسایل ایران جزو آن مسایل باشد، ما نمی‏دانیم، ممکن است. 
 
در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا(س) ذکر کرده‏اند - با اینکه آنها هم فضایل بزرگی است - این فضیلت را من بالاتر از همه می‏دانم که برای غیر انبیا(ع) آن هم نه همه انبیا، برای طبقه بالای انبیا(ع) و بعضی از اولیایی که در رتبه آنها هست، برای کسی دیگر حاصل نشده و با این تعبیری که مراوده داشته است جبرییل در این هفتاد و چند روز، برای هیچکس تا کنون واقع نشده و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه(س) است. 
 
** بخشی از بیانات امام خمینی(ره) در جمع بانوان جامعه الزهراء(س) در یازدهم اسفند سال 1364 
 
 
/7432/