کارشناس و پیشکسوت فوتبال دلیل جابجایی بیش از حد مربی‌ها در لیگ برتر را نتیجه‌گرا شدن و عدم آگاهی مربیان در مقابل پیشنهاد دلال‌ها می‌داند.
 
به گزارش راسخون، رسول کربکندی در گفت و گو با ایسنا، درباره دلایل تغییر متعدد مربیان در لیگ برتر فوتبال ایران، بیان کرد: جابجایی مربیان در همه جای دنیا مرسوم است و وقتی تیمی نتیجه نمی‌گیرد، مربی را تعویض می‌کنند اما تفاوتش با ایران این است که آن‌ها بررسی لازم را زمان انتخاب مربی انجام می‌دهند. اما در ایران یک مربی را آن قدر راحت جذب می‌کنند که راحت‌تر از آن هم برکنارش کنند و هیچ حساب و کتابی در انتخاب و تعویض مربیان وجود ندارد.
 
وی اضافه کرد: تغییر پشت سر هم مربیان ابتدا در لیگ های عربی باب شد و آن ها با یک باخت فوری مربی خود را تغییر می دادند. این پدیده در کشور ما هم به دو دلیل عمده باب شده است. دلیل نخست نتیجه نگرفتن مربی و دلیل دوم عدم آگاهی مدیران باشگاه هاست، مثل باشگاه تراکتورسازی تبریز. مدیر عامل این باشگاه صحبت هایی را مطرح می کرد که به هیچ وجه قابل پذیرش نبود. او می گفت تیم هایی حق باخت دارند که سه میلیارد هزینه کرده باشند نه تیم هایی که برای هر فصل 15 میلیارد خرج کرده اند. اما این آقا نمی داند که باشگاه هایی مثل استقلال، پرسپولیس و سپاهان سالانه بیش از 25 میلیارد تومان هزینه می کنند و این موضوع نمی تواند ملاک صحیحی برای تغییر مربی باشد.
 
پیشکسوت فوتبال، خاطرنشان کرد: بیشتر تیم ها برای تغییر مربی خود کار کارشناسی نمی کنند و اصلا مجموعه ای ندارند که سوابق یک مربی را مورد بررسی قرار دهد. در کنار این عوامل، تاثیر مطبوعات، تماشاگر و قراردادن اطلاعات نادرست از طریق دلال ها را نباید نادیده گرفت. امسال جابجایی مربیان در نیم فصل اول لیگ برتر کم تر دیده شد اما در نیم فصل دوم بیشتر اتفاق افتاد. به هر حال همه تیم های ما نتیجه گرا شده اند و فقط به برد و عنوان فکر می کنند. مربی را زمانی به خدمت می گیرند که تیم را بسته اند. مدیران هم نمی توانند تشخیص دهند که چه کسی را در زمان مناسب باید به خدمت بگیرند. حتی بسیاری از اعضای هیات مدیره باشگاه ها زمان انتخاب مربی تیم خودشان را غیب می کنند!
 
کربکندی همچنین به نقش دلال ها در جابجایی مربیان اشاره کرد و گفت: دلال ها با لابی خود و ارتباطات قوی که با مقام های رده بالای باشگاه دارند، در سرنوشت نیمکت یک تیم تاثیر می گذارند. مربی مثل لوکا بوناچیچ آنقدر ارتباطاتش قوی است که 10 روز هم بدون تیم نمی ماند و بعد از کنار رفتن از ذوب آهن با مس کرمان قرارداد می بندد. در مجموع معتقدم ما فقط ادای فوتبال حرفه ای را در می آوریم و بیشتر کارهایمان متناسب با فوتبال روز دنیا نیست. آدم های سیاسی مدیر عامل باشگاه ها می شوند وبه دلیل عدم آگاهی تحت تاثیر دلال ها و ایجنت ها قرار می گیرند.
/2759/