ویرایش عکس تیر 99

رئیس هیئت مدیره بنیاد خیریه غدیر در مراسم افتتاح رسمی این بنیاد با اشاره به آیه دوم سوره مبارکه نبأ گفت : مراد از «النَّبَإِ الْعَظِیمِ»(خبر بزرگ) امام علی(علیه السلام) و ولایت ایشان است.

 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، مراسم افتتاحیه «بنیاد خیریه غدیر» در شب گذشته (یکشنبه 28 مهر ماه) با حضور سیدمرتضی نبوی رئیس هیئت مدیره این بنیاد و حجج اسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، علیرضا پناهیان، کاظم صدیقی، سیدمصطفی میرلوحی و رضا مطلبی کاشانی اعضای هیئت امنای بنیاد و حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی نماینده مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان کشوری و لشکری در مسجد امام صادق(علیه السلام) میدان فلسطین تهران برگزار شد.
 
*امام علی(علیه السلام): اطعام در روز عید غدیر برابر با اطعام 100 هزار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است
 
در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان با اشاره به یکی از خاطرات سفرش در مدینه منوره و آگاهی از اینکه برخی مسلمانان اهل تسنن از ماجرای واقعه غدیر و علت علاقه شیعیان به امیرالمؤمنین(علیه السلام) خبر ندارند و فقط شیعیان را به خاطر برپایی مراسم عاشورا و صفر می‌شناسند، به تشریح لزوم چرایی توجه به واقعه غدیر خم در کشور و حتی جهان اسلام پرداخت و گفت: در روایت رسیده از ائمه معصومین به ویژه امام علی(علیه السلام) سفارشات زیادی در رابطه با پاسداشت غدیرخم به ما رسیده است که از جمله آن ثواب اطعام مؤمنین در روز عید غدیر است که امیرالمؤمنین مى‏فرماید: «من افطر مؤمناً فى لیلة فکأنما افطر فئاما»، کسى که مؤمن روزه‏دارى را در غدیر افطار دهد، مانند این است که ده فئام را افطار داده است.
 
وی افزود: فردى از امام(علیه السلام) پرسید: اى امیرمؤمنان(علیه السلام) «فئام» چیست؟ حضرت(علیه السلام) فرمود: 100 هزار پیامبر(ص) و صدیق و شهید، آن گاه ادامه داد: پس چگونه خواهد بود فضیلت کسى که جمعى از مؤمنین و مؤمنات را تکفل کند، بنابراین تنها روزی که در روایات به اطعام دادن توصیه شده است، روز عید غدیر است، پس باید تدابیری اندیشید که ایرانیان در روز عید غدیر در منازلشان غذا نخورند، بلکه میهمان سفره طعام امام علی(علیه السلام) باشند.
 
حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به یکی از توصیه‌های امام علی(علیه السلام) درباره وام دادن برای بزرگداشت این روز، گفت: امام(علیه السلام) تأکید می‌کند هر کسی برای این روز وام بگیرد، من ضمانت می‌کنم که این پول را به شما برگردانم، بنابراین چه کاری بهتر از این! در همین راستا بنیاد خیریه غدیر در نظر دارد با استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه به کسانی که می‌خواهند در مورد ولادت امیرالؤمنین(علیه السلام) و غدیر فعالیت کنند، وام اعطا کند که سال گذشته به صورت نمادین به چندین نفر وام اهدا شد.
 
*النبأ العظیم علی(علیه السلام) و ولایت علی(علیه السلام) است / خداوند مهم‌ترین ویژگی امیرالمؤمنین(علیه السلام) را در چه روزی به همه اعلام کرد
 
در ادامه حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و رئیس هیئت مدیره بنیاد خیریه غدیر با اشاره به اینکه خداوند متعال برای بیان جایگاه ولادت و امامت امام علی(علیه السلام) از ابزار تبلیغاتی کمک می‌گیرند، ابراز داشت: در طول تاریخ بشر حوادثی مختص امیرالمؤمنین(علیه السلام) روی داده است که برای کس دیگری اتفاق نیفتاده است، از جمله ولادت حضرت(علیه السلام) در خانه خدا، شکاف برداشتن دیوار کعبه، سه روز ابتدای عمرش مهمان خانه خدا بودن، فتح در خیبر، دادن زکات در حال رکوع و ... همه همه تنها برای امام علی(علیه السلام) بوده است
 
وی در ادامه به ماجرای فتح خیبر و دلاوری‌های امام علی(علیه السلام) اشاره کرد و افزود: بعد از اینکه سپاه اسلام نتوانست راه نفوذ خود را به قلعه پیدا کند و اکثر فرماندهان سپاه اسلام در حمله به این قلعه با شکست روبرو شده‌اند، پیامبر اکرم(ص) برای اینکه جایگاه امام علی را به سایرین نشان دهند، فرمودند: «پرچم را فردا به دست کسی می‌دهم که خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش او را دوست می‌دارند، خداوند این دژ را به دست او می‌گشاید، او مردی است که هرگز پشت به دشمن نکرده و از صحنه نبرد فرار نمی‌کند».
 
حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه امام علی(علیه السلام)‌ هیچ گاه در راه حق عقب‌نشینی نکرد، خاطرنشان کرد: صبح روز بعد پیغمبر(ص) فرمود: علی(علیه السلام) را بیاورید، گفتند علی به درد چشم گرفتار است، چون علی(علیه السلام) آمد، پیامبر دستی بر دیدگان او کشید و درد چشم وی(علیه السلام)‌ را شفا داد و پیامبر(ص) با اینکه از ابتدا می‌دانستند تنها امام علی(علیه السلام) است که می‌تواند در قلعه خیبر را از جا بلند کند، ولی می‌خواست به همه ثابت که کسی دیگری توانایی این کار را ندارد و با استفاده از ابزار تبلیغاتی به بیان ویژگی‌های منحصر به فرد امام علی(علیه السلام) می‌پردازد.
 
وی با اشاره به اینکه در سرتاسر زندگانی امام علی(علیه السلام) خداوند برجستگی‌های شخصیتی حضرت(علیه السلام) را به دیگران نشان داد و تنها یک ویژگی را علنی نساخت تا اینکه روز موعود و در بیابان سوزان و در آخرین سال زندگانی پیامبر(ص) آن را به جهانیان معرفی کند، ادامه داد: خداوند در روز غدیر در وادی غدیر خم پیامبرش را مأمور می‌کند که «عَمَّ یَتَسَاءلُونَ، عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ» را به مردم برساند و آن خبر بزرگ، علی(علیه السلام) و ولایت علی(علیه السلام) است.
 
رئیس هیئت امناء غدیر در بخش پایانی صحبت‌های خویش تأکید کرد که بنیاد خیریه غدیر با هدف حمایت از بنیاد بین‌المللی غدیر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 
 
*توجه به جهت حرکت الهی انسان را به سوی عالم ابدیت سوق می‌دهد
 
حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس شورای اسلامی در سخنان خویش با اشاره به نقش نیت و انگیزه در کارهای الهی به خصوص گرامی‌داشت روز عید غدیر ابراز داشت: انسان بدون سعی و تلاش نمی‌تواند در این عالم در مسیر حق و یا باطل حرکت کند، بنابراین آنچه که راه سعادت فرد در جامعه را هموار می‌سازد، جهت و انگیزه حرکت است که اگر این انگیزه حرکت به سوی آخرت باشد می‌تواند موفق باشد، همانگونه که علامه طباطبایی در توصیه عرفانی و اخلاقی خویش می‌فرماید: «اگر هر قدمی بر می‌داری، دیدی در راستای آخرت بود، بردار و اگر نبود، در آن مسیر متوقف شو».
 
وی با اشاره به اینکه توجه به جهت حرکت الهی انسان را به سوی عالم ابدیت سوق می‌دهد، ادامه داد: اگر قیام برای خدا بر اساس علم و معرفت باشد، آن گاه انگیزه اطاعت از اوامر الهی شکل می‌گیرد و در اینجاست که اتکا به خداوند متعال معنا پیدا می‌کند، پس اگر حرکتی برای خدا آغاز شود و در مسیر آن باشد دارای ثواب است و انسان را به سمت کمال هدایت می‌کند.
 
* رونمایی از نرم‌افزار سه‌بعدی زیارت ضریح منور امیرالمؤمنین(علیه السلام)
 
در پایان مراسم افتتاحیه «بنیاد خیریه غدیر»، حجت‌الاسلام میرلوحی از نخستین نرم‌افزار سه‌بعدی زیارت ضریح منور امیرالمؤمنین(علیه السلام) که به همت جوانان تهیه و تولید شده است، رونمایی کرد.
 
بنیاد خیریه غدیر در زمینه اعطاء وام قرض الحسنه به ناشران تولیدات فرهنگی فاخر با موضوع غدیر، مراسم و جشن‌های غدیر، اشتغال، ازدواج جوانان و حمایت از طرح‌های نوآورانه فرهنگی برای توسعه فکر و فرهنگ غدیر در گستره جهانی به ویژه جهان اسلام فعالیت خواهد کرد.
 
علاقه‌مندان جهت تعاون در این امر خیر برای پاسخ به ندای «تعاونوا علی البر و التقوی» قرآن کریم می‌توانند با شمار تلفن 88991177 یا سامانه ارتباط مردمی 10000018 تماس حاصل کنند.
/2759/