ویرایش عکس آبان ماه 98

شش پایگاه اینترنتی از مجموعه چندرسانه‌ای شبکه قرآن و معارف سیما با محوریت قرآن کریم و نشر معارف اهل بیت(ع) فعالیت دارند که در هر یک قوت‌ها و ضعف‌هایی در محتوا‌، چینش آن و ظاهر سایت قابل مشاهده است.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، راه‌اندازی مجموعه امور چند‌رسانه‌ای شبکه قرآن و معارف سیما با ساختاری جدید، اوایل سال 91 ابلاغ و طراحی و اجرای آن از همان سال آغاز شد. شش سایت که هر یک در نقطه‌ای از سازمان صدا و سیما به تنهایی در حال به‌روز کردن محتوایشان بودند، در بازه‌های زمانی مختلف در امور چندرسانه‌ای شبکه قرآن و معارف سیما تجمیع شدند.

سایت‌های شبکه قرآن و معارف سیما، صلاة، لبیک، زائرین، امام‌رضا(ع) تی‌ وی، رسو‌ل‌الله(ص) تی ‌وی سایت‌هایی هستند که زیرمجموعه امور چندرسانه‌ای شبکه قرآن و معارف سیما به‌شمار می‌روند.

پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما

سایت شبکه قرآن و معارف سیما به نشانی www.qurantv.ir به معرفی و شرح برنامه‌های در حال تولید، در حال پخش و جدول پخش روزانه و هفتگی این شبکه می‌پردازد. این پایگاه اطلاع‌رسانی مانند دیگر پایگاه‌های شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سازمان صدا و سیما جدیدترین اخبار برنامه‌های تولید شده شبکه را به آگاهی و اطلاع‌رسانی مخاطبان خود می‌رسانند با این تفاوت که رصد اخبار قرآنی و دینی کشور و بین‌الملل به همراه ارائه مقالات و مصاحبه با صاحبنظران و کارشناسان قرآنی از دیگر بخش‌های این سایت است.

بخش گفت‌وگو یکی از بخش‌های مهم این پایگاه اطلاع‌رسانی به شمار می‌رود که در این بخش به نوعی سعی شده است تا براساس موضوعات روز جامعه با کارشناسان و اساتید گفت‌وگوهایی انجام شود و اکنون با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای اسلامی شهر هستیم این گفت‌وگوها با محوریت اخلاق انتخاباتی انجام می‌شود.

سبک هنر زندگی دینی از جمله بخش‌هایی است که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری شکل گرفته و در این بخش به نوعی سبک زندگی از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این سایت به لحاظ گرافیک تا اندازه‌ای قوی و مناسب است، موضوعات، مرتبط و محتوا‌ها خوب انتخاب و پرداخته شده است و هر از چندگاهی تغییراتی در آن اعمال می‌شود که این تغییرات بر ظاهر و محتوای سایت افزوده است.
ورود به پایگاه شبکه قرآن و معارف سیما

پایگاه اطلاع‌رسانی رسول‌الله(ص) تی وی

سایت رسول‌الله(ص) به نشانی www.rasolollahtv.ir مهرماه سال گذشته آغاز بکار کرد. زمانی که به ساحت پیامبر اعظم(ص) هتک حرمت شد، مجموعه چندرسانه‌ای شبکه قرآن و معارف سیما، پایگاهی با نام «رسول‌الله‌(ص) تی وی» را راه‌اندازی کرد. این پایگاه در راستای صیانت از حریم مقدس پیامبر اکرم(ص) مشغول به فعالیت است.

این سایت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که می‌توان به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد. همچنین بخش مسابقه، جذاب‌ترین بخش سایت به شمار می‌رود که در هر دوره‌ای این پایگاه اطلاع‌رسانی اقدام به برپایی مسابقه اینترنتی می‌کند.

از دیگر بخش‌های پایگاه‌ اطلاع‌رسانی رسول‌الله(ص) می‌توان به فرهنگ و هنر، اندیشه نبوی و احادیث نبوی اشاره کرد. استفاده از رنگ سبز در ترکیب رنگ‌آمیزی و زمینه این سایت، جلوه خاصی را به آن بخشیده است.
ورود به پایگاه رسول‌الله(ص) تی وی

پایگاه اطلاع‌رسانی امام رضا(ع) تی‌وی

پایگاه اطلاع‌رسانی امام‌رضا(ع) تی‌وی به نشانی www.imamrezatv.ir به نوعی مروری بر اندیشه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی امام هشتم شیعیان، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) دارد.

مقالات، کتاب، گزارش، گفت‌وگو، نما و نوا از دیگر بخش‌های پایگاه اطلاع‌رسانی امام رضا(ع) به شمار می‌رود. پخش زنده شبکه قرآن و معارف سیما، پخش زنده از روضه منوره حرم رضوی، پخش زنده از صحن انقلاب حرم رضوی، پخش زنده از صحن جمهوری حرم رضوی، بازدید و زیارت مجازی از حرم رضوی، پخش زنده مراسمات حرم، پخش زنده از مکه مکرمه، پخش زنده از نجف اشرف، پخش زنده از کربلای معلی، پخش زنده از حرمین شریفین کاظمین، شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک از بخش‌های مختلف این پایگاه اطلاع‌رسانی به شمار می‌رود.

سایت «امام رضا(ع) تی وی» به نوعی سعی دارد الگویی از زندگی، رفتار و منش آن حضرت را برای کاربران تبیین کند، همچنین در تلاش است در مناسبت‌های مختلف همچون ولادت و شهادت آن حضرت، ویژه‌‌نامه‌های الکترونیک را در این پایگاه اینترنتی منتشر کند.

یکی از ویژگی‌هایی که این سایت را نسبت به پنج سایت دیگر شبکه قرآن و معارف سیما متمایز می‌کند، صفحه ورود سایت و نوع گرافیک آن است که برای مشاهده سایت باید گزینه ورود کلیک شود که همراه با پخش سلام به امام رضا‌(ع) است.
ورود به پایگاه امام‌رضا(ع) تی‌وی

پایگاه اطلاع‌رسانی لبیک

پایگاه اطلاع‌رسانی لبیک یکی از قوی‌ترین زیرمجموعه‌های شبکه قرآن و معارف سیما است که دارای بخش‌های مختلفی همچون پخش زنده از مسجدالحرام، معرفی کتاب، قرآن و ادعیه، آلبوم تصاویر، بانک اشعار، حج در کلام، احکام و مناسبات، سفرنامه و تشرف‌یافتگان است.

شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک از جمله بخش‌های مهم و جذاب این پایگاه اطلاع‌رسانی به شمار می‌رود که بسیاری از کاربران را به خود جذب کرده است.

سایت «لبیک»، قدیمی‌ترین سایت سازمان صدا و سیماست که با موضوع حج فعالیت خود را از سال 80 آغاز کرد. این سایت پیش از ابلاغ ساختار جدید شبکه قرآن به عنوان زیرمجموعه امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما محسوب می‌شد.
ورود به پایگاه لبیک

پایگاه اطلاع‌رسانی صلاة و زائرین

پایگاه اطلاع‌رسانی صلاة به نشانی www.salat.irib.ir و پایگاه اطلاع‌رسانی زائرین به نشانی www.zaerin.ir به لحاظ محتوا و گرافیک از ضعیف‌ترین پایگاه‌های اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما به شمار می‌رود.

پایگاه اطلاع‌رسانی صلاة و زائرین، شامل بخش‌های مختلفی همچون احکام و استفتائات، چندرسانه‌ای، معرفی کتاب و پرسمان است.

سایت «زائرین» مربوط به سازمان حج و زیارت بود که در سال 85 رونمایی شد. اساس موضوعات در این سایت، زیارت عتبات عالیات است. همچنین ستاد اقامه نماز سازمان صدا و سیما، تولید محتوای سایت «صلاة» را عهده‌دار بود که در آن فعالیت‌های مربوط به نماز و امور عبادی ترویج می‌شود و در حال حاضر محتوای آن به مجموعه چندرسانه‌ای شبکه قرآن و معارف سیما واگذار شده است.

البته باید گفت که همه شش سایت زیرمجموعه شبکه قرآن و معارف سیما بر حول قرآن کریم و معارف اهل بیت(ع) متمرکز هستند و به نوعی سعی دارند این معارف را ترویج دهند.

پایگاه لبیک برترین در میان مجموعه چندرسانه‌ای شبکه قرآن و معارف سیما

با این تفاسیر، اگر بخواهیم به لحاظ محتوا و گرافیک هر یک از سایت‌ها را رتبه‌بندی کنیم باید گفت که پایگاه‌های لبیک و شبکه قرآن و معارف سیما به نسبت چهار سایت دیگر عملکرد قوی‌تری دارند. اما دو سایت زائرین و صلاة از محتوای مناسبی برخوردار نیست و از گرافیک خوبی استفاده نشده است.

تجمیع و تمرکز شش سایت در شبکه قرآن و معارف سیما، مهم‌ترین اقدامات این شبکه به شمار می‌رود چرا که هر یک از سایت‌ها رسالت و مسئولیت خاص خود را دارد بنابراین توجه مستقل به هریک از این سایت‌ها امری ضروری است و باید مورد عنایت مسئولان شبکه با حمایت و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط قرار گیرد.

/7432/