استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که منشا وجودی روح در انسان ها براساس روایات و آیات حضرت جبرائیل است، گفت : روح در بدن انسان به وسیله حضرت جبرائیل نفخ و این روح به تک تک نوع بشر توسط این فرشته الهی دمیده شده است.
 
به گزارش راسخون به نقل از رسا، سید محسن میرباقری، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه شب آسمانی با بیان این که روح القدس، روح و جبرائیل هر سه نام یک فرشته و حقیقت وجودی هستند که در قرآن کریم آمده است، گفت: جبرائیل نام عبرانی این فرشته و حقیقت است که جبرئیل به معنای خدا و جبرا به معنای روح خدا است پس جبرائیل یعنی روح خدا و منظور از روح خدا یعنی چیزی است که مخلوق خداست نه تجسم وجودی خداوند که بتوان مانند انسان مادی او را به جسم و روح خداوند تقسیم کرد.
 
وی با بیان این که طبق روایات و آیات روح تمامی انسان ها به وسیله دمیدن جبرائیل و نفخه او ایجاد شده است، گفت: در قرآن کریم حیات حضرت عیسی(ع) و تولد ایشان بدون پدر به واسطه دمیدن و نفخ مستقیم حضرت جبرائیل به سمت حضرت مریم بود که می گویند به واسطه نفخه جبرائیل کامل شدن جنین حضرت عیس(ع) تنها 9 ساعت طول کشید.
 
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که بدن انسان بدون روح فاقد قدرت فرماندهی است و انسان بدون روح میت است، گفت: خداوند در قرآن کریم فرموده دو بار انسان میت است یکی قبل از این که روح در او دمیده شود و بار دیگر زمانی است که روح از او غضب می شود.
 
حجت‌الاسلام میرباقری افزود: قبض روح طبق آیات قرآن کریم در انسان دوبار اتفاق می افتد یکی هنگامی که زمان مرگ انسان فرا می رسد و انسان به وسیله فرشته مرگ قبض روح می شود و دیگری زمانی است که انسان به خواب می رود و خداوند در هنگام خواب به صورت موقت روح را از قدرت فرماندهی بدن کنار گذاشته و قبض می کند که به همین خاطر گفته اند خواب برادر مرگ است.
 
وی با اشاره به این که در هنگام خواب قبض روح انسان به وسیله خداوند اتفاق می افتد ولی دو گروه به روح انسان دسترسی داشته و قدرت برقراری ارتباط دارند، گفت: در هنگام خواب فرشتگان و شیاطین با روح انسان در ارتباط هستند که اگر انسان با وضو و با حالت روحانی بخوابد فرشتگان همراه او هستند و اگر با افکار شیطانی بخوابد شیاطین روح او را در عوالم دیگر سیر می دهند و گاهی هم انسان بازتاب های فکری خود را در خواب می بیند.
 
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که خواب کاذبه و صادقه براساس همین سیر روح با فرشتگان یا شیاطین است، گفت: تعبیر خواب علم است و به هرکسی داده نمی شود بنابراین هرکسی نمی تواند خواب را به درستی تعبیر کند.
 
میرباقری با اشاره به این که انسان از نطفه‌ای امشاج درست شده است، گفت: امشاج به معنای آمیخته است و در اینجا به این بعد از نفس انسان اشاره می شود که در آن بدی و خوبی تمایلات روحانی و تمایلات نفسانی و هوای وجود دارد یعنی نفس انسان همانگونه که روبه کمال است تمایل به نزول و پست شدن را هم دارد و این هوا و تمایلات شیطانی در تمام طول عمر با انسان است و بسته به درجه انسان دچار تحول می شود مثلا کسی که بر شهوت خود کنترل دارد او را به وسیله مال، دانش و سایر چیزها فریب می‌دهد.
 
وی یادآور شد: اهل بیت علیهم‌السلام به انسان یادآوری کرده اند که انسان نمی تواند در مقابله کامل با نفس خود باشد بلکه باید آن را کنترل کرده و با حلال و حرام خداوند آن را مهار کند تا زمینه تعالی آن فراهم شود و به جایگاه و بعد ملکوتی خود برگردد و نفس مطمئنه شود.
/2759/