معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه داشتن یا نداشتن اساس‌نامه ارتباطی به پژوهش‌های قرآنی ندارد، اظهار کرد : ما در مدت یک سال، 16 کتاب علمی قرآنی تولید کرده‌ایم و این از افتخارات پژوهشی این دانشگاه است.
 
به گزارش راسخون، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اکبری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره وضعیت تولیدات پژوهشی این دانشگاه و پاسخ به برخی انتقادات مطرح شده نسبت به آن پرداخت. وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اساس‌نامه این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه علوم و معارف قرآن، اساس‌نامه مدون دارد و وضعیت اساس‌نامه این دانشگاه به معاون اسبق آن که چنین سخنی را بیان کرده‌اند، مربوط نیست! ایشان به صورت غیرقانونی این مصاحبه را انجام داده‌اند و حق چنین مصاحبه و اظهارنظری را نداشته‌اند.
 
اگر اساس‌نامه نداشتیم، مجوز نشریه و همایش نمی‌گرفتیم/ داشتن اساس‌نامه ارتباطی با انتشارات ندارد!

 
وی ادامه داد: اولا دانشگاه علوم و معارف قرآن، دارای اساس‌نامه مدون است؛ ثانیا اصلا داشتن یا نداشتن اساس‌نامه هیچ ارتباطی با پژوهش‌های قرآنی، نشریات و انتشارات ندارد. وقتی ما می‌خواهیم از وزارت علوم برای گرفتن مجوز یک نشریه علمی و پژوهشی اقدام کنیم؛ آن‌ها شرایط و مدارکی می‌خواهند که ما ارائه می‌دهیم و یکی از این مدارک همین اساس‌نامه است که ما به آن‌ها ارائه داده‌ایم.
 
وی افزود: ما اکنون می‌خواهیم یک پژوهشکده تاسیس کنیم و این مدارک و از جمله اساس‌نامه این دانشگاه را به وزارت علوم ارائه داده‌ایم. تاکنون سه مجوز برای سه همایش بین‌المللی «سبک زندگی از منظر قران کریم» که سال گذشه برگزار شد، همایش «میراث رضوی و قران کریم» هم که سال گذشته در سبزوار برگزار شد و همایش «تمدن اسلامی از منظر قران کریم» از وزارت علوم مجوز گرفته‌ایم. اگر ما اساس‌نامه نداشته ‌باشیم، چگونه می‌توانیم چنین همایش‌هایی را برگزار کنیم؟.
 
فعالیت دانشگاه کاملا قانونی و زیرنظر وزارت علوم است

 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تاکید کرد: کار ما کاملا قانونی است و فعالیت‌های این دانشگاه، زیر نظر وزارت علوم انجام می‌شود و دانشگاه ما، نه خصوصی و نه غیرانتفاعی، بلکه کاملا دولتی است و تمام آئین‌نامه‌ها، روند جذب دانشجو و برگزار کردن کلاس برای آن‌ها، جذب هیئت‌علمی و تعامل با این افراد و حتی حقوق هیئت‌علمی که ما پرداخت می‌کنیم، همه بر اساس تبصره و آئین‌نامه‌های وزارت علوم انجام می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط این دانشگاه با سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه از ابتدا بنیانگذار و متولی این دانشگاه و دانشکده‌های آن است، اما تمام قوانین، دستورالعمل‌ها، آئین‌نامه‌‌های آموزشی، پژوهشی و اداری آن، زیر نظر وزارت علوم است. فقط براساس اساسنامه، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن را نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف تعیین می‌کند.
 
در یک سال، 16 کتاب قرآنی تولید کرده‌ایم/ منتقد ما از نپذیرفتن پایان‌نامه‌اش ناراحت است

 
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات وارده درباره وضعیت پژوهش‌های قرآنی در این دانشگاه اظهار کرد: ایشان با این مصاحبه، هم خود و هم ما را دچار دردسر کرده‌اند. ایشان یک پایان‌نامه داشتند که این پایان‌نامه ضعیف بود و ما نپذیرفتیم و این امر باعث ناراحتی ایشان شد. ما در طول یک سال، هشت اثر قرآنی تولید کرده‌ایم و انتشارات دانشگاه چاپ کرده و هشت اثر دیگر تا چند هفته آینده منتشر خواهد شد. علاوه براین، ما برنامه‌ای داریم که تا پایان امسال چهل الی پنجاه اثر قرآنی علمی و پژوهشی دیگر چاپ کنیم.
 
انتشار سه‌ فصلنامه قرآنی

 
وی به چاپ و انتشار سه فصلنامه در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن، نسبت به چاپ دو نشریه «قرآن و مطالعات عرفانی» و «قرآن و مطالعات زبان شناختی» اقدام کرده است؛ ضمن اینکه اخذ درجه علمی ـ پژوهشی این دو نشریه و همچنین فصلنامه «پژوهشنامه معارف قرآن» در دستور کار معاونت قرار دارد.
 
وضعیت قرارداد اساتید، موضوعی داخلی است
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت قرارداد اساتید این دانشگاه اظهار کرد: این‌ها مسائلی داخلی است و نیاز به مصاحبه ندارد. ما هرگز در این موارد صحبتی نمی‌کنیم و معاون اسبق هم حق اظهارنظر در این باره را نداشتند؛ چون خارج از حوزه مسئولیت ایشان است و باید جوابگو باشد که بر چه اساسی این حرف‌ها را زده است و ما قطعا ایشان را احضار خواهیم کرد. آیا ایشان گفته‌اند که ما در یک سال هشت کتاب‌ قرآنی چاپ کرده‌ایم؟.
 
به این سوال پاسخ نمی‌دهم!

 
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت خروجی‌های علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن اظهار کرد: الان خود وزارت ارشاد می‌خواهد چهارصد جلد از کتاب‌های ما را بخرد؛ کتاب‌هایی که کتاب درسی و آموزشی خود ما بوده است و این موضوع به  معنی استقبال آنان از فعالیت‌های ماست. این دانشگاه خروجی‌های زیادی داشته است و خود نیروهای انسانی‌ای که از این دانشگاه تولید شده و بسیاری از این‌ها در مسئولیت‌های مهم علمی، کشوری و لشکری مشغول فعالیت بوده و تبدیل به  نیروهای کاری شده‌اند، بهترین خدمت به جامعه است.
 
وی ادامه داد: اکنون برخی از اساتید ما کتاب‌های زیاد علمی چاپ کرده‌اند و اینها در مدت یکسال انجام شده است. نشریات ما در حال تبدیل به علمی ـ پژوهشی هستند و هرکدام از دانشکده‌های ما که نشریه داخلی هم دارند؛ کدام دانشگاه این‌همه تحولات را با این امکانات کم دارد؟. ما در یک سال، هشت اثر قرآنی چاپ کرده‌ایم که خود وزارت علوم می‌خواهد از ما خریداری کند.
 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پاسخ به پرسشی درباره تعداد دانشجویان و اساتید مشغول به تحصیل و تدریس در این دانشگاه اظهار کرد: بنده نمی‌توانم به این سوال شما پاسخ دهم!
 
بهترین خروجی‌ها را داشته‌ایم

 
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت خروجی‌های انسانی دانشگاه علوم و معارف قرآن، عنوان کرد: اکنون بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، استاد دانشگاه، مسئول اداره امنیتی، فرمانده سپاه و رئیس دانشگاه شده‌اند؛ بهتر از این می‌خواهید؟ کدام دانشگاه وجود دارد که همه دانشجوهایش تبدیل به استاد یا استاندار شوند؟ چنین انتظاری واقع‌بینانه نیست. من از خروجی این دانشگاه دفاع می‌کنم. ما نیرو و انسان قرآنی تربیت می‌کنیم و این هدف ما است. هدف ما این نیست که کسی به پست و مقامی برسد، اما فارغ‌التحصیلان ما چون توانایی خود را نشان داده‌اند، به مقامات بالا رسیده‌اند.
 
وی تاکید کرد: همه این موارد با سرمایه این دانشگاه انجام شده است. ما بهترین خروجی‌ها را نسبت به دانشگاه‌های دیگر داشته‌ایم و میزان قبولی بدون کنکور برای دکترا و ارشد ما بیشتر از دیگر دانشگاه‌ها است. همه این موارد از نتایج انس با قرآن است. بالاخره همه جا ممکن است ایراداتی باشد و همه به حد عالی نمی‌رسند، ولی اینکه گفته شود دانشگاه ما ضعیف است، بزرگترین توهین به این دانشگاه است.
 
دانشگاه علوم و معارف قرآن، در وضعیت بسیار عالی است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری ادامه داد: الان تولید یک نیروی قرآنی، یکی از بزرگترین خدمات است و تربیت نیروهای قرآنی از اهدافی است که ما آن را محقق کرده‌ایم و شکر خدا آسیب ما نسبت به جاهای دیگر بسیار کم است. ما در حد بسیار مطلوب و عالی هستیم و حتی علما، بزرگان و مراجع تقلید، فرزندان خود را به اینجا می‌فرستند، چون می‌دانند این دانشگاه، از نظر اخلاقی، تربیتی و علمی در بهترین موقعیت است و فرزندانشان در اینجا آسیب نمی‌بینند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری در پاسخ به پرسشی درباره نحوه جذب دانشجو و هیئت‌علمی در این دانشگاه اظهار کرد: ما هم برای جذب دانشجو و هم جذب هیئت‌علمی شیوه خاصی داریم. برای اینکه بهترین‌ها را انتخاب کنیم؛ مصاحبه و حتی گزینش داریم و سعی ما این است که هم برای هیئت‌علمی و هم دانشجو، افراد دارای بالاترین معدل‌ را جذب کنیم. برخی از اعضای هیئت‌علمی‌ این دانشگاه با این انگیزه نکه دانشگاه‌های دیگر بهتر از اینجا هستند، از اینجا رفته‌اند اما دوباره آمده و استدعا کرده‌اند که می‌خواهند مجددا هیئت علمی این دانشگاه شوند.
 
 ما در اینجا افراد را با شرایط ویژه جذب می‌کنیم؛ چون قرآن ویژه است، پس شرایط ما هم ویژه است.
/2759/