ویرایش عکس خرداد 99

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «تجلیل از امامزادگان، مقابله با تفکر غلط وهابیت تکفیری است» گفت: تکریم و بزرگداشت امامزادگان افتخار ملی مردم ایران است که نباید دچار فراموشی شود.

 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری نخستین کنگره بین المللی امامزادگان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی صبح امروز در نشست خبری این کنگره با تشریح برنامه‌ها و اهداف برگزاری کنگره بین‌المللی امامزادگان (علیه السلام) خاطرنشان کرد: این کنگره روزهای نوزدهم و بیستم شهریور ماه در سالن همایش‌های شهدای ارتش شهر اصفهان به همت سازمان اوقاف و امور خیریه و دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.
 
وی افزود: حدود 600 مقاله در ارتباط با نقش فرهنگی، اخلاقی و رفتاری امامزادگان، نقش سیاسی و اجتماعی آنان و نقش امامزادگان در توسعه فرهنگ و هنر اسلامی به دبیرخانه این همایش ارسال شده که 436 مقاله ارزیابی شده و از بین آنها مقالات برتر در روز همایش تجلیل می‌شوند.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین اجرای مراسم خطبه‌خوانی و زیارت مخصوص امامزادگان، رونمایی از پرتال جامع امامزادگان، قرائت پیام مراجع و اعطای نشان مودت به 30 نفر از هیات امنا و خادمان برتر بقاع متبرکه، رونمایی از مجموعه مقالات و رونمایی از سند چشم‌انداز قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه را از دیگر برنامه‌های این کنگره عنوان کرد.
 
محمدی در ادامه به فلسفه و هدف از برگزاری این کنگره اشاره کرد و گفت : تجلیل از امامزادگان یک موضوع چند بعدی است بنابراین تبلیغ و ترویج معارف و فرهنگ اهل بیت (علیه السلام) همچون تقوا، بندگی خدا، برخورداری از مکارم اخلاق، تواضع، خدمت به خلق، دوری از اشرافی‌گری، مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم از اهداف تجلیل از جایگاه ائمه (علیه السلام) و امامزادگان است.
 
وی تاکید کرد: مطرح کردن معارف اهل بیت (علیه السلام) و ذریه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سبب می‌شود بنیه مذهبی و دینی جامعه تقویت و اخلاق و رفتار جامعه اسلامی اصلاح شود.


رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بُعد دوم تجلیل از امامزادگان را عمل به وظیفه دینی، الهی و عمل به دعوت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عنوان کرد و افزود: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اجر و مزد رسالت خود را مودت فی‌القربی عنوان کرد، بنابراین تجلیل از امامزادگان ابراز و اظهار مودت است و این کار عمل به وظیفه الهی و اجابت دعوت قرآن و رسول خداست.
 
حجت الاسلام محمدی ادامه داد: بُعد سوم تجلیل از امامزادگان این است که نتیجه اظهار مودت به آنان به جامعه برمی‌گردد زیرا این عمل موجب خوشبختی و سعادت می‌شود، همچنین تجلیل از امامزادگان یک افتخار ملی است که ملت ایران در برابر ظلم بنی‌امیه و بنی‌عباس به اولاد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پناه دادند و به آنها خدمت کردند و این افتخار بزرگی برای ملت ایران است که به اولاد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ارادت داشتند و در مقام عمل آن را ثابت کردند.
 
وی با بیان این‌که «به این خاطر بود که تعداد قابل توجهی از فرزندان ائمه (علیه السلام) به ایران آمدند و این نشان از معرفت، محبت و مودت مردم ایران به اهل بیت (علیه السلام) است» اظهار کرد: افتخار خدمت و میزبانی امامزادگان (علیه السلام) نباید دچار فراموشی شود بلکه باید با یادآوری مستمر این افتخار برای نسل‌های آینده باقی بماند.


نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه بُعد دیگر تجلیل از امامزادگان را تعظیم شعائر عنوان کرد و افزود: هر حکومتی شعائری دارد و شعائر ما قرآن و اهل بیت (علیه السلام) است. بزرگداشت آنها نشانه پاکیزگی است بنابراین مطرح کردن این شعائر سبب می‌شود افراد جامعه با تقوا و سالم زندگی کنند.
 
حجت الاسلام محمدی الگوسازی و معرفی الگو برای جامعه به ویژه نسل جوان را از دیگر ابعاد تجلیل از فرزندان ائمه (علیه السلام) برشمرد و گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) کتاب و عترت را به عنوان الگو برای ما معرفی کردند و فرمودند مادامی که به آنها تمسک بجویید گمراه نخواهید شد، بنابراین امامزادگان خاندان پیامبر هستند و باید آنها را به عنوان الگو برای جوانان مطرح کنیم تا سراغ الگوهای تقلبی نروند.
 
وی ادامه داد: مقابله با تفکر غلط وهابیت تکفیری که حساب شده با قرآن و سنت مقابله می‌کند از دیگر نتایج تجلیل از امامزادگان است زیرا بزرگداشت آنان یک نوع مطرح کردن قرآن، سنت و اولاد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است که برای این کار آیات متعدد قرآنی به عنوان دلیل وجود دارد.
 
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: معرفی ملجاء و پناه برای انسان‌ها در مواقع گرفتاری و اضطرار که باعث آرامش روح و روان انسان‌ها می‌شود از دیگر نتایج تکریم امامزادگان است، زیرا کسانی که به زیارت ائمه و اولاد آنان می‌روند به لحاظ روحی و روانی پرورش پیدا می‌کنند و این تجربه طولانی زندگی مردم است.
 
حجت الاسلام محمدی در ادامه با بیان این‌که «برگزاری این همایش‌ها در راستای تحقق تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی است» اظهار کرد: هر مقدار مردم با زندگانی آن بزرگواران آشنا شوند بیشتر در بقاع حضور پیدا می‌کنند و در چند سال گذشته با همت اصحاب رسانه شاهد حضور گسترده و چشمگیر مردم در مناسبت‌های مذهبی در جوار امامزادگان هستیم به طوری که در شب‌های قدر ماه رمضان امسال حضور مردم در امامزادگان و بقاع متبرکه بسیار باشکوه گزارش شده است.
 
وی تقویت بصیرت و معرفت مردم در ابعاد مختلف زندگی را از دیگر نتایج و آثار تکریم و تعظیم امامزادگان عنوان کرد.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه این نشست از گنجانده شدن روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان در تقویم ملی کشور خبر داد و گفت: در سال گذشته پنجم ذی‌القعده به عنوان روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان (علیه السلام) پیشنهاد شد که با آن موافقت شد و این روز در تقویم ملی کشور قرار گرفت.


حجت الاسلام محمدی همچنین یادآور شد: در این روز در 221 امامزاده شاخص کشور همایش تجلیل و بزرگداشت مقام شامخ آن بزرگواران برگزار می‌شود که امیدواریم بخشی از حق امامزادگان و ائمه (علیه السلام) را احیا کنیم.
 
وی در بخش پاسخ به سوال خبرنگاران به ویژه سوالات چند تن از خبرنگاران که در ارتباط با آمار امامزادگان در کشور و شبهه‌هایی که رسانه‌های معاند در این ارتباط مطرح می‌کنند، توضیح داد و افزود: زندگی ائمه (علیه السلام) و امامزادگان به خاطر محدودیتی که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس داشتند از تاریخ دقیق، کامل و روشن برخوردار نیست لذا حتی درباره شخصیت‌هایی همچون حضرت زینب (سلام الله علیها)، حضرت معصومه (سلام الله علیها) و ... که خدمات گسترده‌ای داشتند اطلاعات زیادی از زندگی آنان در دست نیست.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «رسانه‌های بیگانه به خاطر عصبانیت از نقش و اثرگذاری امامزادگان در مسائل اخلاقی و عقیدتی مردم این شبهه‌ها را القا می‌کنند» گفت: آنها از این می‌ترسند که مردم در جوار امامزادگان آرامش می‌یابند و از انواع خطرات و هجمه‌ها در امان هستند بنابراین تلاش در القای شبهه دارند اما تاکنون موفق نشده و نخواهند شد، زیرا ارادت مردم به اولاد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بیش از گذشته شده است.
 
حجت الاسلام محمدی تاکید کرد: اینکه آنها درباره آمار امامزادگان قبل و بعد از انقلاب صحبت و شبهه‌پراکنی می‌کنند، ابتدا بگویند آیا مگر آنها آماری از تعداد امامزادگان در قبل از انقلاب دارند که اکنون آن را با آمار پس از انقلاب مقایسه می‌کنند. این در حالی است که ما به عنوان سازمان متولی امور امامزادگان هیچ آماری از قبل از انقلاب درباره امامزادگان در دست نداریم پس معلوم می‌شود که آنها دنبال چه هستند.
 
وی تصریح کرد: مهم این است که مردم تا آثاری از حضور در جوار مقدس آن بزرگواران نبینند به این اماکن نمی‌روند و استقبال نمی‌کنند. شاید برخی از امامزادگان اسم و رسم آنچنانی در بین مردم نداشته باشند اما می‌بینیم مردم به آنجا مراجعه می‌کنند و دلیلش این است که کرامات دیده‌اند و مردم ما آگاه و با معرفت هستند و بی‌دلیل به جایی مراجعه نمی‌کنند.
 
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر هوشیاری و مدبرانه عمل کردن رسانه‌های داخلی در برابر اینگونه شبهه‌افکنی‌ رسانه‌های معاند خارجی، اظهار کرد: سوال این است که چرا گروه‌های افراطی قبور صحابی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و اماکن متبرکه را در کشورهای مختلف تخریب می‌کنند که جواب این است که آنها از آثار فوق‌العاده این اماکن می‌ترسند، بنابراین اصحاب رسانه مراقب باشند و با تدبیر و درایت عمل کنند.
/2759/