رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از منطقه ۱۴ و در جمع روحانیون و ائمه جماعات منطقه گفت: پس از آغاز غیبت کبری هدایت و رهبری مسلمانان عملاً بر دوش علما، مجتهدان و مراجع دینی قرار گرفت.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس،‌ حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی عضو و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در نشست صمیمانه روحانیون و ائمه جماعات منطقه 14 ضمن اشاره به مسئولیت خطیر و حائز اهمیت روحانیون و ائمه جماعات در هدایت و ارشاد جامعه به سمت اسلام ناب محمدی گفت: پس از ارتحال بنیانگذار دین مبین اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) در اوایل سال یازده هجری امامت حضرت امام علی(ع) آغاز و تا پایان غیبت صغری حضرت امام عصر(عج) رهبری و هدایت جامعه اسلامی به خصوص شیعیان به عهده امامان شیعه(ع) (حدود 273 سال دوره رهبری و هدایت مردم به وسیله معصومین) و پس از آغاز غیبت کبری هدایت و رهبری مسلمانان عملاً بر دوش علما و مجتهدان و مراجع دینی قرار گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه در این میان عالمان دینی برای ایفای مسئولیت سنگین خود از سه شیوه بهره بردند، افزود: گروهی از علما و مراجع و اندیشمندان اسلامی با حکومت‌های ظالم وقت ارتباطی نداشتند و با تمام توان مشغول کارهای فرهنگی از قبیل تأسیس حوزه علمیه، ساختن مدارس دینی تربیت طلاب علوم اسلامی، تألیف کتب دینی مباحثه و مناظره در علوم مختلف اسلامی همچون فقه، اصول کلام، فلسفه، تاریخ، حدیث، تفسیر و عرفان بوده‌اند.
 
حجت‌الاسلام ناصحی بیان داشت: گروهی از علما و روحانیون متوجه شدند، قدرت دست حاکمان ظالم بوده و آنان توان براندازی حکام و تشکیل حکومت اسلامی را ندارند، لذا خود وارد حکومت شده و مسئولیت پذیرفتند تا به این وسیله جلوی ظلم‌ها و تعدیات حکام نسبت به اسلام و مسلمین را گرفته و از قدرت آنان در بسط و گسترش فرهنگ تشیع بهره‌برداری کنند.
 
وی ادامه داد: عده‌ای از علما با حکومت‌های جائر و ظالم درگیر شده و با آنان مبارزه کردند و صدمات زیادی متحمل شدند. از آن جمله می‌توان به علما و مراجع بزرگواری چون سیدابوالحسن اصفهانی، میرزای شیرازی، سیدمحمد مجاهد، شیخ فضل‌الله نوری، سیدحسن مدرس، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، سیدابوالقاسم کاشانی و حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به لزوم توجه بیش از پیش به حوزه دین اشاره کرد و گفت: منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای سرلوحه تمامی فعالیت‌ها و اقدامات و برنامه‌ها در حوزه مدیرت شهری است و بدیهی است آموزه‌های دینی در اداره جامعه، چراغ راه مدیران شهر باشد، بدون شک برای رسیدن به چشم انداز تهران ام‌القری جهان اسلام ضمن اهتمام و تلاش جهادی باید با تفکر، عقلانیت، استفاده از تجارب و آراء صاحبنظران در اعتلای جایگاه حوزه دین به طور اعم قدم برداریم.
/2759/