وزیر ارشاد با حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن گفت : اگر قلم نخبگان و قدم دولت‌مردان در مسیر قرآن کریم قرار گیرد، فرهنگ قرآنی، توسعه خواهد یافت.
 
به گزارش راسخون به نقل از ایکنا، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب، ششم خردادماه‌ با حضور در محل برپایی سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سخنانی با اشاره به اینکه قرآن کریم، تجلی ذات الهی و مظهر اسماء و صفات الهی است، گفت: قرآن، معجزه جاودانه‌ای است که از سپهر عالم قدس بر سراپرده دنیا نازل شده است و مسیر کمال و هدایت انسان شد.
 
وی در ادامه افزود: کلام وحی، اصیل‌ترین کلامی است که منبع شناخت حقیقت شده است و به همین دلیل است که حضرت امیرالمؤمنین(ع)، قرآن را حلال مشکلات مادی ومعنوی عنوان کرده است. اگر به مطالعه سیره پیامبر(ص) و ائمه بپردازیم، درمی‌یابیم رسالت تعلیم و تبلیغ و اقامه احکام قرآن از مهم‌ترین ارکان سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) بوده است.
 
وی در ادامه به عید مبعث پیامبر(ص) اشاره کرد و تصریح کرد:  عید مبعث پیامبر(ص)، عید افتتاح انسانیت است که رهاورد آن دو عطیه الهی برای بشریت است. امروز عید مبعث، مقارن با قیام ملتی است که برای احیای قرآن به پاخاست و به این خواسته نیز دست یافت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امت اسلامی در دوران معاصر با بحران هویت معرفتی مواجه شده است؛ چرا که خود را به شکل عدم انسجام فرهنگی نشان می‌دهد و اگر قلم نخبگان و قدم دولتمردان در مسیر قرآن قرار بگیرد فرهنگ قرآن توسعه خواهد یافت.
 
جنتی گفت: عصر حاضر، عصر برانگیختگی و خودآگاهی است. دورانی است که با بازگشت به مبانی کلام وحی، می‌توان وحدت ملل اسلامی را در سایه قرآن محقق ساخت. قرآن در جاهای مختلف اتحاد را نعمت الهی می‌داند به گونه‌ای که حفظ وحدت در اسلام، یکی از مظاهر تقوای اسلامی است.
 
وی یادآور شد: مسلمانان، می‌توانند با حفظ اعتدال، اتحاد اسلامی را تقویت کنند و راه رسیدن به این امر این است که با حسن نظری فراتر از ملیت و زبان به آن بیندیشند و در عمل مصالح کلی امت اسلام را بر مصالح جزئی، مقدم بشمارند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قرآن از پیامدهای شوم اختلاف، خبر می‌دهد در ادامه تصریح کرد: قرآن، خود محور اتحاد امت اسلامی است، با تأمل در مصادیق «حبل الله» درمی‌یابیم که قرآن یکی از این مصادیق است همانطور که پیامبر(ص) فرمود: قرآن ریسمان الهی است که از آسمان به زمین کشیده شده است.
 
جنتی اظهار کرد: بازگشت و تمسک به قرآن، موجب وحدت و دوری از آن، باعث اختلاف خواهد شد، این کتاب آسمانی کتاب زندگی شرافتمندانه در دنیا و زندگی سعادتمندانه در آخرت است.
 
وی در ادامه گفت: به برکت جمهوری اسلامی ایران انس با قرآن کریم در میان اقشار مختلف مردم، رواج یافته است و آیه‌های قرآن کریم در هر محفلی دیده می‌شود و به برکت همین نظام تعداد حافظان و قاریان قرآن کریم روزبه روز در حال افزایش است. امید است این مسابقات که 30 سال در ترویج و تبلیغ قرآن کریم تجربه کسب کرده است در مسیر تکامل خود موفق باشد و در مسیر ترویج تلاوت قرآن کریم ظرفیت‌های خود را آشکار سازد.
 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، اظهار کرد: دست‌اندرکاران مسابقات کارشان به منزله «فَاسْتَبِقُواْ الْخَیْرَات» است، امیدوارم در عصر ارتباطات و تعاملات بتوانیم پیغام‌های جاودانه قرآن کریم را به اقصی نقاط دنیا برسانیم.
 
در پایان اولین روز مسابقات بین‌المللی قرآن از 14 نفر از برگزیدگان طرح ملی حفظ قرآن کریم با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و  حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تجلیل به عمل آمد.
 
برهمین اساس در این مراسم به ترتیب از مهسا صادقیان‌فر (خوزستان) 9 ساله حافظ 10 جزء، فائزه تکیه(قم) 27 ساله حفظ کل، نرگس بیگی‌پور(یزد) 36 ساله 17 جزء، نرگس فرجی(کردستان) 9 ساله 13 جزء، امیرحسین جاوید (مرکزی) 12 ساله 15 جزء، کوثر اصلانی(خراسان رضوی) 11 ساله 11 جزء، فاطمه حامدی(خراسان رضوی) 11 ساله 11 جزء، مریم فولادی(کردستان) 10 ساله 11 جزء، سعیده یزدانی (خراسان شمالی) 19 ساله 26 جزء، طیبه ربیعی (مرکزی) 26 ساله 18 جزء، وجیهه رضایی کماسی (گلستان) 30 ساله 10 جزء، مرضیه زینلی (خراسان جنوبی) 21 ساله 14 جزء، حسن بنی‌اسد (خوزستان) 15 ساله 12 جزء، فائزه جهان‌آبادی (قم) 27 ساله حافظ 13 جزء تجلیل شد.
 
یادآوری می‌شود، سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران تا دوازدهم خردادماه 93 در سالن اجلاس سران تهران برگزار می‌شود.
/2759/