استرس‌های جسمی و روحی و روزه‌داری طولانی مدت میزان بیلی‌روبین نامحلول را در مبتلایان به این اختلال افزایش داده و موجب زرد شدن قسمت سفید رنگ چشم می‌شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاراان، دکتر آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد  گفت: بیلی روبین رنگریزه زردرنگی هست که از متابولیسم و شکستن گلبول‌های قرمز و فعل و انفعالاتی که در کبد صورت می‌گیرد تولید می‌شود این رنگ ریزه در حالت عادی به مقدار کمی در خون وجود دارد و بیشتر آن توسط کبد برداشته می‌شود و بعد از متصل شدن به موادی که باعث قابلیت حل آن می‌شود. در صفرا ترشح پیدا کرده و از مدفع دفع می‌شود.
 
وی افزود: در بیماری‌های مختلف که یا تولید رنگریزه بیلی روبین افزایش پیدا می‌کند یا برداشته شدن آن از خون و دفع آن کاهش پیدا می‌کند.
می‌تواند باعث افزایش در سطح خون و تغییر رنگ سفیدی چشم‌ها و پوست به رنگ زرد شود.
 
آگاه در ادامه بیان کرد: یکی از شایعترین مشکلاتی که باعث افزایش بیلی روبین در خون می‌شود بیماری گیلبرت یا ژیلبرت است. در این بیماری برداشته شدن بیلی روبین تولید شده توسط کبد و بام شدن آن کاهش پیدا می‌کند بنابراین بیلی روبین نامحول در خون افزایش پیدا می‌کند که این مورد باعث زرد شدن چشم و یا در موارد خاصی که بیلی روبین خیلی افزایش پیدا می‌کند باعث زرد شدن پوست می‌شود.
 
وی با بیان این مطلب که این اختلال باعث آسیب به کبد یا سایر ارگان‌ها نمی‌شود اظهار داشت: به دلیل اینکه این افزایش بیلی روبین مختصر است و این بیلی روبین جزئی که افزایش پیدا کرده است مشکل بالینی خاصی ایجاد نمی‌کند اتفاقی که در افراد می‌افتد این است که با استرس‌های جسمی و روحی یا تنها یک ناشتا بودن چند ساعته میزان این بیلی روبین نامحلول افزایش پیدا می‌کند.
 
این فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر این که این بیماری به خودی خود اهمیت ندارد افزود: اهمیت آن درباره‌ی افتراق دادن آن از بیماری‌های کبدی است.
چون بسیاری از بیماری‌های کبدی هم باعث  افزایش بیلی روبین می‌شوند. بنابراین درخصوص فردی که این شرح حال زردی در چشم‌ها را دارد باید آزمایش‌های کبدی انجام شود و در صورت نیاز سونوگرافی هم انجام شود. در این بیماری فقط بیلی روبین افزایش پیدا می‌کند اما آنزیم‌های کبدی نرمال هستند.
 
وی در پایان اشاره کرد: این بیماری نیاز به درمان خاصی ندارد و فقط در مورد بیمارانی که نگران هستند توصیه می‌شود از روزه‌داری‌های طولانی مدت خودداری کنند.
/111/