پیمان ایازی، نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن تونس افتخارات زیادی را در کارنامه قرآنی خود دارد که حفظ کل صحیفه سجادیه و حکمت‌های نهج‌البلاغه از آن جمله است.
 
به گزارش راسخون به نقل از ایکنا، مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن تونس شنبه، 13 اردیبهشت، در این کشور آغاز می‌شود، هر ساله نمایندگان کشورمان در این رویداد قرآنی حضور یافته و رتبه‌هایی را نیز کسب کرده‌اند، امسال پیمان ایازی، نماینده ایران در رشته حفظ و محمود نوروزی، نماینده کشورمان در رشته قرائت همراه با حفظ 15 جزء قرآن این رقابت‌ها خواهند بود.
 
به همین مناسبت در گفت‌و‌گویی با پیمان ایازی روند فعالیت‌های قرآنی و موفقیت‌های وی را جویا شدیم، ایازی خود را این گونه معرفی کرد: متولد سال 1369 و اهل شهرستان «قائم‌شهر» استان «مازندران» هستم و علاوه بر حفظ قرآن، حافظ کل صحیفه سجادیه و حکمت‌های(کلمات قصار) نهج‌البلاغه نیز هستم.
 
پیمان ایازی در ادامه افزود: از 10 سالگی شروع به حفظ قرآن کردم و در 14 سالگی حافظ کل قرآن شدم، در سال 1388 نیز توانستم در طول چهار ماه کل صحیفه سجادیه را حفظ کنم.
 
ایازی درباره موفقیت‌های قرآنی خود و رتبه‌هایی که تاکنون کسب کرده است، تصریح کرد: من در پنج دوره از مسابقات قرآن کشوری سازمان اوقاف رتبه‌های برتر را کسب کرده‌ام و در سال 1390 نیز در مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه حضور یافتم و در مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر نیز که در سال 1392 برگزار شد، رتبه چهارم را کسب کردم. 
 
پیمان ایازی صد حافظ یک جزء تا کل قرآن تربیت کرده است
 
وی بیان کرد: در کنار حفظ قرآن، در زمینه تلاوت نیز فعالیت‌هایی داشته‌ام وبه مدت هشت سال نیز به تدریس حفظ قرآن پرداخته‌ام که ثمره آن تربیت یکصد حافظ قرآن از حافظ یک جزء تا کل قرآن بوده است.
 
این کارشناس علوم قرآن و حدیث، سعید دهنوی و مجید آهنگری را از اساتید پایه خود در حفظ قرآن عنوان و تأکید کرد: حاج احمد دباق و سید تقی امام جمعه نیز از دیگر اساتید حفظ قرآن و محمدحسین سعیدیان و محمدحسین سبزعلی نیز اساتید من در صوت و لحن بوده‌اند.
 
پیمان ایازی یادآور شد: برادر کوچکم بخش‌هایی از قرآن را با کمک من حفظ کرده است، پدر و مادرم در جلسات قرآن شرکت می‌کنند و پدر و مادر و اساتید پایه(سعید دهنوی و مجید آهنگری) نقش اصلی را در پیشرفت قرآنی‌ام ایفا کرده‌اند.
 
ایازی با بیان این که حفظ قرآن تأثیر به‌سزایی در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد، یادآور شد: حفظ و تلاوت قرآن و ارتباط و انس با قرآن به توفیقات اخلاقی و اجتماعی منجر می‌شود و حفظ قرآن در تقویت حافظه و دقت به محتوا و مفاهیم قرآن تأثیر زیادی دارد.
 
وی ادامه داد:  قبل از حفظ قرآن انسان خالی الذهن است و نمی‌داند در رویارویی با مسائل اجتماعی یا اتفاقاتی که برایش پیش  می‌آید، چگونه باید رفتار کند، اما حفظ قرآن در این راه به انسان کمک کرده و سبب می‌شود که در چنین مواردی به قرآن پناه برده ودستورات این کتاب وحیانی را در رفتارهای اجتماعی و رویارویی با مسائل مختلف مد نظر قرار دهد.
 
تأکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ قرآن برای رسیدن به تدبر
 
این حافظ قرآن برجسته کشورمان اظهار کرد: مفاهیم آیات در ذهن حافظ قرآن متجلی می‌شود یعنی با حفظ آیات، دوگانگی‌ و تردید در رفتار از بین می‌رود، حفظ قرآن در پیداکردن راه درست از نادرست تأثیر‌گذار است و تدبر در قرآن را در پی دارد، تدبری که مقام معظم رهبری نیز برآن تأکید داشته و فرمودند:«حفظ و تکرار و انس با آیات کریمه‌ قرآن و پى‌درپى آیات الهى را مورد توجه قرار دادن، موجب می‌شود که انسان بتواند در قرآن تدبر کند.» بنابراین تدبری که حفظ می‌آورد، نسبت به تدبری که دیگر مقوله‌های قرآنی می‌آورد، بهتر و با کیفیت‌تر است.
 
پیمان ایازی تصریح کرد: قاری قرآن به دلیل در ذهن‌نداشتن الفاظ قرآن ممکن است در مقایسه با حافظ، دیرتر به مفاهیم قرآن دست یابد، حافظ برای ماندگاری در این مسیر باید روزمره چندین جزء قرآن را مرور کند، اما قاری قرآن این گونه نیست و ممکن است تنها چند صفحه از قرآن را بخواند و همین سبب می‌شود که نسبت به حافظ قرآن، تدبر کمتری را در آیات وحی  داشته باشد.
 
حفظ در مقایسه با تلاوت به تدبر نزدیک‌تر است
 
ایازی یادآور شد: در حفظ قرآن الفاظ زیاد تکرار می‌شود و ذهن به دنبال معنا و مفهوم الفاظ است و در نهایت با تدبر در قرآن، در مسیر عمل به آن گام بر می‌دارد، بنابراین حفظ قرآن در مقایسه با تلاوت، به تدبر نزدیک‌تر است.
 
این حافظ قرآن برجسته کشورمان درباره میزان آگاهی خود نسبت به مسابقات بین‌المللی قرآن تونس گفت: در حال حاضر از تعداد کشورهای شرکت‌کننده در این مسابقات اطلاع چندانی ندارم، اما طبق اطلاعاتی که درباره این رقابت در سال گذشته کسب کرده‌ام، حدود 30 کشور در این دوره حضور یافتند و مسابقات هر سال در سطح خوبی برگزار می‌شود.
 
پیمان ایازی در پایان یادآور شد: امیدوارم که داوری منصفانه و خوبی را در مسابقات قرآن تونس شاهد باشیم و من بتوانم نماینده شایسته‌ای برای جمهوری اسلامی ایران باشم و رتبه خوبی را کسب کنم.
 
پیمان ایازی و محمود نوروزی جمعه، 12 اردیبهشت، به مسابقات بین‌المللی قرآن تونس اعزام می‌شوند، این مسابقات تا 18 اردیبهشت ادامه دارد. نمایندگان ایران 19 اردیبهشت به کشور بازخواهند گشت.
/2759/