بمناسبت فرا رسیدن روز درختکاری ، مجموعه ای با محتوای کشاورزی آماده شده است.

 

با توجه به تعدد مطالب در زمینه های کشاورزی ، سعی شده که در هر عنوان مطالبی برای آشنایی بیشتر با دنیای کشت و کار قرار داده شود . برای مطالعه کافی است روی هر یک از عناوین زیر کلیک نمایید ، برای بستن پنجره باز شده نیز روی همان عنوان کلیک کنید. 

 

احادیث پیرامون درختکاری


نزد من شکستن شاخه‌ای از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است.


هر کس درخت سدر را قطع کند، خداوند او را با سر در آتش جهنم خواهد انداخت.


خداوند درخت را برای انسان آفرید، از اینرو او باید درخت را بکارد، آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد.


کشاورزی و درختکاری کنید. به‌خدا قسم ‌آدمیزاد هیچ عملی حلال‌تر و پاکیزه‌تر از آن انجام نمی‌دهد.


هر وقت عمر جهان به آخر رسیده، هرگاه قیامت بخواهد قیام کند و عالم بخواهد منقرض شود و در دست یکی از شما نهال درختی باشد چنانچه بقدر کاشتن آن فرصت باشد، باید آن را بکارد و از فرصت باقیمانده استفاده نماید.


به سبزه نگریستن بینائی را افزون می‌کند.


هرکس ساختمانی را بدون آنکه ظلم و ستمی در کار باشد بنا نماید و یا نهالی بکارد و درختی را غرس کند تا هر کجا بنده‌ای از بندگان خداوند مهربان از آن بهره‌مند شود خداوند اجر و ثواب به او عطا کند.


هر مسلمانی که بذری بیفشاند یا نهالی بنشاند و از حاصل آن بذر و نهال پرنده‌ای یا انسانی یاچرنده‌ای بخورد، آن برای او صدقه محسوب شود.


هر که درختی بکارد، هر بار که انسان یا یکی از مخلوقات خداوند از آن بخورد برای وی صدقه‌ای محسوب می‌شود.


هر که درختی بنشاند خداوند تعالی به اندازه میوه‌ای که از آن درخت داده شود پاداش برای وی می‌نویسد.


هر کس درختی بکارد و از آن حفاظت نماید تا ثمر دهد، خداوند به اندازه ثمره آن به وی پاداش خواهد داد.


هر که درختی غرس کند تا به ثمر برسد، خدا عوض آن در بهشت درختی برای اوغرص می‌فرماید.


مسلمان درختی نمی‌نشاند که از میوه آن، آدمی و چهارپا و مرغ بخورد جز آنکه تا روز قیامت برای او صدقه بشمار می‌آید.


برای کشاورز و درختکار، در هر چه که به مردم و مرغان از میوه و زراعتش بدون اختیار برسد، پاداش است.


هر کس درخت خرما یا سدری را آب دهد گویا تشنه‌ای را سیراب کرده ‌است.


درختان را آتش نزنید، آنها را با آب ویران نکنید، درختان میوه‌دار را قطع نکنید، مزرعه‌ها را نسوزانید.


هرگاه رسول‌ خدا می‌خواست سپاهی را به جهاد گسیل دارد، سپاهیان را دعوت می‌کرد و آنان را نزد خویش می‌نشاند، سپس می‌فرمود: با نام و یاد خدا و در راه او بر آیین رسول خدا (ص) (به جهاد) روید… و درختی را قطع نکنید مگر آن که ناگزیر باشید.


ای علی برو و از طرف خداوند و پیامبر خدا (ص) بگو، نفرین خدا بر کسی که درخت سدر را قطع کند.


هر وقت عمر جهان پایان یابد و قیامت برسد و در دست یکی از شما نهالی باشد چنان که به قدر کاشتن آن فرصت باشد، باید فرصت را از دست ندهد و آن را بکارد.


به سبزه نگریستن بینایی را افزون می‌کند.


هر که آب و خاکی بدست آورد و آنگاه فقیر و تهیدست بماند خدایش از خیر و رحمت بدور دارد.


خداوند برای پیامبرانش کشاورزی و درختکاری را برگزید تا از بارش باران ناخشنود نباشند.


چهار (کار) از وسوسه (شیطان) باشد: خوردن گِل، ریز ریز کردن گِل، چیدن ناخن‌ها با دندان و ریش جویدن و سه (چیز) به دیده روشنی بخشد: نگریستن به سبزه و نگریستن به آب روان و نگریستن به روی زیبا.


درخت بکارید و کشاورزی کنید که هیچ عملی از آن حلال‌تر و پاکیزه‌تر نیست. سوگند به خدا که هنگام ظهور حضرت ولیعصر ارواحنا فداه بعد از خروج دجّال، کشاورزی و نخل‌کاری رونق بسزایی خواهد یافت.


خداوند درخت را برای انسان آفرید، از این رو او باید درخت را بکارد، آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد.

بیانات رهبر پس از مراسم درختکاری -1392

 


گیاهان زینتی


اسم علمی نخل مرداب Cyperus alternifolius ، از خانواده cyperaceae میباشد. این جنس 550 گونه مختلف دارد که تمام آنها علاقمند به رطوبت زیاد هستند. گونه مورد نظر ب
ومی ماداگاسکار بوده و ارتفاع آن به یک متر می رسد. برگهای نخل مرداب ، خشن، سبز تیره و خطی شکل می باشد. ساقه آن معمولا سخت و در انتها دارای براکته های سبز ر
گبرگ مانند است که حالت آبشاری دارند، این براکته ها در انتهای ساقه مانند چتر قرار گرفته اند. گل آذین کوچکی در قسمت تحتانی براکته ها از اواسط تا اواخر تابس
تان ظاهرمی شود که در مراحل اولیه زرد رنگ است و تولید دانه های گرده سفید رنگ می کند و در آخر ، به رنگ قهوهای در می آید. برای نگاه‌داری این گیاه، لازم است گلدان آن را همیشه در یک ظرف حاوی آب قرار دهید.
مراقبت: نخل مرداب به نور معمولی، گرمای متوسط تا زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت هوای عادی یعنی 50 تا 70 درصد و خاک قلیایی، احتیاج دارد.
کود: کود مورد نیاز نخل مرداب را میتوان به میزان 2 گرم در لیتر هر هفته یکبار از اردیبهست تا شهریور ماه ، مصرف کرد.
خاک: مخلوطی از خاک باغچه، تورب و ماسه محیط مناسبی را برای رشد این گیاه فراهم می کند.
ازدیاد: نخل مرداب را میتوان به راحتی، از اواسط بهار تا اوایل تابستان با روش تقسیم بوته، تکثیر کرد.
*********************

اسم علمی یوسف Coleus blumei ،از خانوده Labiatae می باشد. این جنس داری 150 گونه از گیاهان همیشه سبز چند ساله یا دائمی است. این گونه بومی جاوا بوده ارتفاع آن ب
ه بیش از 40 سانتی متر و گسترش آن نیز به بیش از 25 سانتی متر می رسد این گیاه گرچه دائمی است ولی هنگام فصول سرد اگر خارج از گلخانه یا آپارتمان نگاه داری شو
ند از بین خواهند رفت. برگهای زیبایی ان به رنگهای مخلوط قرمز، سفید ، سبز، زرد و قهوه ای دیده می شود برای این که یک گیاه بوته ای از این گونه به دست آوریم. گلهای کوچک و آبی رنگ آن را باید هنگام ظهور پنسمان یا قطع کرد. این گونه دارای واریته های بسیاری است که هر کدام دارای برگهایی به رنگها یا مخلوطی از رنگهای مختل
ف می باشد. مراقبت: حسن یوسف به نور زیاد، گرمای زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت هوای 50 تا 70 درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.
کود: کود مورد نیاز حسن یوسف را می توان به میزان، 3 گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از فروردین تا مهر ماه، مورد استفاده قرار داد.
خاک: مخلوطی از خاک باغچه، خاکبرگ و ماسه، خاک مناسب رشد این گیاه است.
ازدیاد: گیاه حسن یوسف با دو روش قلم زدن مستقیم ریشه دهی در آب ، تکثیر می شود.
*********************

اسم علمی گل کاغذی Bougainvillea glabra واز خانواده Nyetaginaceae می باشد. گل کاغذی بومی برزیل است و دارای گونه های مختلف می باشد. ارتفاع این گیاه در گلدان حد
اکثر در حدود 2 تا 5/3متر است. این گونه کولیتواری دارد که حتی موقعی که کوچک است به گل میرود . برگها نسبتا سبز روشن و تخم مرغی شکل می باشند. گل آذین آن پان
یکول بوده و به صورت جامی و انتهایی ظاهر می شوند. گلهای این گیاه زیبا نیست، کاسه گل لوله ای ، زرد و کوچک بوده فاقد جام گل می باشد . ولی دارای براکته‌های رنگین و زیبایی است که اطراف گلهای کرم رنگ را احاطه نموده اند. این گیاه احتیاج به هرس دارد. معمولا در اواسط زمستان باید 3/1 شاخه ها را کوتاه کرده و شاخه های ضعیف
را حذف نمود. در تابستان می توان این گیاه را در هوای آزاد و کاملا آفتابی قرار داد. مراقبت: گل کاغذی به نور زیاد، حرارت زیاد، خاک همیشه مرطوب رطوبت هوای معمولی یعنی 50 تا 70 درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.
کود: کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 2 گرم در لیتر،هر هفته، از فروردین تا مهر ماه، مورد استفاده قرا داد.
خاک: خاک رس آهکی برای رشد گل کاغذی مناسب است.
ازدیاد: بهترین زمان برای تکثیر این گیاه از اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد.
*********************

اسم علمی گیاه آبوتیلون Abutilon striatum و از خانواده Malvaceae می باشد. این جنس، از 100 گونه گیاهان نیمه خشبی و علفی یک ساله، چند ساله و درختچه های همیشه سبز و در ختان کوچک تشکیل شده است. معمولا برای پرورش اغلب گونه های این نسل شرایط گلخانه ای لازم است. گونه Striatum بومی برزیل بوده و بلندی این گیاه به بیش از 2 متر و گسترش آن به بیش از 1 متر می رسد. برگ ها پنجه‌ای و دارای لکه های سفید مایل به زرد هستند. گلهای آن به رنگ قرمز و به قطر 3-4 سانتیمتر می باشد . معمولا از اواسط بهار تا اواخر تابستان در روی بوته ظاهر می شوند. در اوایل بهار باید گیاه را هرس کرد. برای این کار ساقه های اصلی را تا نصف، شاخه های جانبی را در حدود 10-8 سانتیمتر و شاخه های خشک را کاملا قطع می کنیم.
مراقبت: این گیاه به نور متوسط، هوای معتدل، خاک همیشه مرطوب و رطوبت نسبی 50 تا 60 درصد 8 ، نیاز دارد
کود: کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 3 گرم در لیتر هر هفته یکبار، تا اسفند تا شهریور ماه به کار برد.
خاک: خاک باغچه همراه با کود حیوانی و گیاهی، مناسب کشت آبوتیلون می باشد.
ازدیاد: آبوتیلون را می توان به سادگی از اواسط بهار تا اوایل تابستان تکثیر کرد. قلمه های انتهای ساقه را از شاخه های جانبی، به طول 10-8 سانتیمتر، از گیاه جدا کرد، و محل برش قلمه ها را در پودر هومون ریشه زایی فرو ببرید سپس هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر ، که از کمپوست مخصوص بذر و قلمه پر شده، بکارید. لازم است گیاه را به آرامی و منظم مه پاش کنید و یا قلمه ها را با یک کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و آنها را در شرایط نور مناسب ولی دور از تابش مستقیم خورشید و در مای 18 تا 20 درجه سانتیگراد نگاه دارید. پس از حدود یک ماه قلمه ها، ریشه دهی و رشد را آغاز می کنند، آنگاه به آرامی قلمه ها را بیرون آورده و در گلدانی با قطر دهانه 13 سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی بکارید. کشت آبوتیلون ، از طریق کشت بذر، در مورد بعضی از انواع این گیاه بویژه واریته های ابلق، نتیجه خوبی نمی دهد.
عوارض و درمان: اگر هنگام پرورش و نگهداری این گیاه، مشاهده کردید، خود را انداخته و در حال تلف شدن است، احتمال بدهید هوای محیط خیلی سرد است و آن را به جای گرمتری منتقل کنید و اگر مشاهده کردید گلها ظاهر نمی شوند، یا نور کافی در زمستان نشان دهنده آبیاری بیش از اندازه می باشد. چسبناک شدن برگ ها و دمبرگها در اثر فعالیت حشرات روی این گیاه به وجود می آید و باید سمپاشی با سم حشره کش صورت بگیرد. نور زیاد برگها را رنگ پریده و شاخه ها را دراز و فاصله بین برگها را زیاد می کند. اگر گیاه در تابستان تشنه بماند برگها چروکیده می شود و گلها سقوط می نمایند، همچنین برگهای زرد رنگ و دارای رشته های تار عنکبوتی در سطح زیرین نشانه فعالیت کنه قرمز هستند باید با اسفنج مرطوب زیر برگها را تمیز کنید و یا با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار ، تا رفع علایم، گیاه را سمپاشی نمایید. تامین رطوبت در کاهش آفت موثر است.
*********************


بابا آدم یا فیلگوش و به عبارتی آلوکازیا گیاهی است با برگهای درشت و بزرگ سبز رنگ از خانواده Araceae
بومی مناطق گرم آسیا است. با جنس Colocasia شباهت بسیاری دارد و گاهی اشتباه میشود. (از آنجا که جنس کولوکازیا مصرف دارویی و خوراکی دارد باید احتیاط شود.)
بابا آدم انواع مختلفی دارد که رنگها و اندازه‌های مختلف دارند. گونه مورد نظر ما دارای برگهای بزرگی است که گاهی قطر برگها به یک متر و بیشتر هم میرسد. گلها شکل غلافی داشته (گل آذین اسپادیس) و زیبایی چندانی ندارند.
شیره داخلی گیاه برای پوست انسان ایجاد خارش و حساسیت ممکن است بکند.
ریزوم دار است و از طریق پاجوش طبیعی یا تقسیم ریزوم در بهار تکثیر پیدا میکند. (پاجوشهای فراوانی تولید میکند)
(بهتر است نشنیده بگیریم ولی: ریزومهای این گیاه به صورت پخته شده مصرف خوراکی دارند. ولی از آنجا که این گیاه تولید اگزالیک اسید میکند و در قسمتهای پایین‌تر گیاه میزان این مواد بیشتر میشود ممکن است منجر به کرخ شدن یا باد کردن زبان شود. یا منجر به سختی تنفس شود. آب پز کردن طولانی مدت ممکن است این عوارض را کاهش دهد.)
در شمال ایران کنار برکه‌ها و آبگیرها و حتی به عنوان گیاه فضای سبز مقابل هتلها و رستورانها کاشته میشود و نهایت صدمه‌ای که در زمستان میبیند از دست رفتن برگهاست ولی در بهار بعد مجدد رشد میکند.
در داخل خانه‌ها بهتر است در محل نیمه روشن (نور متوسط) با دما بالا نگهداری شود. نیاز آبی متوسطی دارد. به خاک غنی و مغذی نیاز دارد. بهتر است خاک آن مخلوطی با درصد بالایی از مواد آلی حیوانی یا گیاهی باشد.
به آبپاشی برگها یا رطوبت محیط نیاز دارد. هرچقدر رطوبت بالا باشد برگهای میتوانند درشت تر باشند.
بابا آدم برای گلخانه‌های گرم و مرطوب ایده‌آل است.
*********************


سم علمی آناناس Ananas comosus و از خانواده Variegatus میباشد. آناناس گیاهی است بومی برزیل و کلمبیا برگهای آن چرمی بلند و نیزه ای با نوارهای طولی کرم و سفید رنگ در لبه است حاشیه برگها خصوص با خارهای قرمز رنگ می باشد. هنگام پیدایش گل، قسمت میانی گیاه، تماما به رنگ قرمز در می آید. این گیاه از سن سه یا چهار سالگی تولید میوه کوچکی مانند آناناس معمولی می نماید که بسیار سخت و خشبی است و قابل خوردن نمی باشد اگر میوه آناناس چیده نشود برگ های جدیدی روی آن ظاهر می شوند.
مراقبت: آناناس زینتی به نور متوسط، هوای گرم، آبیاری متوسط تا زیاد، رطوبت نسبی 50 تا 70 درصد خاک کمی اسیدی احتیاج دارد.
کود: کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 1 گرم در لیتر ، هر دو هفته یکبار، از فروردین تا شهریور ماه، مورد استفاده قرار داد.
خاک: مخلوطی از دو قسمت تورب، یک قسمت خاک برگ و کمی، خاک مناسبی برای این گیاه است.
ازدیاد: نگاه داری آناناس زینتی در آپارتمان بسیار مشکل است. گلدان آن باید درجای بسیار گرم و روشنی قرار بگیرد تا برگ ها رنگ زیبای خود رابه دست آورند.
*********************


اسم علمی این گیاه Ficus benjamina ، از خانواده Moraceae می‌باشد. این جنس 800 گونه از گیاهان خزان کننده وهمیشه سبز به شکل درخت، درختچه و بالارونده دارد. گونه بنجامین ، بومی هندوستان بوده و ارتفاع آن در طبیعت حدود 2 متر است. شاخه ها حالت آبشاری و برگ های آن به شکل بیضوی و نوک تیز می باشند .برگها هنگام جوانی سبز روشن هستند و به مرور به رنگ سبز تیره در می آیند.
مراقبت: فیکوس به نور کم تا متوسط، گرمای زیاد، خاک همیشه خیس ، رطوبت هوای 50 تا 70 درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.
کود: کود مورد نیاز این گیاه را می توان 3 گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از اواخر زمستان تا مهر، مورد استفاده قرار داد. در هنگام زمستان هر گز نباید کود مصرف کرد.
خاک: خاک جنگلی یا مخلوطی از خاک برگ ، خاک معمولی و ماسه برای فیکوس مناسب است.
*********************


اسم علمی این گیاه Camellia japonica ، از خانواده Theaceae می باشد. این گونه بومی آسیایی شرقی است و بصورت درخت یا درختچه با ارتفاع متوسط، دیده می شود. در گلدان ارتفاع این گیاه به 2 تا 3 متر می رسد. برگهای این گیاه دائمی، با لبه دندانه ای، نوک تیز و سبز رنگ می باشد و به طور متناوب روی ساقه قرار می گیرند . گلهای کاملیا منفرد بوده و جام گل ساده یا مضاعف دارند وبه رنگ های مختلف سفید، قرمز، ارغوانی دیده می شوند. حرارت زیاد موجب از بین رفتن گیاه می شود. به علاوه گیاه در زمستان به یک دوره سرمای متوسط احتیاج دارد. معمولا جوانه ها ی گل در اوائل زمستان، در درجه حررات بیش از 18 درجه سانتی گراد تشکیل میشوند و وقتی جوانه ها به حد کافی رشد گردند گیاه را باید به محلی با درجه حرارت حداقل 8 درجه سانتی گراد نگاه می دارند و گلها شروع به باز شدن می نمایند.
مراقبت: کاملیا به نور متوسط ، حرارت معمولی، آبیاری متوسط تا زیاد، رطوبت 70 تا 90درصد و خاک اسیدی احتیاج دارد.
کود: کود مورد نیاز این گیاه را می توان به مقدار 2 گرم سولفات آمونیوم و 2 گرم کود معمولی در یک لیتر، هر دو هفته یکبار از بهمن تا مرداد، مورد استفاده قرار داد.
خاک: مخلوطی از سه قسمت خاک جنگلی و یک قسمت ماسه برای پرورش کاملیا متناسب است.
*********************


 
گیاهان دارویی


بی‌اشتهایی - تقویت معده - اسهال - روشن شدن پوست - زیبایی مژه و ابرو - تنگی نفس - لاغری - سنگ کلیه و مثانه - چین و چروک پوست - لک پوست - کرم روده و معده - تقویت کبد - مفاصل - سردرد میگرنی - رماتیسم - بواسیر - دفع حشرات - خنازیر - حساسیت و آبریزش بینی - صفراآور - قند خون - سرطان و...
************************

گرفتگی صدا - یبوست - عفونت گلو - برونشیت - طول عمر - خونریزی لثه - درد مثانه - زکام - زخم معده - فشارخون - دیابت - سرطان پوست - ترک دخانیات - تقویت اعصاب - تصلب شرائین - تنگی نفس - تب مزمن - سرطان معده - اسید اوریک - بواسیر - بلغم - پروستات - مجاری ادرار و...
************************

رماتیسم - سفتی عضلات - تشنج - برونشیت و...
************************

زیادکننده ترشحات صفرا - مدر - معرق - سفلیس - اسید اوریک - جوش صورت - قند خون - سرخک - مخملک - تقویت عصب چشایی - سیاتیک - چاقی - زخم‌های واریس - جرب - قارچ پوستی - نقرس - پوکی استخوان - لک و پیس - ورم معده - زونا - حصبه - خارش پوستی و...
************************


زخم چرکین - غانقرایایی - خلط آور - کمبود ویتامین ث - تقویت لثه و...
************************


بازشدن رنگ صورت - اسهال - لاغری - ناراحتی‌های معده - ورم بیضه - دفع اخلاط خونی - آب آوردن انساج - تب بر - یبوست - سرخجه - تنبلی روده - عطش - کهیر - التهاب کلیه - دفع کننده کرم - سنگ کیسه صفرا - جوش صورت - التیام زخم و جراحت - مدر - برطرف شدن تلخی دهان و...
************************


یبوست - کورک و خارش - کک مک - سرفه - خشکی پوست - سوزاک - ورم لثه - خون در ادرار - رماتیسم - شستشوی زخم - ورم روده - اسهال - برص - ترک گوشه لب - سل - اسهال بلغمی - خوش حالت کردن موها - بازشدن صدا - مسهل قوی و...
************************


تقویت معده - کم خونی - درمان چاقی - آفت دهان - زخم‌های چرکین - تصلب شرائین - التهابات پوستی - کلسترول - التیام زخم و...
************************


اشتهاآور - تصفیه خون - یرقان - کبد - کیسه صفرا - کلیه - کلسترول خون - لاغری - سل ریوی - جوش صورت - تصلب شرائین - ادرارآور - کم خونی - پیوره دندان - نقرس - سنگ کلیه - برونشیت - ورم سرطانی - مارگزیدگی - عقرب گزیدگی - زنبورگزیدگی - چین و چروک پوست و...
************************


مضر طحال - تقویت قلب - تصفیه کننده خون - ترس و وحشت زدگی - تب ناگهانی - یرقان - نفریت - ورم کلیه - بی‌اختیاری ادرار - آبسه - سوختگی - رماتیسم - زکام - خنازیر - صفراآور - ذات الریه - برونشیت - افسردگی - سینوزیت - مننژیت - آبله - آرامش و تقویت قلب - استرس - سرطان - سنگ مثانه و...
************************


سیاتیک - نازایی - تسکین درد دندان - تسکین سرفه - آسم - برونشیت - سرطان سینه و..
************************


کاهش نیروی جنسی - تقویت دماغ - خواب آور - تسکین دهنده سرفه - خشونت سینه - اسهال - التیام زخم روده - ترشحات رطوبتی رحم - ورم حلق - داءالثعلب - طحال - ورم کلیه و مثانه - برص - موخوره - درد مفاصل - فلج و...
************************


مقوی قلب - خیز اندام ها - تسکین درد زانو - تقویت نیروی جنسی - سیاتیک - قارچ پوستی - جرب - کچلی - مضر ریه و...


 
علائم کمبود عناصر غذایی در درختان میوه


در صورت کمبود ازت از برگ های پیر به برگ های جوان منتقل شده و علایم کمبود اکثر در برگ های پیر مشاهد می شود توقف رشد و زردی برگ های پایین درخت از علایم کمبود ازت است.
*********************


توقف رشد برگ ها، کوچک شدن برگ ها و ارغوانی شدن برگ های پایینی
*********************


رنگ پریدگی سوختگی حاشیه برگ ها و زرد شدن حاشیه برگ های پایینی در درخت انگور سبب خشک شدن نوک خوشه های انگور می گردد.
*********************


توقف رشد و زرد شدن برگ های پایینی
*********************


زرد شدن پهنک برگ های جوان و سبز باقی ماندن رگ برگ های آن، برگ های تازه روئیده زردی بیشتری نشان می دهند و در نهایت لکه های نارنجی بر روی برگ های انتهای توسعه می یابند.
*********************


بارز ترین مشخصه کمبود روی ریز شدن برگ ها و جارویی شدن برگ های جوان در سرشاخه ­های درخت می­باشد وجود نقاط زرد کرمی در زمینه سبز تیره برگ های میانی کمبود روی سبب غیر همزمان رسیدن میوهای انگور می شود.
*********************


کمبود منگنز شبیه سایر ریز مغذی ها در خاک های آهکی اتفاق می افتد. برگ ها زرد کمرنگ می شوند و این زردی از حواشی برگ شروع شده و به سمت رگ برگ میانی توسعه می باد.
*********************


کمبود بور در درختان میوه سبب کاهش رشد و نمو پرچم ها، کاهش مدت گرده افشانی، سیاه شدن وسط میوه سیب و بد شکلی میوه می شود.
*********************


کمبود مس در درختان میوه سبب ایجاد شاخه های پر رشد با برگ های درشت به رنگ سبز تیره و با لکه های زرد رنگ می­شود. در صورت تشدید کمبود تمام شاخه­ های جوان خشکیده می شوند.
*********************


خشکی برگ ها مخصوصا حواشی آنها از علائم عمومی کمبود کلر در درختان میوه است.


 
آفات درختان میوه


- کرم سیب
- شته ها ( شته سبز سیب ، شته سبز هلو ، شته خوفی سیب )
- کنه ها ( کنه قرمز اروپائی ، کنه تارعنکبوتی )
- شپشک ها ( شپشک واوی سیب ، شپشک سپردار بنفش زیتون )
********************


- کرم آلو
- شته ها ( شته سبز هلو ، شته های آرد آلود )
- شپشک ها ( شپشک سفید آسیائی ، شپشک نرم تی )
- کنه ها ( کنه تارعنکبوتی )
- سوسک سرشاخه خوار روانسه
********************


- پسیل زیتون
- کنه جوانه زیتون
- پروانه چوبخوار زیتون
********************


- کرم خوشه خوار انگور
- زنجرک مو
- شبشک آردآلود مو
********************


- کرم سیب
- شته ها ( شته سبز گردو – شته ها نقظه ای گردو )
- کنه ها ( کنه تارعنکبوتی )
********************


- زنبور مغزخواربادام
- شته ها ( شته سبز هلو )
- شپشک ها ( شپشک سفید آسیائی – شپشک نرم تن )
- کنه ها ( کنه تارعنکبوتی )
********************


- پسیل پسته
- زنجره پسته
- پروانه چوبخوار پسته
- پروانه برگخوار پسته
- شبشک وارمی پسته
********************


- زنجره - کنه ها
- سوسک شاخدار
- پروانه میوه خوار
********************


- مگس سرکه
- شپشک ستاره ای
- مورچه
********************


- شپشک ها
- سفید بالکها
- کنه ها
- شته ها


 
فیلم آموزشی کاشت درخت

 

 


فیلم آموزشی هرس کردن درخت سیب

 

 


فیلم پیوند مکانیکی نشا

 

 



/117/