آنچه به عنوان«زمین خواری»به سازمان اوقاف نسبت داده شده است در حقیقت ناشی از رفتار بدون تسامحی است که این سازمان درارتباط با حفظ موقوفات دارد وسخت گیرانه و امینانه در حفظ کیان موقوفات از هیچ اقدامی در ارتباط با هیچ شخص حقیقی و حقوقی فرو گذار نمی کند.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی واموربین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، معاون اوقافی ،حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف وامور خیریه در واکنش به سخنان محمد علی پور مختار، نماینده مردم کبودرآهنگ و لاله جین در مجلس شورای اسلامی ، در بیست و دومین نشست ملّی مدیران کل دفاتر امور روستایی استانداریهای سراسر کشور در همدان ، اظهار داشت؛ آنچه به عنوان « زمین خواری » به سازمان اوقاف نسبت داده شده است در حقیقت ناشی از رفتار بدون تسامحی است که این سازمان در ارتباط با حفظ موقوفات دارد و سخت گیرانه و امینانه در حفظ کیان موقوفات از هیچ اقدامی در ارتباط با هیچ شخص حقیقی و حقوقی فرو گذار نمی کند.
 
حجت الاسلام محمد مهدی حاتمی با بیان این مطلب افزود :شدت عمل در حفظ کیان موقوفات این پیام را برای واقفان ونیک اندیشان به دنبال دارد که بدانندهرجا تهمتی بی پایه واساس مطرح می شود ناشی از شدّت عمل است و دوری از تساهل و تسامح در رفتار امینانه نسبت به موقوفات و امانتی است که واقفین عزیز و حاکمیت اسلامی به این سازمان سپرده است.
 
معاون امور اوقافی سازمان اوقاف در ادامه افزود؛ وقوع اشتباه در عملکردهای هر دستگاهی ممکن است و سازمان اوقاف نیز نقد مصلحانه و مشفقانه و مستند را می شنود ومی پذیرد و قطعا بررسی می کند ، اما بیان اتهام « تجاوز به قوانین » و « سوء استفاده از ارتباط با نهادهای حاکمیتی » در فضای عمومی جامعه ورسانه نتیجه ای جز « مشوّش نمودن ذهن مردم » و کاهش انگیزه های خیر خواهانه ایشان ندارد و مایه افسوس است که شخص یا اشخاصی بدون ملاحظه قانون و مصالح عمومی « در مجامع عمومی سخنانی را بیان می دارند که نه تنها پایه و اساس قانونی ندارد، بلکه اذهان عمومی جامعه رامشوش می کند و موجب ایجاد خدشه وآسیب به وقف به عنوان « نهاد ممتاز دینی » می شود.
 
وی با اشاره به بخشی از سخنان این نماینده مبنی بر صدور مجوز ساخت و ساز توسط سازمان اوقاف یا تصرف در اراضی منابع طبیعی اظهار داشت: اصولاً در هیچیک از مراجع قانونی شهر سازی ، سازمان اوقاف به عنوان مرجع صدور مجوز ساخت و ساز تعریف نشده است حال با این توصیف چگونه می تواند مجوز ساخت صادر کند جای شگفتی دارد؟! و همین مصداق کوچک نشان از تسلط گوینده این سخن بر قوانین ونظام حقوقی کشور دارد که می بایست شاخصی برای رفتار وگفتار دیگران باشد .
 
وی افزود :. در خصوص اراضی منابع طبیعی نیز رفتار عملکرد سازمان اوقاف و سازمان منابع طبیعی در قالب تفاهم نامه ای است که چند سال پیش بین این دو سازمان منعقد شده و شاخص رفتار دو سازمان است و ادعای تصرف در اراضی منابع طبیعی بدون لحاظ وقفیت آن ادعایی بی اساس است.
 
حاتمی در پایان تصریح کرد : البته سازمان اوقاف ضمن حفظ حق اقدام قانونی و قضایی در پاسخ به این گونه اتهامات ، با صدایی رسا، همانگونه که در دفاع از نهاد ممتاز دینی وقف و موقوفات عمل می نماید ، پاسخ می دهد که خیر اندیشی و گذشت در ذات رفتارهای این سازمان است اما هرجا موضوع در ارتباط با مسأله وقف یعنی رفتار امینانه نسبت به وقف و موقوفات و حفظ امانتی باشد که واقفین و حاکمیت اسلامی به او سپرده اند هیچ گذشت و اغماضی در میان نخواهد بود.
/2759/