به‌منظور هم‌اندیشی و تعامل جهت ترویج وقف جمعی با همکاری علما و روحانیان، همایش «روحانیت و وقف جمعی» با حضور آیت‌الله خاتمی، نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری روز گذشته، 24 خردادماه،‌ در شیراز برگزار شد.
 
به گزارش راسخون به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی امینانه، همایش «روحانیت و وقف جمعی» با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط عباس رحمدار، قاری برجسته استان فارس آغاز شد و سپس محمد هادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز سخنرانی کرد.
 
وی با اشاره به توزیع اوراق وقف جمعی در ماه رمضان گفت: در این ماه که استقبال مردم از اعمال خیر و معنوی بیشتر است، می‌توان به خوبی از این فرصت استفاده کرد.
 
200 میلیارد تومان؛ هزینه ساخت بیمارستان درمان سرطان
 
ایمانیه اظهار کرد: احداث بیمارستان درمان سرطان جنوب کشور با 500 تخت و بیش از 200 میلیارد تومان و با مشارکت همه شهروندان امکان‌پذیر می‌شود ضمن اینکه همت روحانیت را در این عرصه می‌طلبد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: افراد بسیاری آرزو دارند که در وقف شرکت کنند اما توانایی مالی آن را ندارند و اوراق وقف جمعی این امکان را به همگان می‌دهد تا در سنت حسنه وقف مشارکت داشته باشند.
 
امکانات برای بیماران بسیار محدود است
 
بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم دکتر ملک‌حسینی، رئیس بخش پیوند اعضای بیمارستان نمازی شیراز نیز با بیان اینکه انجام امور خیر در شیراز مسبوق به سابقه است، گفت: امکانات برای بیماران بسیار محدود است و اولویت در بیماری‌ها با سرطان است و نیاز به هزینه بالا دارد و بسیاری از پیشگیری‌ها و تحقیقات در این بیماری انجام نشده لذا تلاش کردیم تا مرکز تحقیقات خیران را احداث کنیم.
 
وی اظهار کرد:‌ به یاری خدا تلاش می‌کنیم تا محل جمع‌آوری اوراق وقف جمعی در کنار بیمارستان سرطان، بیمارستان پیوند اعضا را بسازیم که این بیمارستان تنها محل درمان نبوده و برای آموزش، پیشگیری و تحقیقات نیز برنامه‌ریزی شده است.
 
آیت‌الله سیداحمد خاتمی، نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش، روحانیان را سفیران نور و معنویت برشمرد و گفت: نگاه صنفی به روحانیت خطاست زیرا دین اختصاص به صنف ندارد و متعلق به همه است و روحانیت در واقع سخنگوی دین است لذا دین و رحانیت صنفی نیست.
 
آیت‌الله خاتمی به ویژگی‌هایی که روحانیت باید داشته باشند، اشاره کرد و گفت: بعد علمی روحانی بسیار مهم است و روحانیان نباید با اتکا به حافظ صحبت کنند بلکه همراه با مطالعه باشد زیرا رشد علمی مردم بالا رفه است و این واقعیت است که از حرف کوچه و بازاری استقبال نمی‌شود.
 
آیت‌الله خاتمی ابراز کرد: روحانیان باید علاوه بر مراقبت از رفتار، مراقب رفتار بستگان خود نیز باشند و اگر مطلبی را برای مردم بیان می‌کنند خود عامل به آن باشند و روایات اخلاقی که برای مردم می‌خوانند باید ابتدا خود را مخاطب آن قرار دهند.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه زیربنای استقلال سیاسی، استقلال فرهنگی است،‌ گفت: روحانیت باید سیاست را بفهمد؛ اینکه کاری به سیاست نداشته باشد و آنهایی که بی طرفی در سیاست دارند و خود را ساده نشان می‌دهند حقه‌بازهای سیاسی بر سر آنها کلاه می‌گذارند لذا فهم سیاسی برای روحانیت آری اما سیاست زده شدن و سیاسی بازی در شأن روحانیت نیست.
 
وی با تأکید بر اینکه مردم از روحانیت انتظار صداقت در مواضع دارند، گفت:‌ دو نوع سیاست علوی و اموی وجود دارد؛ سیاست علوی از خطوط قرمز الهی عبور نمی‌کند؛ سیاست اموی جز عبور از خطوط قرمز الهی خطی نمی‌شناسد و ما نیز یک خط بیشتر نداریم و آن خط فقط خلا ولایت است.
 
آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: در جناح سیاسی قرار گرفتن دون شأن روحانیت است و روحانیت در هیچ جناحی قرار ندارد و خط آن فقط ولایت است و بس.
 
نظام اسلامی منبر گسترده دین است
 
نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه امروز نظام اسلامی منبر گسترده دین است، گفت: نظام اسلامی ما پرچم در اهتزاز درآمده اسلام ناب محمدی است لذا روحانیت نباید تحت تأثیر جوهای سیاسی قرار گیرند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت توجه به سنت حسنه وقف اشاره کرد و گفت: روحانیت باید در عرصه تشویق مردم به کلیت وقف، ساختن حوزه علمیه، به اینکه وقف را یک سرمایه برای خود و دیگران بدانند، تلاش کند.
 
آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: وقف جمعی که فعلاً در استان فارس و استان تهران اجرا خواهد شد، از آن گام‌های کاملاً خداپسندانه است؛ یک نفر توان ساختن بیمارستان ضد سرطان ندارد اما هزار نفر می‌توانند پول خود را روی هم گذاشته تا یک بیمارستان ضد سرطان در جنوب کشور بسازند.
 
این گزارش می‌افزاید، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل حسینی‌مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس نیز سخنران دیگر این مراسم بود که گفت: مقوله وقف به‌عنوان یکی از زیربنایی‌ترین، ماندگارترین و مهم‌ترین سرمایه‌های بی‌بدیلی است که همواره در خدمت ترویج ارزش‌های اسلامی و به ویژه ترویج مکتب شیعی است.
 
وی با بیان اینکه وقف در طول تاریخ از یک پیشینه درخشان برخوردار است، افزود: حوزه‌های علمیه و دانشمندن اسلامی در قرون مختلف از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های موقوفاتی که در مدارس علمیه و در نقاط مختلف کشورهای اسلامی وجود داشته است، بهره‌مند بودند.
 
وی با بیان اینکه در سال گذشته در استان فارس یک هزار و 500 جلد سند مالکیت موقوفات اخذ شده است، گفت: عواید و درآمد موقوفات نسبت به سال 91 ، 110 درصد رشد داشته است و اعزام مبلغ از حوزه علمیه قم و مبلغان بومی بیش از 2 هزار و 200 نفر در مناسبت‌های مختلف بوده است و به هر حال در عرصه‌های فرهنگی و سرمایه‌گذاری برای موقوفات خدمات قابل توجهی در استان فارس انجام شده است البته مسائل و مشکلات هم قطعاً فراوان وجود دارد که نیازمند همراهی و همکاری روحانیت است.
 
وقف جمعی، نقش بی‌بدیلی را در احیای فرهنگ وقف ایفا می‌کند
 
حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های بسیار مهمی که در احیای فرهنگ وقف می‌تواند نقشی بی‌نظیر را ایفا کند توجه کردن به وقف جمعی است و شعار سازمان اوقاف و امور خیریه در رأس آن نماینده ولی فقیه قرار دارد این است که همه واقف باشیم و اگر بناست همه واقف باشیم در توان همگان نیست که ملکی داشته باشند و آن را وقف کنند لذا وقف جمعی که در بیانات آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی آمده، ظرفیت جامعی است برای اینکه این شعار همه واقف باشیم را محقق کند.
 
مدیرکل اوقاف فارس با یادآوری اینکه وقف جمعی در استان‌های فارس و تهران اجرا می‌شود، گفت: به یاری خدا بناست در ماه رمضان اوراق وقف جمعی به مبلغ یکصد هزار تومان از طریق بانک ملی در شعب سراسر استان فارس توزیع شود.
 
توجه به مسائل حوزوی؛ گام بعدی وقف جمعی
 
وی ابراز کرد: تاکنون از محل جمع‌آوری اوراق وقف جمعی یک بیمارستان فوق تخصص برای عرصه سلامت در موضوع سرطان تأسیس خواهد شد و یکی دیگر از مواردی که می‌توان بر روی وقف جمعی کار کرد مسائل حوزوی است که گام بعدی را برای مسائل حوزوی و روحانیت خواهیم برداشت.
 
حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم با تأکید بر اینکه در طول سال هر روحانی مبلغ، پایه‌ریز یک وقف برای حوزه‌های علمیه باشد، گفت: موقوفات حوزه علمیه در گذشته وضعیت خوبی داشتند ولی اکنون محدود هستند یا از بین رفته‌اند لذا باید روحانیت در عرصه وقف برای حوزه‌های علمیه هم کمک کنند.
 
حجت‌الاسلام غلامحسین سبحانی‌نیا، رئیس دادگاه ویژه روحانیت استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد آخرین این مراسم بود که در آن با تأکید بر اینکه تعارض بین گفتار و رفتار روحانیت نباید وجود داشته باشد، گفت: روحانیان اگر مشکلاتی در زندگی شخصی داشته باشند سعی کنند در همان محدوده خانوادگی آن را حل کنند.
 
حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا با بیان اینکه دشمنان اسلام نقشه‌ها و دام‌های گسترده‌ای را برای روحانیت چیده‌اند،‌ گفت: بیشتر اوقات موانع‌هایی وجود دارد که انسان خود متوجه نیست، غفلت کرده و ناخواسته وارد یک جریان شده است لذا اینجاست باید دقت کنیم که اگر امام جماعت، واعظ یا مبلغ هستیم چه می‌گوییم و مردم چگونه برداشت می‌کنند؛ گاهی اوقات ممکن است حرف قانونی و شرعی باشد اما نوع گفتار متفاوت است لذا باید خیلی مراقب بود.
 
وی تأکید کرد: اگر ما با عمل خود مردم به سوی دین هدایت کنیم مسلما تأثیرگذار آن در میان مردم بیشتر است؛ گرچه همین تعداد انگشت شمار هم نباید در میان قشر روحانی باشد.
 
حجت‌الاسلام سبحانی‌‌نیا عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که درگیر  روحانیت می‌شود مسائل روابط ها و اجتماعی است زیرا بسیاری افراد به عنوان سربازان امام زمان(عج) برای خدمت و احیای مکتب تشیع آمده‌اند و افراد بسیاری ممکن است از ما درخواست‌های غیرشرعی و غیرقانونی داشته باشند لذا نباید به این مسائل خیلی دل خوش کرد و باید در روابط اجتماعی مراقب باشیم که مورد سواستفاده قرار نگیریم.

حجت‌‌الاسلام سبحانی‌نیا به جایگاه روحانیت اشاره کرد و گفت:‌ در تمامی مکاتب و مذاهب روحانیان دارای جایگاه خاصی در نظام اجتماعی هستند به خصوص اینکه در شیعه و مکتب اسلامی نیز جایگاه ویژه‌ای دارند.
 
وی با تأکید بر اینکه مسئله رهبری و پیروی از ولایت فقیه باید مدنظر روحانیت باشد، گفت: امروز شکرگذاری نعمت ولایت فقیه، حمایت از نظام است و در دنیا تنها کشوری که علم شیعه را بلند کرده است نظام جمهوری اسلامی ایران است و دشمنان هم از این می‌ترسند و تمام مسائلی چون انرژی هسته‌ای و حقوق بشر بهانه است و اگر ما این مکتب را رها کنیم مطمئناً کاری به سلاح هسته ای و حقوق بشر ما ندارند.
/2759/