دوومیدانی ایران در سال 92 برخلاف سال 91 ناکامی‌های بیشتری را آن هم به دلیل مشکلاتی که داشت، تجربه کرد.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، فصل مسابقات دوومیدانی به دلیل شرایط آب و هوایی در 6 ماه اول سال است و به همین دلیل در 6 ماه دوم ورزشکاران به کارهای بدنسازی خود می‌پردازند.
 
دوومیدانی در سال 92 تحت تاثیر کسب مدال نقره در المپیک 2012 لندن قرار داشت و همگان انتظار داشتند تا این موفقیت‌ها همچنان ادامه داشته باشد، اما در عمل چنین چیزی را شاهد نبودیم و ورزشکاران کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان با افت‌هایی مواجه شدند.
 
مسابقه ندادن احسان حدادی برای ایران در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان نکته تلخی بود که دوومیدانی ایران امسال شاهد آن بود و می‌توان گفت دو مدال خوشرنگ از ویترین مدال‌ها دور ماند.
 
*ناکامی در مسابقات قهرمانی آسیا با کاهش مدال‌ها
 
بیستمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در حالی تیرماه در شهر پونای هند به پایان رسید که تیم ایران در مجموع 3 مدال نقره را کسب کرد که نسبت به دوره گذشته که ملی‌پوشان کشورمان 6 مدال (2 طلا، 2 نقره و 2 برنز) را از آن خود کردند، نتیجه ضعیفی محسوب می‌شود. با وجود تمرینات و اردوهایی که در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی برگزار کرده بودند انتظار می‌رفت دوومیدانی ایران عملکرد بهتری داشته باشد که این اتفاق نیفتاد.
 
در مجموع مواد برگزار شده نمایندگان ایران در فینال 15 ماده حاضر بودند که کسب تنها 3 مدال نقره نمی‌تواند برای ورزشی که نخستین مدال خود را در المپیک 2012 لندن کسب کرد و سیر صعودی پیدا کرده است، قابل قبول باشد و کارشناسان معتقدند که باید برنامه‌ریزی بهتری برای اردوها، مسابقات و مربیان در نظر گرفته شده برای ورزشکاران صورت بگیرد تا این مسابقات و اردوها سفری توریستی برای ورزشکاران نباشد.
 
کیوان قنبرزاده، محمد صمیمی و لیلا رجبی سه ورزشکاری بودند که به مدال رسیدند.
 
* مسابقات جهانی و کمبودهایی که احساس شد
 
مسابقات جهانی دوومیدانی امسال در کشور روسیه برگزار شد. جایی که کشورمان 6 سهمیه برای حضور در آن داشت، اما در نهایت با 4 ورزشکار عازم شد. لیلا رجبی در روزهای پایانی به دلیل مصدومیت انصراف داد و احسان حدادی هم به دلیل مشکلاتی که داشت و دلخوری‌هایی که پس از المپیک برای او به وجود آمده بود، اعلام کرد تا حل نشدن مشکلات برای ایران مبارزه نمی‌کند.
 
در این رقابت‌ها رضا قاسمی با زمان 10 ثانیه و 46 صدم ثانیه در گروه خود بین هفت دونده ششم شد.
 
حسن تفتیان، دیگر نماینده 100 متر کشورمان با ثبت زمان 10 ثانیه و 57 صدم ثانیه درگروه هشت نفره خود آخر شد.
 
در پرتاب دیسک و در غیاب احسان حدادی انتظار چندانی از محمود صمیمی برای کسب مدال نمی‌رفت و در نهایت این پرتابگر کشورمان با پرتابی به طول 57 متر و 77 سانتی متر در گروه A بین 15 شرکت کننده در پله آخر قرار بگیرد؛ هرچند وی در مسابقات قهرمانی آسیایی و دانشجویان نیز رکوردهای پایینی را ثبت کرد.
 
رحیمیان هم به عنوان اولین دوومیدانی کار جواز حضور گرفته بود در نهایت با زمان یک ساعت و 35 دقیقه و 46 ثانیه در رتبه 52 قرار گرفت که این زمان 14 دقیقه با رکورد شخصی‌اش فاصله داشت.
 
* پای دوپینگ به دوومیدانی هم باز شد
 
در رشته های دیگر ورزشی کشورمان دوپینگ صورت گرفته بود و این اتفاق متاسفانه در دوومیدانی هم رخ داد. علاوه بر ناکامی که ملی پوشان ایران در مسابقات جهانی داشتند، اتفاق بدتری هم رخ داد و آن هم مثبت شدن شدن دوپینگ ابراهیم رحیمیان بود. رحیمیان که خیلی زود در دوومیدانی ایران نام خود را مطرح کرد، خیلی زود هم محو شد. او که در المپیک لندن هم حضور داشت پس از این اتفاق دو سال محروم شد.
 
*عملکرد موفق احسان حدادی در لیگ الماس با کسب مقام چهارم
 
نایب قهرمان المپیک 2012 لندن در پایان 6 مرحله از لیگ الماس توانست با کسب 9 امتیاز و پس از رابرت هارتینگ اصلی‌ترین رقیب خود در مکان چهارم بایستد.
 
حدادی تنها دوومیدانی کار ایرانی است که در این رقابت‌ها شرکت کرده بود.
 
این تنها مدال آور تاریخ دوومیدانی ایران در المپیک پس از این رقابت‌ها به صورت انفرادی تمرین می‌کرد و گلایه‌هایش از مسئولان ورزش کشور به دلیل بی توجهی در صدر اخبار دوومیدانی قرار داشت.
 
* دوومیدانی ایران پرمدال در بازی‌های کشورهای اسلامی
 
بازی‌های کشورهای اسلامی برای دوومیدانی ایران دستاورد خوبی داشت. هرچند رقیبان اصلی ملی‌‌پوشان کشورمان در آسیا در آن حضور نداشتند، اما برای کشورمان که پرچمدار اسلام در جهان است، واکنش‌های خوبی داشت.
 
در این مسابقات ملی‌پوشان کشورمان توانستند در مجموع 9 مدال (5 طلا، 3 نقره و یک برنز) را کسب کند و تاثیر زیادی در نایب قهرمانی کشورمان در این رقابت‌ها داشته باشند.
 
* لیگ دوومیدانی و حاشیه‌های فراوان
 
لیگ دوومیدانی ایران امسال حاشیه های زیادی داشت. مسابقاتی که قهرمان آن با حرف و حدیث فراوان مشخص شد و ورزشکاران هم به خصوص ملی پوشان و المپیکی از قراردادهای پایین و نبود تیم‌های خوب گلایه های زیادی داشتند.
 
پیکان و نفت که رقابت نزدیکی برای قهرمانی با یکدیگر داشتند، در روز پایانی قهرمانی هیچکدام تایید نشد و مسئولان فدراسیون اعلام کردند قهرمان در جلسه کمیته فنی معرفی خواهد شد.
 
پیکانی‌ها معتقد بودند نفتی‌ها از نفراتی استفاده کرده‌اند که در سهمیه اعلام شده از سوی فدراسیون نبودند و غیر مجاز شرکت کرده‌اند.
 
در نهایت کمیته فنی پس از بررسی رای به قهرمانی پیکان داد. این در حالی بود که در آخرین روز و طبق امتیازات نفت قهرمانی را باید از آن خود می‌کرد.
 
*جام فجر، بدون خارجی‌ها
 
جام فجر امسال بدون حضور تیم های خارجی و شرکت استان‌ها برگزار شد. این رقابت‌ها انتخابی تیم ملی برای حضور در مسابقات داخل سالن آسیا بود که در نهایت با قهرمانی تیم تهران به پایان رسید. از نکات جالب توجه شکستن رکورد دوی 60 متر بانوان بود.
 
این رقابت‌ها بیشتر به سود استان‌هایی بود که به دنبال مسابقه‌ای بودند تا خودشان را نشان دهند.
 
*داخل سالن آسیا / تصاحب 5 مدال، بدون کسب سهمیه
 
تیم ملی دوومیدانی ایران با 10 ورزشکار راهی چین، محل برگزاری ششمین دوره مسابقات داخل سالن آسیا شد. رقابت‌هایی که انتخابی مسابقات جهانی داخل سالن لهستان هم محسوب می‌شد.
 
رضا قاسمی و مریم طوسی استارت مدال‌آوری ایران را در روز نخست این رقابت‌ها زدند و دو برنز را در 60 متر کسب کردند. پس از آن طوسی که روزهای خوبی را در دوومیدانی بانوان پشت سر می‌گذارد در رشته 400 متر طلا گرفت.
 
مهدی زمانی دیگر دونده 400 متر کشورمان هم دومین مدال طلا را در همین ماده کسب کرد و محمد ارزنده نیز در پرش طول ضمن شکست رکورد ایران به مدال نقره رسید.
 
هادی سپهرزاد، عبدالجلیل توماج، سپیده توکلی،علی فهیمی و حسین کیهانی و مهدی رحیمی دیگر نمایندگان ایران بودند که به مدالی دست نیافتند.
 
*صحرانوردی ایران پس از 9 سال بر سکوی آسیا ایستاد
 
در دوازدهمین دوره مسابقات دو صحرانوردی قهرمانی آسیا که سوم اسفند ماه در شهر فوکوئوکا ژاپن برگزار شد، تیم ایران پس از پشت سر گذاشتن سه دوره بدون دستاورد، طلسم 9 ساله را شکست و با دستانی پر، با کسب مقام نایب قهرمانی آسیا در رده تیمی جوانان و جایگاه سومی در رده تیمی بزرگسالان به کار خود پایان داد تا بار دیگر روی سکو بایستد.
 
حالا در روزهای پایانی سال ملی‌پوشان کشورمان در اردوهای خود برای بازی‌های آسیایی اینچئون هستند و نیاز به حمایت مسئولان ورزش برای موفقیت در این رقابت‌ها دارند. سال آینده برای دوومیدانی ایران بسیار مهم است و با توجه به شرایط ملی پوشان انتظار مدال‌های خوشرنگی در آسیا وجود دارد.
/2759/