معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف خراسان جنوبی گفت : سستی اعتقادات و قرار گرفتن در مسیر فرهنگ غرب گرایش به تجملات را افزایش داده و باعث شده تا برخی افراد اصول اسلامی ـ ایرانی خود را کنار بگذارند.
 
به گزارش راسخون، حجت‌الاسلام محسن مؤمنی‌مقدم، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه ایام نوروز فرصت مناسبی برای صله‌رحم است، گفت: با توجه به اینکه در طول سال افراد به دلیل گرفتاری، فرصت برای دید و بازدید ندارند، نوروز بهترین فرصت برای تجدید دیدار و صله‌رحم است.
 
وی ادامه داد: درس گرفتن و عبرت از رستاخیز طبیعت که نشانی از معاد است یکی دیگر از فرصت‌های نوروز برای انسان است.
 
معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در کنار این فرصت‌ها، آسیب‌هایی نیز این ایام زیبا را تهدید می‌کند، بیان کرد: گاهی دید و بازدیدها به گناهانی مانند غیبت، تهمت و خرافات دچار می‌شود و از سوی دیگر تجمل‌گرایی و اسراف با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه یکی دیگر از آسیب‌های مهمی است که در نوروز بیشتر مشاهده می‌شود.
 
اسلام انسان را به اصل قناعت توصیه می‌کند
 
مؤمنی‌مقدم با بیان اینکه اسلام انسان را به اصل قناعت توصیه می‌کند، ادامه داد: تجملات، فرد را از این اصل دور و به سمت اسراف سوق می‌دهد چرا که تجمل به نیاز بیش از اندازه فرد اطلاق می‌شود.
 
وی افزود: هنگامی که انسان توقعش بیش از حد باشد و دچار چشم و هم‌چشمی گردد، باعث می‌شود تا به سمتی برود که به برآورده کردن بیش از نیاز خود تمایل پیدا کند و این به‌عنوان دغدغه در زندگی‌اش مطرح شود، در نتیجه اصول اولیه حیات و زندگی به فراموش سپرده می‌شود.
 
معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف خراسان جنوبی کنار گذاشتن قناعت و روی آوردن به تجمل را یکی از معضلات مهم جامعه امروز عنوان کرد و گفت: این امر سبب شده است که زندگی‌ها تداوم جدی خودش را نداشته باشد و خانواده‌ها به‌جای ارتقاء اخلاقی ـ فکری خود تنها به فکر پیشرفت وسایل و ابزار زندگی باشند.
 
مؤمنی‌مقدم بیان کرد: سستی اعتقادات و قرار گرفتن در مسیر فرهنگ غرب گرایش به تجملات را افزایش داده و باعث شده تا برخی افراد اصول اسلامی ـ ایرانی خود را کنار بگذارند.
 
حسد و اسراف؛ دو پیامد مهم تجمل‌گرایی در زندگی‌های امروزی
 
وی حسد، اسراف را از پیامدهای تجمل‌گرایی در زندگی عنوان کرد و یادآور شد: هر فرد باید متوجه این آسیب‌ها شود و با توجه به اطرافیان خود، از خودپسندی و خودخواهی دوری کند چرا که پیامبر(ص) می‌فرماید:«هرکس شب بخوابد درحالی‌که همسایه او گرسنه باشد، مسلمان نیست».
 
معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متولیان فرهنگی باید با معرفی آسیب‌ها و بیان فرصت‌های نوروزی مردم را آگاه کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به تقارن نوروز با ایام فاطمیه مبلغان و رسانه ملی تأثیرگذاری بیشتری در این زمینه خواهند داشت.
/2759/