نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در چهارمین همایش وقف و رسانه گفت : وقف مختص گروه یا قشر خاصی نیست، بلکه مربوط به همه اقشار جامعه است و به همین جهت وقف به عنوان منافع ملی و مصالح عمومی باید مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد.
 
به گزارش راسخون، حجت الاسلام و المسلمین محمدی در چهارمین همایش وقف و رسانه اظهار کرد : انتظار از اصحاب رسانه، هنرمندان، مدیران و مسوولان رسانه‌ها این است که اصل وقف را هنرمندانه و عالمانه به زبان عامه مردم تبیین و تبلیغ کنند، زیرا اگر با علم و آگاهی و هنر مناسب این موضوع تبیین نشود ممکن است آثار منفی در مخاطبان داشته باشد.
 
وی با طرح این سوال که چه کنیم تبلیغ وقف هنرمندانه و عالمانه در رسانه تحقق یابد؟ به چند محور اشاره کرد و گفت : ابتدا باید کارکردها و خدمات مختلف وقف از طریق رسانه‌ها مطرح شود، متاسفانه آنچنان که باید این خدمات مورد تبلیغ و ترویج قرار نمی‌گیرد، در حالی که خدمات فرهنگی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی و حتی سیاسی برای وقف وجود دارد.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با بیان این‌که «وقف از صدر اسلام تاکنون یکی از پایگاه‌های مهم ترویج ارزش های اسلامی بوده است» گفت : از جمله کارکردهای وقف و خدمات آن خدمات سیاسی به جامعه اسلامی است که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) حکومت اسلامی را از مسجد نبی پایه‌گذاری کرد و انقلاب اسلامی ایران نیز از همین پایگاه‌های وقف شروع شد و پس از پیروزی انقلاب مساجد و حسینیه‌ها محل اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بوده و در زمان امام (ره) حسینیه جماران مرکز هدایت و رهبری انقلاب بوده و امروز حسینیه امام خمینی (ره) که از پایگاه‌های وقف هستند مرکز هدایت و رهبری انقلاب اسلامی است.
 
وی ادامه داد : خدمات روحی - روانی، عاطفی و اجتماعی با کاهش طبقات اجتماعی، ایجاد مهر و محبت، تواضع، ایثار و گذشت از دیگر آثار و خدمات وقف است که انتظار می‌رود توسط هنرمندان و رسانه‌ها مطرح شود.
 
رییس سازمان اوقاف با بیان این‌که «این موضوع باید مطرح شود که موقوفات گذشته باقی است و مردم از برکات آن بهره‌مند هستند» تصریح کرد : چیزی موثرتر و مفیدتر از وقف نیست که انسان را ابدی کند، ما باید مردم را در این جهت تشویق کنیم و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری همه باید تلاش کنیم وقف را زنده نگه داریم.
 
وی با اشاره به این‌که «کامل‌ترین و جامع‌ترین تشویق مردم از طریق رسانه ممکن است» گفت : رسانه‌ها مردم را به انجام وقف‌های خانوادگی، جمعی، گروهی و صنفی که می‌توانند با یک نیت سرمایه‌ای را وقف کنند تشویق کنند.
 
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین با بیان این‌که «بهره‌وری و بهره‌برداری صحیح از موقوفات از دیگر موضوعاتی است که باید توسط رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد» افزود : شاید برخی قیمت‌های بالایی را از موقوفات بشنوند، اما متاسفانه عواید و بهره دهی آن بسیار پایین است و این نیاز به فرهنگ سازی و مدیریت دارد تا مستاجرین حقوق موقوفات را عادلانه پرداخت کنند و این بر عهده رسانه‌ها، علما و روحانیون است.نکته :در این سلسله مطالب بنا داریم اهم مطالب مطرح شده در همایش های قبلی وقف ورسانه را با توجه به اهمیت و ابعاد ومباحث مطرح شده تقدیم شما کنیم .امید داریم در استانه وقف ورسانه جدید این مطالب می تواند راهگشای شما باشد.
/2759/