استاد درس خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه جبرئیل چهار بار بر پیامبر نازل و دستور اعلام جانشینی حضرت علی(ع) را بیان کرد، کمی پرهیزگاران، فزونی منافقان، دسیسۀ ملامت‌گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را دلیل نگرانی حضرت رسول(ص) از بیان خطبه غدیر عنوان کرد.
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)حجت‌الاسلام والمسلمین نجم‌الدین مروجی‌طبسی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه بسیار مهم خطبه غدیر گفت: حضرت رسول(ص) در این خطبه هم ولایت امیرالمومنین(ع) را از جانب خداوند عزوجل ابلاغ کرده‌اند و هم مشکلاتی که سر راه حق و حقیقت قرار خواهد گرفت را بیان فرموده‌اند.

وی با اشاره به بیان روشن و واضح مشکلاتی که فتنه‌گران و اهل نفاق سر راه امیرالمومنین(ع) و در واقع اسلام ناب پیش می‌آورند، تصریح کرد: جا دارد این خطبه سرلوحه مطالعات حوزه و دانشگاه قرار گرفته، سطر به سطر بلکه کلمه به کلمه مورد تحلیل قرار گیرد.
این استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، با اشاره به اینکه حضرت جبرئیل در حجةالوداع چندین بار بر حضرت رسول(ص) نازل شد و عنوان کرد که خلافت حضرت علی(ع) را به مردم ابلاغ کن، گفت: در هر بار نزول جبرئیل، پیامبر(ص) یک درخواست از خداوند می‌کردند و آن مسئله مصونیت از مکر اهل نفاق بود. حضرت رسول(ص) نگران اهل نفاق و شقاق بودند که در همان محل متفرق شده و به جاهلیت باز گردند.
وی با تأکید بر اینکه نگرانی پیامبر(ص) بر جانشان نبود بلکه ایشان عداوت گروهی از افراد نسبت به حضرت علی(ع) را می‌دانستند، اظهار کرد: بر همین اساس بود که حضرت رسول(ص) از جبرئیل خواستند از خداوند عزوجل عصمت و مصونیت (واللّه یعصمک من الناس) از این افراد را بطلب.

حجت‌الاسلام مروجی طبسی ادامه داد: جبرئیل سه بار این دستور را بدون مطرح شدن مصونیت آورد تا اینکه در نوبت چهارم آیه 67 سوره مائده نازل شد که می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ؛ اى پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنى پیامش را نرسانده‌‏اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه می‌دارد آرى خدا گروه کافران را هدایت نمی‌کند» و پس از آن بود که حضرت رسول(ص) ولایت علی(ع) را به مردم ابلاغ فرمودند.

وی با اشاره به متن خطبه غدیر که در آن حضرت رسول(ص) فرموده‌اند: «من از جبرئیل درخواستم که از خداوند سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید. زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسۀ ملامت‌گران و مکر مسخره‌کنندگان اسلام را می‌دانم گفت: حضرت رسول(ص) می‌دانستند که متقین و منافقان در آن جمعیت چه کسانی هستند و چه گروهی با این امر مخالفت و خیانت می‌کنند.
 نجم‌الدین مروجی طبسی:
جا دارد این خطبه سرلوحه مطالعات حوزه و دانشگاه قرار گرفته، سطر به سطر بلکه کلمه به کلمه مورد تحلیل قرار گیرد
حجت‌الاسلام مروجی طبسی در تشریح حال افرادی که با دستور رسول(ص) در خطبه غدیر مخالفت می‌کنند، گفت: حضرت رسول(ص) در همین خطبه فرموده‌اند ای مردم بدانید که بعد از من کسانی هستند که حرف مرا قبول نمی‌کنند و خود را امام قلمداد کرده شما را به سمت جهنم دعوت می‌کنند و اینها کسانی هستند که روز قیامت خدا آنها را یاری نخواهد کرد.
وی تکبر و غرور را از دلایل مخالفت برخی از مردم با ولایت علی(ع) دانست و گفت: در همین خطبه حضرت رسول(ص) می‌فرمایند: ای مردم از علی فاصله نگیرید، تکبر نکنید، کبر و غرور در برابر علی نداشته باشید یعنی سر تسلیم فرو بیاورید، چون علی شما را به سوی حق هدایت می‌کند.
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در خصوص سایر دلایل عدم عمل مردم به دستور صریح حضرت رسول(ص) در خطبه غدیر، گفت: همچنان که اسلام با اخلاق حضرت رسول(ص) گسترش پیدا کرد شمشیر حضرت علی(ع) نیز بازوی پیامبر بود و حضرت علی(ع) همیشه به دنبال ادای تکلیف به هر قیمتی بود در حالی که سایرین اینگونه نبودند و ملاحظاتی را در این خصوص مورد توجه قرار می‌دادند.
وی ادامه داد: در صدر اسلام جنگ‌های متعددی صورت گرفت و حضرت علی(ع) در همین جنگ‌ها بسیاری از کفار را کشت؛ افرادی که بعدها قبیله آنها به اسلام گروید اما اعضای این قبایل به دلیل کشته شدن اطرافیان کافر خود به دست حضرت علی(ع) از ایشان دلگیر بودند و حساب خدا، قیامت و اجرای دستور پیامبر(ص) را نمی‌کردند، در حالی که کسانی که بعدها خود را به خلافت رساندند و مدعی شدند، در قتل هیچ‌کدام از این افراد حضور نداشتند و اعضای این قبایل حاضر بودند با هر خلیفه‌ای کنار بیایند الا علی(ع) و پیامبر در این خطبه به این نکات اشاره کرده است.
حجت‌الاسلام مروجی‌طبسی با اشاره به تلاش‌های برخی از افراد مبنی بر رد خطبه غدیر گفت: این افراد معتقدند خلافت با انتخابات، شورا و اجماع حاصل می‌شود و این پیش فرض آنهاست در حالی که حتی در حکومت‌های کنونی خود خلافت و حتی سمت‌های حکومتی را وراثتی می‌دانند و عنوان می‌کنند که خطبه غدیر در کتاب‌های آنها نقل نشده است؛ این مسئله طبیعی است چرا که کتاب‌های آنها زیر نظر حکومت‌ها نوشته شده و حرف‌‌هایی که باب میل حکومت‌ها نبوده اجازه انتشار نداشته است. کتابخانه‌های بزرگ شیعیان را نیز همین افراد آتش زده‌اند مانند کتابخانه شیخ طوسی در بغداد که چندین بار به آتش کشیده شد در حالی که 80 هزار نسخه خطی در آن وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه این افراد حتی حاضر نیستند حدیث طیر(یکى از دلایل تقدم و افضلیت على (ع) بر صحابه رسول‌الله را که محدثین شیعى و سنى آن را از طرق گوناگون، به اسناد معتبر نقل کرده‌اند) را بخوانند، گفت: معنای حدیث طیر این است که حضرت علی(ع) محبوب‌ترین مخلوق نزد خدا و رسول است، لذا این سنخ روایتی که اشاره به فضیلت حضرت علی(ع) است را نمی‌پذیرند چه برسد به خطبه‌ای که ولایت آن حضرت را بیان کرده باشد.
7432