در ادامه بیانات رهبر انقلاب اسلامی در رابطه با ارتش جمع آوری شده است.

 

برای مشاهده بیانات روی هر سال کلیک  نمایید ، گزیده ای از سخنان قرار داده شده است که برای مشاهده متن کامل ، در پایان پنجره باز شده روی عنوان " مشاهده متن کامل بیانات " کلیک نمایید.

 

  •  

     


    بسم الله الرحمن الرحیم

    امروز و این مراسم به یاد ماندنى را به جوانان عزیز دانش آموختگان نیروهاى سه گانه ى ارتش جمهورى اسلامى ایران تبریک عرض مى کنم و از استادان و مدیران این دانشگاهها و آموزشگاهها به خاطر زحمات شان سپاسگزارى مى کنم . افسران جوان ما با ذخیره ى ایمان و شجاعت و کارآمدى و کاردانى ، مى توانند براى آینده ى کشور و ملت شان تاءثیرهاى عمیق و بزرگى داشته باشند. یک ملت مستقل ، تنها در سایه ى نشان دادنِ کفایت و کاردانى و شجاعت است که مى تواند خود را در برابر طوفانهاى سهمگینِ زیاده خواهى و طغیانگرى شروران عالم حفظ کند و زندگى ، کشور، آینده و تاریخ خود را افتخار بخشد. این ، مخصوص امروز هم نیست ؛ در همیشه ى تاریخ ، قدرتمندان شرورى وجود داشته اند که با زیاده طلبى ها و شرارتِ ذاتى خود، موجبات مزاحمت و اذیت را براى ملتهاى مستقل فراهم مى کرده اند، که ملتها فقط یکى از دو راه در پیش ‍ داشته اند؛ یا راه ایستادگى و تکیه ى به خود و استفاده از نیروهایى که خداوند متعال در درون یک ملت به ودیعه گذاشته و باارزش ترین ذخایر آنها را تشکیل داده و تحصیل کاردانى و نشان دادن غیرت و شجاعتِ لازم ؛ یا تسلیم و ذلّت ؛ آن چنان که سرنوشت بعضى از ملتها بر اثر بى کفایتى یا طمع ورزیهاى مسؤ ولان آنها چنین رقم زده شد. همه ى دستگاههاى کشور براى به وجود آوردن آن چنان وضعیت افتخارآمیزى براى ملت مى توانند سهیم باشند؛ اما نقش نیروهاى مسلح نمایان تر و برجسته تر است .
    مشاهده متن کامل بیانات
     

  •  

     


     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    این بازدید، بسیار شیرین و به یاد ماندنى و زنده کننده خاطرات بسیارى است که با فرماندهان و عناصر فداکار نیروى زمینى در سالهاى دفاع مقدّس داشتیم. بخش مهمّى از افتخارات ارتش جمهورى اسلامى ایران بدون شک مربوط به نیروى زمینى ارتش است که بدنه اصلى و مهمتر ارتش جمهورى اسلامى ایران را تشکیل مى‌دهد و من مایلم که این دیدارِ امروز ترجمان عملى احساسات بنده نسبت به نیروى زمینى و ارتش جمهورى اسلامى ایران تلقّى شود.
    هیچ چیز براى یک سازمانِ مسلّح از این باارزشتر نیست که توانسته باشد در لحظه نیاز، وظیفه خود را به‌درستى انجام داده باشد. به‌طور طبیعى در یک کشور، مردم به نیروهاى مسلّح به چشم کسانى نگاه مى‌کنند که در هنگام بروز حادثه دهشتناک و تلخ مى‌توانند مثل حصار مستحکمى از آنها دفاع کنند. در دوران دفاع مقدّس این آزمایشِ افتخارآمیز براى ارتش پیش آمد. در طول هشت سال دفاع مقدّس، در سرتاسر جبهه‌هاى طولانىِ جنگ، نیروى زمینى به‌قدر توان و همّتى که براى دوست و دشمن در موارد بسیارى شگفت‌آور بود، توانست وظایف بزرگى را انجام دهد. شهیدان سرافراز نیروى زمینى ارتش جمهورى اسلامى ایران و جانبازان این نیرو و عناصر دلسوز و مؤمنى که در طول این سالها لحظات دشوار و پرزحمتى را گذراندند، شاهدان صادقى بر تلاش همه جانبه و صادقانه نیروى زمینى ارتش جمهورى اسلامى ایران در طول این سالیان بوده‌اند. من خودم هم در مواردى، شاهد این تلاش صادقانه و مؤمنانه بوده‌ام.
    مشاهده متن کامل بیانات
     

  •  

     


     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    به جوانان عزیزى که امروز سردوشى گرفتند و نخستین گام را در راه ورود به ارتشِ سرافراز جمهورى اسلامى برداشتند و به استادان، مربیان و مدیران این دانشگاه و فرماندهان ارشد ارتش جمهورى اسلامى ایران، تبریک عرض مى‏کنم. حضور در نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى یک افتخار است؛ این، فقط یک شعار نیست، حقیقتى است که هر کس امروز وضعیت جهان بشریت و نظام جمهورى اسلامى ایران و عظمت آرمان‏هاى این ملت را بشناسد، به آن اذعان مى‏کند. ارتش جمهورى اسلامى ایران، سپاه پاسداران، بسیج و نیروى انتظامى، در کشور ما سربازان آرمان‏هاى بلند انسانى‏اند. نیروهاى مسلح ما خود را آماده و مجهز مى‏کنند تا دفاع کنند؛ نه تنها دفاع از سرزمین - که خود افتخار بزرگى است - بلکه دفاع از آرمان‏هاى انسانى؛ دفاع از شرف و کرامت انسانیت.
    مشاهده متن کامل بیانات
     

  •  

     


     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    فارغ التحصیلى را به همه ‏ى شما جوانان عزیز، به خانواده‏هایتان و به ارتش جمهورى اسلامى ایران تبریک عرض مى‏کنم. از استادان، مدیران و فرماندهان هم که این امکان را فراهم کرده‏اند، صمیمانه تشکر مى‏کنم. همه ساله در مراسم فارغ‏التحصیلى افسران جوان اصرار دارم شرکت کنم؛ این به خاطر بزرگداشت جایگاه علم و شجاعت و نظامیگرىِ مؤمنانه است که جمعى از بهترین جوانان ما در این مراکز علمى و تحقیقى آن را فرا مى‏گیرند و پایه‏یى براى تلاش و مجاهدت سالهاى طولانىِ خود قرار مى‏دهند. از میان شما جوانهاست که در آینده سرداران بزرگ، نوابغ جنگى و کسانى که مى‏توانند در موقعیتهاى حساس و خطرناک یک کشور را نجات دهند، بر مى‏خیزند.
    مشاهده متن کامل بیانات
     

  •  

     


     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    لازم است اولاً این روز بزرگ را به همه‏ى کارکنان نیروى هوائى ارتش جمهورى اسلامى ایران و نیز به ملت ایران تبریک عرض کنم. آنچه که در روز نوزدهم بهمن در سال 57 اتفاق افتاد، بدون شک یک نقطه‏ى عطف بود. جمعى از کارکنان نیروى هوائى با یک حرکت خودجوش - که نشاندهنده‏ى برآیند همه‏ى احساسات و ذهنیات در آن نیرو بود - اقدام به کارى کردند که آخرین ضربه را بر پیکر محتضر رژیم طاغوت وارد کرد. هم کار بسیار شجاعانه بود، هم بسیار هوشمندانه بود. اینجور حوادث که در ظرف زمانى مورد نیاز و بهنگام اتفاق مى‏افتد، گاهى میتواند سرنوشت یک ملت را تغییر بدهد یا آنها را در راه سرنوشتشان سرعت مضاعف ببخشد. نیروى هوائى، آن روز این کار را کرد؛ حرکت بسیار بزرگى بود؛ راه را باز کرد بر روى بسیارى از مردم. همانطور که در این سرود زیبائى که این عزیزان اجرا کردند گفته شده «اولینم که دل دادم به رهبر»، حقیقتاً همینجور بود. این حرکت، حرکت ریشه‏دارى بود؛ اینجور نبود که امروز فکر کنند، فردا راه بیفتند؛ همانطور که اشاره کردم این یک برآیندى بود از مجموعه‏ى آنچه که در نیروى هوائى، از احساسات و ذهنیات و عقلیات میگذشت، که در زمان مناسب به این شکل بروز کرد. لذا این روز، روز مهمى است؛ روز بسیار مبارکى است. بازخوانى حوادث تاریخى اساساً به این منظور است که درسهاى آن و عبرتهاى آن براى نسلهاى بعد باقى بماند. درس این حادثه براى ملت ایران در همه‏ى دورانها یک درس زنده است. اقدام شجاعانه، قدرتمندانه، با اتکاء به نفس و برخاسته‏ى از یک عقلانیت صحیح و برخاسته‏ى از یک ایمان شورانگیز. اگر ایمان هم نبود، نمیتوانست این حرکت اتفاق بیفتد. و مجموعه‏ى انقلاب ما از آغاز تا انجام، مظهر یک چنین حقیقتى است: یک فکر درست و هوشمندانه، همراه با ایمان شورانگیز، همراه با شجاعت و اقدام و نهراسیدن از آنچه که در این راه پیش خواهد آمد. این عناصر اصلى است که یک ملت را بالا میکشد؛ فقدان اینهاست که یک ملت را تحقیر میکند.
    مشاهده متن کامل بیانات
     

  •  

     


     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    امروز شما جوانان عزیز، به صورت رسمى واردِ خانواده‏ى بزرگ و پرافتخار ارتش جمهورى اسلامى ایران شدید. خوش آمدید! براى شما امروز که روز گرفتنِ سردوشىِ مجاهدت در راه خداست، روز مبارک و روزى فراموش نشدنى است. اراده‏ى انسان راه او را مشخص مى‏کند و باز اراده‏ى راسخ او، پیمودن این راه را به طور مستمر و بى‏وقفه تأمین مى‏کند و باز همین عزم و اراده‏ى راسخ است که او را به هدفها و آرمانها مى‏رساند. بدیهى است که هیچ‏کدام از ما شغلى را که انتخاب کردیم، هدف ما نیست، اما وسیله‏اى است که مى‏تواند ما را به آن هدف بزرگ برساند و آن هدف بزرگ، انسان کامل شدن؛ مشاهده متن کامل بیانات
     

  •  

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    خیلى خوشامدید عزیزان؛ سرداران و افسران و تلاشگران یک جبهه‌ى بسیار مهم از مجموعه‌ى جبهه‌ى مجاهدت انقلاب! روز نوزدهم بهمن، روز بسیار مهمى در تاریخ انقلاب است. در آن حادثه‌ى بزرگى که اکثر شما جوانها شنیده‌اید و ما آن را به چشم دیدیم، هیچ انگیزه‌اى جز انگیزه‌ى خدائى و اخلاص وجود نداشت؛ به همین جهت هم این حادثه در وقت خود بسیار اثرگذار شد و در تاریخ هم ماندگار گردید. این خصوصیتِ کار خدائى و مخلصانه است؛ میماند، اثر میگذارد؛ این اثر هم مخصوص همان زمانى که این پدیده واقع شد، نخواهد بود؛ یک اثر مستمر و دائمى است. کار خدائى اینجورى است. آن روزى که جوانهاى نیروى هوائى آمدند مدرسه‌ى علوى و با امام بیعت کردند و یک سدى را شکستند، یک خطشکنى بزرگ سیاسى کردند، نه پُستى در انتظار آنها بود، نه مقامى، نه پولى، نه حتّى تحسینى؛ آنچه احتمالاً در انتظار آنها وجود داشت، تهدید بود و خطر. پس هیچ انگیزه‌اى جز انگیزه‌ى خدائى وجود نداشت. آن روز این حادثه‌ى خدائى اثرگذار شد، امروز هم بعد از گذشت سى و یک سال همچنان اثرگذار است. این روزها، روزهاى دهه‌ى آخر صفر است؛ روزهاى بعد از اربعین است. اگر نگاهى کنیم به تاریخ صدر اسلام، این روزها روزهاى زینب کبرى (سلام اللَّه علیها) است. آن کارى هم که زینب کبرى (سلام اللَّه علیها) کرد، یک کارِ از همین جنس بود؛ یعنى کارى محضاً براى خداى متعال، در دل خطرها و محنتها و زحمتها؛ یک ابراز وجود معنوى و الهى دین در چهره‌ى مصمم زینب کبرى (سلام اللَّه علیها). خوب است بدانیم و بفهمیم حروف تاریخ گذشته‌ى بسیار ارجمندى را که تا امروز منشأ برکات فکرى و معرفتى شده است و ان‌شاءاللَّه تا آخر دنیا هم خواهد بود.
    مشاهده متن کامل بیانات
     

  •  

     


    بسم الله الرحمن الرحیم

    خیلى خوش‏آمد عرض میکنم به شما عزیزان و خرسندم از دیدن چهره‏هاى جوان و پرنشاط شما مجموعه‏ى پرارزشِ نیروى هوائى ارتش جمهورى اسلامى ایران. حتماً همه‏ى ما - هم من، هم شما - باید سپاسگزار باشیم از کسانى که روز 19 بهمن را با عمل خودشان - نه با زبان، نه با قرارداد - با اقدام خودشان، با عزم خودشان به وجود آوردند و ماندگار کردند. وقتى یک اقدامى، خالص، صحیح، متکى بر اندیشه‏ى درست و سرشار از اخلاص انجام میگیرد، خاصیت آن، ماندگارى است. خیلى از کارهاى نمایشى را ما ممکن است انجام بدهیم؛ بعضى کارهاى دستورى را ممکن است ما انجام بدهیم که در آن اخلاص کافى وجود نداشته باشد؛ گذشت زمان آنها را محو میکند، نابود میکند؛ لیکن قضیه‏ى 19 بهمن از این جمله نبود؛ از جمله‏ى حوادثى بود که از دل ایمان و اخلاص و عزم راسخ جوشید. در آن شرائط، درست است که تا پیروزى قطعى انقلاب چند روزى بیشتر نبود، اما هیچکس نمیتوانست پیش‏بینى کند که 19 بهمن، یک 22 بهمنى هم در پى خواهد داشت. پیش‏بینى قطعى نمیشد کرد؛ کار خطرناکى بود. عزم راسخ آن جوانان که جوانهائى بودند شبیه شما، این بود که آمدند ایمان خودشان، عزم خودشان، پیوستگى خودشان با ملت و درک و تشخیص صحیح خودشان از عمق حادثه‏اى را که داشت اتفاق مى‏افتاد، با عمل خودشان نشان دادند. البته خطرناک هم بود، اما اقدام کردند و 19 بهمن ماندگار شد.
    مشاهده متن کامل بیانات
     

  •  

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    خداوند متعال را سپاسگزارم که به من این توفیق را داد که برای تجدید عهد و تجدید دیدار و گفتن صمیمانه‌ی خسته‌نباشید به شما عزیزان، فرماندهان، کارکنان و جوانان عزیز، امروز در این میدان حضور پیدا کنم. یقین بدانید امروز یکی از مؤثرترین کارها، کاری است که شما در نیروهای دریائی ارتش و سپاه به انجام دادن آن مشغولید: جبران عقب‌افتادگی‌های طولانی سالهای درازی که حکومتهای طاغوتی نگذاشتند و زمینه‌ی پیشرفت دریانوردی و حضور دریائی را برای ایران عزیز فراهم نکردند. تلاش مضاعف شما امروز باید آن عقب‌افتادگی‌های طولانی‌مدت را جبران کند. همان طوری که همهی ما میدانیم، دریا برای یک کشور، یک فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی است. فوائد دریا برای یک کشور و یک ملت، فوائد راهبردی است؛ فوائد بزرگ و کلان است. کسانی با تسلط بر دریا و دریانوردی در طول قرنهای پی‌در‌پی ـ تقریباً در طول چهار قرن ـ توانستند قدرت بین‌المللی خودشان را تا سرزمینهای دوردست گسترش دهند. به ملتها ظلم شد، سرزمینها غصب شد، منابع ملتها تضییع شد؛ اما آن دولتها و کشورهای مسلط بر دریا توانستند از این طرقِ ظالمانه برای خود حیثیتهای مادی و قدرتهای بزرگ فراهم بیاورند. ملتهای منطقه‌ی ما، چه در خلیج فارس، چه در دریای عمان، سالهای متمادی ـ شاید ده‌ها سال ـ عادت کرده بودند که صدای قدرتمدارانه و زورگویانه‌ی کسانی را که سوار بر ناوهای جنگی میشدند و از دوردستها به این منطقه می‌آمدند، بشنوند و در مقابلِ آنها سکوت کنند و دم فرو بندند.
    مشاهده متن کامل بیانات
     

  •  

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    تبریک عرض میکنم به دانش‌آموختگان عزیز و جوانان مؤمن که دوران تحصیل باافتخار خود را به پایان رساندند و از امروز وارد جرگه‌ى خدمت در نیروهاى مسلح نظام جمهورى اسلامى و ارتش عزیز جمهورى اسلامى خواهند شد. همچنین تبریک عرض میکنم به جوانان عزیزى که سردوشى گرفتند و روند آموزش را ان‌شاءاللَّه با موفقیت طى خواهند کرد. حقاً و انصافاً امروز نیروهاى مسلح ما و ارتش جمهورى اسلامى ایران در یک طراز بسیار مطلوبى قرار دارد. از دو جهت، شما بر ارتشهاى دیگر ترجیح دارید: اول اینکه هدف شما یک هدف الهى و انسانى است، و دوم اینکه میان شما و مردم یک پیوند قلبىِ استوارى برقرار است. همه‌ى جامعه‌هاى عالم و کشورهاى عالم براى اینکه بتوانند امنیت خود را تأمین کنند، بتوانند راه عزت خود را بپیمایند و به آسایش مادى و معنوى دست پیدا کنند، احتیاج دارند به اقتدار؛ اقتدارى که یک ضلع اساسى و مهم آن به وسیله‌ى نیروهاى مسلح در هر جامعه‌اى و کشورى تأمین میشود.
    مشاهده متن کامل بیانات
     

  •  

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    خوشامد عرض میکنیم به شما برادران عزیز و فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى ارتش جمهورى اسلامى ایران؛ و این روز شریف را، این خاطره‌ى بزرگ را به شما تبریک عرض میکنیم، و تجلیل میکنیم از آن کسانى که این حادثه‌ى نوزدهم بهمن را در ظرف خود که بسیار حسّاس و مهم بود آفریدند. از گزارش فرمانده محترم(۱) تشکّر میکنیم؛ از سرود پر مغز و پر معنایى هم که اجرا کردند، صمیمانه تشکّر میکنیم. بعضى از حوادث از آنچه در بادى امر ملاحظه میشود و دیده میشود، بزرگ‌تر است. گاهى یک حادثه‌اى ابعادى پیدا میکند، گستره‌اى پیدا میکند که حتّى خود پدیدآورندگان آن حادثه هم انتظار آن را ندارند. در قرآن کریم میفرماید: یُعجِبُ الزُّرّاع؛(۲) در تصویر یاران پیامبر اکرم و مؤمنان صدر اسلام و مجاهدان بزرگ، صفاتى را ذکر میکند؛ آنها را تشبیه میکند به گیاهى که سر از خاک برمیدارد، بتدریج استحکام پیدا میکند و جورى رشد و نمو میکند که خود زارعان - کسانى که خودشان بذر این گیاه را ریختند - به اعجاب وادار میشوند. حادثه‌ى نوزدهم بهمن از این قبیل بود.
    مشاهده متن کامل بیانات
     

  •  

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    روز شیرین و مطلوبى براى بنده است که در جمع شما عزیزان، برادران، جوانان و نوردیدگان نیروهاى مسلح در اینجا حضور پیدا کنم و شما را از نزدیک ببینم و جملاتى با شما سخن بگویم و از مظاهر انگیزه و تحرک و دلهاى پاک و نورانى شما بهره‌مند شوم. روز ارتش بر شماها مبارک باد. امیدوارم که هر کدام از شماها -که شاید بشود گفت عموماً جوان هستید و دورانهاى خوب زندگى را میگذرانید- ان‌شاءاللّه براى آینده‌ى کشور، عزت کشور، سربلندى و اقتدار این ملت، یک مظهرى، یک سنگرى، یک نمونه‌ى عالى‌اى باشید و خداى متعال اینگونه مقدر کند. خب، بحمداللّه نیروى زمینى ارتش رشد و بالندگى پیدا کرده؛ انسان این را احساس میکند. این حرکت، این روند مبارک، از آغاز پیروزى انقلاب اسلامى و تشکیل نظام جمهورى اسلامى شروع شد. نه اینکه کسى تصور کند که در دوران رژیم طاغوت، در بین ارتش، نیروهاى مؤمن نبودند یا کم بودند؛ نه، اینجور نیست. بنده همان موقع هم با بعضى از ارتشى‌ها مرتبط بودم - با بعضى ارتباط دوستى داشتیم، با بعضى ارتباطهاى انقلابى و مبارزاتى داشتیم - آن روز هم در بدنه‌ى ارتش، انسانهاى مؤمن، علاقه‌مند و صادق کم نبودند؛ انسان اینها را در مناسبتهاى مختلف، در جاهاى مختلف میدید؛ که بنده دیده بودم. رفقاى دیگرى هم بودند که آنها هم با بدنه‌هائى، با گوشه‌هائى آشنا بودند. منتها جهتگیرى‌هاى افراد یک معنا دارد، جهتگیرى سازمان و کلیت، یک معناى دیگرى دارد. وقتى جهتگیرى کلیت یک جامعه، یک سازمان، یک مجموعه غلط بود، تلاشهاى فردى هرچه هم در آن جامعه انبوه باشد، نتیجه‌ى خودش را نخواهد بخشید. آن روز اینجورى بود.
    مشاهده متن کامل بیانات
     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


/117/