محقان تایوانی نشان داده اند که افرادی که دچار آپنه خواب ( قطع تنفس در خواب) هستند در مقایسه با افرادی که فاقد این مشکل می باشند بیشتر مبتلا به گلوکوم  یا آب سیاه می گردند.

 

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه پزشکی تایپه، جهت بررسی شیوع و ریسک ابتلا به شایع ترین نوع گلوکوم در میان افرادی که دارای آپنه خواب هستند از داده های به دست آمده در سراسر کشور استفاده گردید. در این تحقیق از 1012 بیمار تایوانی در سن 40 سال و بالاتر استفاده گردید که در سالهای 2001 تا 2004 برای آنها آپنه خواب تشخیص داده شده بود. مشخض گردید که خطر ابتلا به گلوکوم برای کسانی که حدود 5 سال از تشخص آپنه خواب آنها می گذرد حدود 67/1 درصد بیشتر بود.

در حالیکه مطالعات قبلی به بررسی افزایش شیوع گلوکوم که دومین علت مهم نابینایی در سراسر جهان است می پرداخت، این تحقیق به این نکته اشاره دارد که آپنه خواب نشانگر مشکل سلامتی نمی باشد بلکه می تواند عامل خطر برای ابتلا به گلوکوم مزمن باشد.

آپنه خواب بیماری مزمنی است که با قطع تنفس در طول خواب همراه بوده و حدود 100 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند و با نشانه هایی چون خواب آلودگی مداوم و خور و پفهای بلند همراه است.

نزدیک به 60 میلیون نفر در سراسر جهان دچار گلوکوم می باشند که در صورت عدم درمان با کاهش دید محیطی همراه بوده و در نهایت با آسیب رسیدن به عصب بینایی، به تدریج منجر به کوری می گردد.

محققان امیدوارند که پزشکان ارتباط آپنه خواب و گلوکوم مزمن را به بیماران یاد آوری کرده و به درمان آنها بپردازند.

 

منبع : مدیکال اکسپرس

مترجم : فرزانه عالی نژادیان

/117/