محققان ایرانی موفق به ساخت سیستم جراحی الکتریکی با قابلیت sealing و گاز آرگون پلاسما برای انجام جراحی‌های ایمن الکتریکی شدند.
 
به گزارش راسخون، احمد نیک‌روش، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان سازنده تجهیزات پزشکی در پارک علم و فناوری پردیس درباره دستاورد محققان این مرکز به خبرنگار فناوری ایسنا گفت: از میان فناوری‌های جدید در جراحی الکتریکی آنچه بیشتر مورد استقبال و کاربرد جراحان است، تکنیک انعقاد عروق بزرگ است.
 
وی افزود: سیستم جراحی الکتریکی طراحی و ساخته شده با افزودن تکنیک‌ سلینگ و استفاده از گاز آرگون پلاسما امکان انعقاد عروق با قطر زیاد را برای جراح فراهم می‌کند.
 
نیک‌روش ادامه داد: جراحی الکتریکی از جراحی‌های ایمن و مفید است که برای برش بافت و انعقاد خون در زمینه‌های متفاوتی استفاده می‌شود. تکنیک گاز آرگون پلاسما در این دستگاه امکان آن را به جراح می‌دهد که انعقاد خون را برای بافت‌هایی که خونریزی زیاد دارند، سریع‌تر به صورت سطحی و با کم‌ترین آسیب انجام دهد.
 
نیک‌روش در خصوص تکنیک دوم این دستگاه نیز تصریح کرد: تکنیک سلینگ نیز این امکان را به جراح می‌دهد که در قطر هفت میلی‌متر بافت، بدون این که نیاز به عمل بخیه داشته باشد به صورت هوشمند بافت‌ها را بدون نیاز به بخیه ترمیم کند. همچنین این دستگاه قابل استفاده برای جراحان عمومی، متخصصان عروق و جراحان لاپاروسکوپی است.
 
مدیرعامل شرکت سازنده سیستم جراحی الکتریکی در پایان با بیان این که این دستگاه کاملا الکترونیکی است و بر اساس خواص فیزیولوژی که جریان‌های فرکانس بالا را روی بافت ایجاد می‌کند، افزود: با ساخت سیستم جراحی الکتریکی با تکنیک آرگون پلاسما و امکان انعقاد خون در عروقی با قطر بالا که برای اولین بار در ایران با رعایت استانداردهای بین‌المللی و پزشکی صورت گرفته، 80 درصد نیاز کشور در این زمینه با هزینه بسیار کمتر تامین شده و حتی این سیستم آماده صادرات به دیگر کشورهاست.
/2759/