سرمربی سابق تیم فوتبال ذوب‌آهن گفت : بعد از استقلال و پرسپولیس کار سایر باشگاه‌ها برای خصوصی شدن آسان‌تر خواهد شد.
 
به گزارش راسخون به نقل از روزنامه ورزشی نود ، مدت هاست که خبری از رسول کربکندی در فوتبال ایران نیست. او اعتقاد دارد به دلیل عدم علاقه به کارکردن با دلال ها و واسطه ها از چرخه سرمربیگری در لیگ برتر حذف شده و تمایلی ندارد از طریق ارتباطات خارج از حوزه فوتبال سرمربی تیمی شود.
 
وی در گفتگو با برنا در خصوص اتفاقات اخیر در فوتبال ایران، شرایط تیم ملی و وضعیت ذوب آهن صحبت هایی را مطرح کرده که در ادامه می خوانید.
 
*این روزها بحث خصوصی سازی در فوتبال مطرح شده نظرتان در این باره چیست؟
 
تنها کاری که می توان برای بهبود شرایط در فوتیال ایران انجام داد خصوصی سازی باشگاه ها است. باید ورزش خصوصی شود تا افراد سرمایه گذار جرات آمدن به این حوزه را به خودشان بدهند. آن وقت هر باشگاهی بخواهد می تواند میلیاردی هزینه کند چون دستش در جیب خودش است نه اینکه صرفاً بیاید از بودجه دولتی استفاده کند. نهایت فوتبال هم خصوصی شدن است و با این کار می توان بسیاری از مشکلاتی را که به دلیل استفاده هنگفت از بودجه دولتی پیش می آیند، برطرف کرد. اتفاقاتی که اخیراً در فوتبال ایران رخ داده اجتناب ناپذیر است. مشخص بود که با این روند به زودی فوتبال و باشگاه هایی از جمله استقلال و پرسپولیس با مشکل روبرو می شوند دولت هم با داشتن درگیری های مالی نمی تواند هزینه این دو باشگاه را تامین کند و تنها راه برای حل کردن مشکلات خصوصی سازی است.
 
البته هنوز زمینه برای خصوصی سازی فراهم نشده است باید به کسانی که می خواهند وارد این حوزه شوند امتیازاتی داده شود تا جرات ورود به فوتبال را داشته باشند. تاکنون که هر کسی به صورت خصوصی وارد فوتبال شده از میدان به در شده است اما امیدوارم از این پس با اقدامات حرفه ای و منطقی مشکلات حل شوند.
 
*به نظر شما با خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس مشکلات آنها کاملاً حل می شود؟
 
قطعاً همین طور است و این تصمیم که از طرف وزارت ورزش گرفته شده می تواند به نفع هر دو باشگاه و در نهایت فوتبال ایران باشد. با خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس بار بزرگی از روی شانه های دولت برداشته می شود چون این دو باشگاه پرطرفدارترین تیم های ایران هستند و توقعات از آنها بالاست. طبیعی است که به بودجه سنگین نیاز دارند و اگر وزیر ورزش بتواند آنها را وارد بخش خصوصی کند کار بسیار بزرگی انجام داده است. بعد از استقلال و پرسپولیس کار سایر باشگاه ها برای خصوصی شدن آسان تر خواهد شد.
 
*اعضای هیات مدیره جدید باشگاه پرسپولیس هم معرفی شده اند. نظرتان درباره ترکیب این اعضا چیست؟

 
شنیده ام در روزهای اخیر انتقاداتی از ترکیب اعضای هیات مدیره شده اما در حقیقت نیاز نیست همه اعضای هیات مدیره ورزشی باشند. دو نفر فرد فوتبالی در این هیات مدیره حضور دارند و بقیه افراد اقتصادی و حقوقدان هستند. به نظر من انتخاب این افراد قدم خوبی برای حل مشکلات پرسپولیس است خصوصاً اینکه آیا اگر بتوانند مسائل مالی را حل و فصل کنند بخش عمده ای از مشکلات پرسپولیس حل خواهد شد.
 
*ذوب آهن تیم سابق شما فصل سختی را پشت سر گذاشت. فکر می کنید چرا ذوب آهن مجبور شد برای بقا در لیگ بجنگد؟
 
مهمترین مساله در یک باشگاه بحث مدیریت و بودجه است. دو کار می شود در باشگاه های ایرانی انجام داد با توجه به هزینه های بالای تیمداری اگر بودجه به اندازه کافی در اختیار باشگاه نباشد باید کار زیربنایی انجام داد و در طی چند سال از بازیکنان جوان و پایه استفاده کرد وگرنه باید با صرف هزینه های هنگفت بازیکنان گرانقیمت خرید تا بتوان در لیگ نتیجه گرفت.
 
متاسفانه هیچ کدام از این اتفاقات در ذوب آهن رخ نداد نه بازیکنان خوب خریدند و نه از تیم های پایه استفاده نکردند. بلکه برخی از بازیکنان حساس و کلیدی را هم از دست دادند به اعتقاد من تجربه این دو سال برای باشگاه ذوب آهن کافی بود تا متوجه شوند با هزینه کم نمی توان در لیگ مدعی بود. ذوب آهن برای موفقیت در سال آینده به بودجه کافی، مدیریت کارآمد و برنامه ریزی نیاز دارد.
 
*چه اتفاقی افتاده که رسول کربکندی در لیگ برتر مربیگری نمی کند؟
 
این موضوع از اختیار من خارج است. امروزه کار دست به واسطه ها و دلال هاست به همین دلیل یا باید لابی باز بود و با دلال ها کار کرد یا اینکه خانه نشین شد که من خانه نشینی را ترجیح می دهم. کسی که دنبال دلالی و زد و بند نباشد نمی تواند مربیگری کند. کافی است در یک فصل نتیجه نگیرد و با دلال ها هم نتیجه نداشته باشد همین باعث می شود که از چرخه مربیگری ترد شود. من هم به دلیل اینکه رابطه ای با واسطه ها ندارم و تمایلی به این کار هم ندارم فعلاً خانه نشین هستم.
 
*برای فصل بعد هم با هیچ تیمی مذاکره نکرده اید؟
 
خیر هیچ تیمی به سراغ من نیامده است.
 
*درباره تیم ملی صحبت کنید. چه سرنوشتی در برزیل در انتظار ما خواهد بود؟
 
سرنوشت ایران مشخص است. اگر ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم بدهند و شانس و اقبال به ما رو کند از گروه مان صعود می کنیم و نهایتاً در مرحله بعد حذف می شویم. مهم این است که حضوری آبرومند در جام جهانی داشته باشیم. متاسفانه در کشور ما آنقدر که برای رفتن به جام جهانی برنامه ریزی می شود برای حضور موفق در آن تدبیری نداریم. قبل از جام جهانی همه به فکر صعود تیم ملی بودند و بعد این تیم را به حال خود رها کردند متاسفانه برنامه ریزی خوبی نداریم و اتفاق خوبی هم برای ایران در جام جهانی هم رخ نمی دهد.
 
*ظاهراً کی روش هم از شرایط ایران در اردوی آفریقا رضایت ندارد.
 
اردوی آفریقا می توانست با برنامه ریزی و تدبیر بهتری برگزار شود اگر این اردو چند روز به تاخیر می افتاد ملی پوشان تیم های حاضر در لیگ قهرمانان هم می توانستند به تیم ملی ملحق شوند در این موضوع هم باشگاه و هم کی روش حق داشت اما متاسفانه ارتباط خوبی بین کی روش و باشگاه ها برقرار نشد و در نهایت هر کس به فکر منافع خودش بود.
/2759/