ˈبهرام رادانˈ؛ بازیگری مستعد با نقش های متفاوت
ˈبهرام رادانˈ از جمله بازیگرانی است که در تب ورود چهره ها و جوانان تازه نفس در اواخر دهه 70 به سینما، توانست با حضور در فیلم ها و نیز بازی در نقش های متفاوت، جایگاهی برای خود دست وپا کند.
به گزارش راسخون به نقل از ایرنا ، وی نهم اردیبهشت سال 1358 در تهران به دنیا آمد و پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی بواسطه علاقه به بازیگری در یکی از آموزشگاه های بازیگری ثبت نام کرد.
در آن ایام نادر مقدس که برای فیلم ˈشور عشقˈ بدنبال چهره ای جوان و ناشناس می گشت، رادان را برای ایفای نقش اصلی فیلم خود برگزید؛ فیلمی جوان پسند که بسیار مورد توجه قشر جوان قرار گرفت و رادان را به اوج شهرت رساند.
او پس از این فیلم با انتخاب صحیح نقش ها از میان کارهای پیشنهاد شده، به مرور خود را از صف بازیگران صرفا متکی بر چهره جدا ساخت و بازی های درخشانی را از خود بر جای گذاشت.
برای نمونه می توان به فیلم های ˈگاوخونیˈ بهروز افخمی، ˈسنتوریˈ داریوش مهرجویی، ˈشمعی در بادˈ پوران درخشنده و ˈسربازهای جمعهˈ مسعود کیمیایی اشاره کرد که برای ایفای نقش در ˈشمعی در بادˈ و ˈسنتوریˈ دو سیمرغ بلورین بهترین نقش اول را از آن خود کرد.
به موازات آن رادان بازی در فیلم های تجاری را نیز ادامه داد و با ایفای نقش در فیلم های ˈرز زردˈ و ˈعطشˈ جایگاه خود را در بدنه سینمای ایران محکم تر ساخت.
دومین همکار رادان با مسعود کیمیایی در ˈحکمˈ با وجود نقاط قوت فیلم چندان به چشم نیامد و بیش از اندازه در حاشیه قرار گرفت.
اتفاقی که در فیلم ˈگیلانهˈ ساخته رخشان بنی اعتماد هم کم و بیش برای رادان رخ داد و بازی او کاملا در سایه حضور مقتدرانه فاطمه معتمدآریا قرار گرفت.
ˈتقاطعˈ به کارگردانی ابوالحسن داودی دیگر فیلم قابل اعتنای رادان در دهه 80 است که سایه روشن های نقش رادان را به چالشی سخت فراخواند؛ یک ضد قهرمان جذاب که ریزه کاری های بسیار داشته و هرلحظه به رنگی در می آید.
دیگر فیلم شاخص و تنها کار کمدی رادان در تمام سال های بازیگری او پیش از کم کاری سال های اخیر، ˈبی پولیˈ ساخته حمید نعمت الله است که چه در اکران عمومی و چه در نمایش های پرتعداد تلویزیونی توانست مخاطبان پروپاقرصی برای خود بیابد.
ˈبی پولیˈ قصه ای ساده و سرراست و تا حدود زیادی باورکردنی دارد که حول محور پول و بی کاری چرخیده و با روبروی هم قرار دادن این دو مقوله، داستان خود را پیش برده است.
ˈایرج چیت چیˈ که به عنوان طراح لباس در یک شرکت معروف کار می کند، پس از ازدواج، با مدیر شرکت درافتاده و استعفا می دهد که در این میان با پیدا نکردن شغل در رشته خود مواجه شده و به مرور سقوطی هولناک را تجربه می کند.
نعمت الله در ˈبی پولیˈ دست روی موضوعی گذاشته که می تواند در برهه های مختلف برای هر آدمی پیش آمده و زندگی او را تحت تاثیر بحران قرار دهد.
ˈایرج چیت چیˈ به عنوان قهرمان داستان، تمامی خصوصیات لازم را برای فیلمی از این جنس را دارد: بزرگ شده در خانواده ای نسبتا فقیر و بالا کشیدن خود از طبقه یاد شده به واسطه تلاش و زحمت خود و در نهایت ازدواج با دختر دلخواهش از طبقه ای ثروتمند.
همه اینها لایه های مختلف شخصیت ˈایرج چیت چیˈ را ساخته که باید به آن غروری کاذب را اضافه کرد که بلاهای به سرش آمده در فیلم دیگر چیزی از آن باقی نمی گذارد.
بهرام رادان با وجود عدم سابقه حضور در فیلم های کمدی، به خوبی درونمایه طنز سیاه و تلخ حاکم بر فیلم را درک کرده و زوایای مختلف شخصیت ˈایرج چیت چیˈ را به نمایش گذاشته است.
به همین علت نیز مخاطب، ˈایرج چیت چیˈ را با برخی اغراق های او پسندیده و درک می کند.
بخش های مربوط به دفتر کار دوست قدیمی ˈایرج چیت چیˈ که محل تجمع آدم های بیکار و ورشکسته است، درخشان ترین فصل فیلم را تشکیل داده و در اینجا بهرام رادان همبازی های فوق العاده ای همچون ˈامیر جعفریˈ و ˈسیامک انصاریˈ را در کنار خود دارد.
این اتفاق در بخش های خانه هم با حضور درخشان ˈلیلا حاتمیˈ شکل گرفته و به برجسته تر شدن بازی بهرام رادان کمک شایانی کرده است.
برای نمونه می توان به خرید این دو از فروشگاه و پیدا کردن پول روی زمین اشاره کرد که مایه های پررنگی از کمدی ˈآبزوردˈ در ان به چشم می خورد.
بهرام رادان در عین حال با ظرافت خاصی سقوط مرحله به مرحله ˈایرج چیت چیˈ را از ثروت تا فقر به نمایش گذاشته بی آنکه به کنش های اغراق آمیز متوسل شود.
البته نباید از نقش موثر و کلیدی حمید نعمت الله در کیفیت بازی بهرام رادان در نقش ˈایرج چیت چیˈ غافل شد که به خوبی لایه های مختلف نقش را برای بازیگر شکافته است.
بهرام رادان که در ماه های اخیر بسیار کم کار ظاهر شده و تنها فیلم ˈپل چوبیˈ به کارگردانی مهدی کرم پور را در نوبت نمایش دارد، نمونه ای از استعدادهای سینمای ایران است که متاسفانه از تمامی ظرفیت های آنان بهره گرفته نشده که در این میان خود این بازیگر جوان هم بی تقصیر نبوده است.
/117/
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}