تیم ملی بوسنی و هرزگوین که نخستین بار است راهی جام جهانی شده قصد دارد با ارائه شیوه تهاجمی خود را به مرحله حذفی برساند.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، بوسنی و هرزگوین نام کشوری در شبه جزیره بالکان است که در سال 1992 و با فروپاشی یوگسلاوی استقلال یافت. بزرگترین شهر و پایتخت این کشور، شهر سارایوو است که نزدیک به 370 هزار نفر جمعیت دارد.
 
بزرگترین اتفاق در این کشور که بیش از 51 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد این است که تیم ملی فوتبال آن موفق شده راهی جام جهانی 2014 برزیل شود. این نخستین بار در تاریخ فوتبال این کشور است که چنین اتفاقی افتاده، به همین خاطر مردم این کشور سر از پا نمی‌شناسند.
 
بوسنی در گروه G مرحله گروهی رقابت‌های راهیابی به جام جهانی در منطقه اروپا با تیم‌های یونان، اسلواکی، اسلوونی، لیتوانی، لاتویا و لیختن اشتاین در یک گروه قرار گرفته بود که توانست با کسب 25 امتیاز از 10 بازی به عنوان تیم نخست راهی جام جهانی شود. آنها با زدن 30 گل در مرحله گروهی به عنوان چهارمین خط حمله گلزن خود را معرفی کردند.
 
بوسنی در رنکینگ این ماه فیفا نیز با 899 امتیاز رتبه نوزدهم را به خود اختصاص داده است. آنها نخستین دیدار غیر رسمی ملی خود را پس از استقلال مقابل تیم ملی ایران انجام دادند. این دیدار در 6 ژوئن 1993 در تهران انجام شد که به برتری سه بر یک بوسنی انجامید. آنها دو سال بعد نخستین بازی رسمی‌شان را مقابل آلبانی انجام دادند که با دو گل نیز شکست خوردند.
 
بوسنی و هرزگوین در سال‌های بعد از آن موفق نبود تا اینکه در سال 2004 نشانه‌هایی از موفقیت در این تیم زیر نظر بلاز سالیسکوویچ دیده شد. در مسابقه‌های راهیابی به یورو 2004 تنها یک گل مانع از آن شد که بوسنی به این تورنمنت در پرتغال برسد.
 
در دیدارهای راهیابی به جام جهانی 2006 نیز بوسنی با تیم قدرتمند اسپانیا همگروه بود که در دو دیدار رفت و برگشت مقابل این تیم به تساوی رسید. دیگر تیم‌های این گروه نیز بلژیک، صربستان و مونته نگرو، لیتوانی و مالت بودند. آنها در دیدار پایانی و در حالی که یک بر صفر از صربستان پیش بودند، باید منتظر شکست اسپانیا مقابل می‌ماندند تا بتوانند به عنوان تیم دوم به پلی آف راه پیدا کنند اما در لحظه‌های پایانی همه چیز دگرگون شد. دو بازیکن این تیم اخراج شدند تا دیدار به تساوی برسد و اسپانیا هم در دقیقه 96 گل تساوی را توسط کارلوس مارچنا به ثمر رساند تا بوسنی در گروهش سوم شده و میلیمتری از رسیدن به جام جهانی بازبماند.
 
آنها در مرحله گروهی راهیابی به جام جهانی 2010 به پلی آف رفتند تا در دو دیدار رفت و برگشت مقابل پرتغال با نتیجه مشابه یک بر صفر شکست بخورند و از رسیدن به معتبرترین تورنمنت فوتبالی بازبمانند. سرنوشت در یورو 2012 نیز به بوسنی روی خوش نشان نداد. آنها باز هم به پلی آف رسیدند تا 6 بر دو مقابل پرتغال شکست خورده و یک بار دیگر از رسیدن به یک تورنمنت باز بمانند. آنها اما با مربیگری سافت سوسیچ موفق شدند راهی جام جهانی شده تا نخستین حضورشان در یک تورنمنت معتبر را جشن بگیرند.
 
تیم ملی فوتبال بوسنی که به زنبق‌های طلایی معروف است در جام جهانی در دیدار نخست خود باید مقابل آرژانتین به میدان برود. این دیدار 15 ژوئن (25 خرداد) در ورزشگاه ماراکانا واقع در ریودوژانیرو برگزار خواهد شد. 21 همان ماه (31 خرداد) نیز در ورزشگاه پانتانال مقابل نیجریه خواهد ایستاد و در دیدار پایانی در 25 ژوئن (4 تیر) در فونته نووا نیز با ایران دیدار خواهد کرد.
 
بازیکنان بوسنی و هرزگوین
 
دروازه‌بان این تیم آسمیر بگوویچ 25 ساله است که سال‌ها در ترکیب تیم استوک سیتی در لیگ برتر انگلیس می‌درخشد. در خط دفاع نیز ارمین بیساکچیچ در خط دفاع اینتراخت برانشوایگ بازی می‌کند و هم‌تیمی دنیل داوری است. امیر اسپاهیچ که کاپیتان بوسنی نیز هست در بایرلورکوزن آلمان به میدان می‌رود و سید کولاسیناچ در شالکه آلمان بازی می‌کند.
 
خط میانی این تیم هم شامل بازیکنانی جون میرالم پیانیچ (رم)، عدنان زهیروویچ (بوخوم)، سجاد سلیهوویچ (هوفنهایم)، سنیجاد ایبریچیچ (ارچی اسپور)، هریس مدونیانین (گازیانت اسپور)، سناد لولیچ (لاتزیو)، ادین ویشکا (استانبول) و ایزت هژیروویچ (گراس هاپرز) است.
 
در خط حمله نیز دو بازیکن سرشناس به نام‌های وداد ایبیشویچ (اشتوتگارت) و ادین ژکو (منچسترسیتی) حضور دارند.
 
بوسنی و هرزگوین برای حضور قدرتمند در جام جهانی، دیدارهای دوستانه‌ای را برگزار خواهد کرد. آنها 31 می (10 خرداد) مقابل ساحل عاج و 5 ژوئن (15 خرداد) مقابل مکزیک به میدان می‌روند. ضمن اینکه یک دیدار دوستانه دیگر نیز در تاریخ 5 مارس (14 اسفند) خواهند داشت که تیم حریف به زودی اعلام خواهد شد.
 
سافت سوسیچ که در حال حاضر هدایت بوسنی و هرزگوین را به دست دارد در آخرین گفت‌وگوی خود که با سایت فیفا بوده است در مورد حضور تیمش در جام جهانی گفت:‌ دوست دارم تیمم هجومی بازی کند. از فلسفه مربیانی که دفاع کردن را در دستور کار خود قرار می‌دهد خوشم نمی‌آید. می‌خواهم تیمم هر تعدادی که می‌تواند گل بزند. اگر بازیکنانم در اوج قرار داشته باشند، می‌توانیم در هر دیدار سه یا چهار گل بزنیم.
 
سوسیچ همچنین از اینکه تیمش فاقد بازیکنانِ خوبِ زیادی است ابراز نارضایتی کرد و گفت: من 10 بازیکن خوب در تیمم دارم و روی نیمکت تیم برای جایگزینی این بازیکنان دستم خالی است.
 
وی در مورد حریفان خود در گروه F جام جهانی هم گفت: آرژانتین در گروه به مقام نخست می‌رسد. نیجریه هم که همواره در جام‌های جهانی حضور داشته و تیمی است که همواره قدرتی بازی می‌کند اما ایران تیمی ناشناخته و قدرتمند است زیرا موفق شده در گروه مقدماتی به عنوان نخست برسد.
 
بدون شک شناخته‌ شده‌ترین بازیکن تاریخ بوسنی و هرزگوین را می‌توان حسن صالیحمیدزیچ دانست.
 
هافبک یک متر و 75 سانتی متری که سال‌ها در ترکیب بایرن مونیخ درخشید و با این تیم 6 بار قهرمانی در بوندسلیگا، چهار قهرمانی در جام حذفی،‌ یک نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و یک جام بین قاره‌ای را کسب کرد. این بازیکن پیشینه حضور در تیم‌های هامبورگ، یوونتوس و ولفسبورگ را نیز در کارنامه دارد. او در سال 2007 به همراه یوونتوس عنوان قهرمانی در سری B را نیز کسب کرد. حمیدزیچ در سال‌های 2000 و 2004 نیز عنوان بهترین بازیکن سال بوسنی را از آن خود کرد.
/2759/