ویرایش عکس آذرماه 98

انتشار و عرضه مجموعه کتاب‌های میلی‌متری در بازار نشر توسط انتشارات افق آغاز شد.

به گزارش راسخون به نقل از مهر، کتاب‌های 5 میلی‌متری با قطع جیبی چاپ می‌شوند و تا به حال 3 عنوان از آن‌ها چاپ شده است. اولین کتاب این مجموعه «مردی که به شیکاگو رفت» از ریچارد وایت است که توسط مریم حاجونی ترجمه شده است.

ریچارد رایت نویسنده این اثر، در سال 1908 در خانواده‌ای فقیر و در ناچز می‌سی‌سی‌پی متولد شد و در سال 1960 در پاریس درگذشت. نخستین مجموعه داستان این نویسنده در سال 1938 منتشر شد. پسرک بومی، پسر سیاه، مطرود و شکم ماهی، از دیگر آثار او هستند.

در قسمتی از کتاب «مردی که به شیکاگو رفت» می‌خوانیم:

تیلی، آشپز فنلاندی، زنی قدبلند، با صورت گلگون و استخوانی بود و موهایش را مدل موهای سفیدبرفی می‌آراست و پشت گردنش جمع می‌کرد. آشپزی حرفه‌ای و فوق‌العاده با کفایت بود. یک روز صبح که از کنار اجاق داغ رد می‌شدم احساس کردم صدای سرفه و تف کردن تیلی را می‌شنوم، ولی چیزی ندیدم؛ صورتش پشت بخار دیگی بزرگ محو شده بود. حسی درونی به من می‌گفت تیلی سرفه کرده و توی دیگ تف انداخته، ولی قلبم به من می‌گفت هیچ بنی بشری نمی‌تواند تا این حد چندش‌آور باشد...

این کتاب با 88 صفحه، شمارگان 2 هزار و 200 نسخه و قیمت 3 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

دومین کتاب مجموعه 5 میلی‌متری‌ها، «جانی پنیک و انجیل رویاها» است که اثر سیلویا پلات و تد هیوز است که توسط ثمین نبی‌پور ترجمه شده است. این کتاب، داستان کوتاهی را از دو نویسنده مذکور شامل می‌شود. تد هیوز (1930- 1998) شاعر و نویسنده انگلیسی و همسر سیلویا پلات است.

«جانی پنیک و انجیل رویاها» در 1968، 5 سال پس از مرگ سیلویا پلات در ماهنامه‌ آتلانتیک منتشر شد؛ داستانی تلخ و روانکاوانه که زوایای تاریک و ناشناخته‌ ذهن حساس این شاعر بزرگ آمریکایی را آشکار می‌کند. منتقدان این داستان را چشم‌اندازی به دنیای درون پلات، هراس و کابوس‌هایش می‌دانند.

این کتاب با 80 صفحه، شمارگان 2 هزار و 200 نسخه و قیمت 3 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

سومین کتاب 5 میلی‌متری هم «سامسای عاشق» اثر هاروکی موراکامی است که ترجمه‌اش به عهده آرزو مختاریان بوده است. موراکامی نویسنده سرشناس ژاپنی و ششمین نفری است که جایزه فرانتس کافکا را به دست آورده است.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

ولی سامسا وقت فکرکردن به این مسائل را نداشت. روی نزدیک‌ترین صندلی افتاد و هر غذایی به دستش می‌رسید، قاپید و توی دهانش تپاند، بی‌خیال کارد و چنگال و قاشق و دستمال سفره. نان را پاره کرد و بدون مربا یا کره داد پایین، سس‌های جوشانده ی پرچرب را بلعید، چنان با ولع تخم‌مرغ‌های سفت آب‌پز را قورت داد که یادش رفت پوست‌شان را بکند، مشت‌مشت سیب‌زمینی له‌شده‌ی هنوز گرم قورت داد، خیارشورها را با انگشت‌هایش درآورد و خورد. همه را با هم جوید و باقی‌مانده را با آب پارچ شست و پایین داد. طعم اهمیتی نداشت؛ بی‌مزه یا خوشمزه، تند و تیز یا ترش، همه براش مثل هم بود...

این کتاب با 48 صفحه،‌ شمارگان 2 هزار و 200 نسخه و قیمت 3 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

/117/