حجت الاسلام حسنی نیا در همایش متولیان موقوفات مازندران گفت : امروزه حساسیت کار متولیان بیش از واقفان است/ صددرصد اطلاعات موقوفات متصرفی سامانه‌ای شدند.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، حجت‌الاسلام امرالله حسنی‌نیا روز چهارشنبه 12 اذر ماه در همایش متولیان موقوفات استان مازندران در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی ‌اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مزایای سامانه‌ای شدن اطلاعات موقوفات، آسانی کار، دقت در نظارت و شفافیت انجام امور است این در حالی است که در سیستم سامانه‌ای نیازی به حسابدار و بودجه‌نویس و گزارشگر نیست.
 
وی افزود: براساس برنامه پنجم توسعه، سازمان اوقاف مکلف به ثبت اطلاعات موقوفات در سامانه شد و در آیین‌نامه اجرایی نیز به این امر تاکید شد.
 
مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان داشت: با ورود سامانه در سیستم کاری سازمان اوقاف این امکان برای کشور مهیا شد که امامزادگان ناشناخته شناسایی و اماکن متبرکه به نحو شایسته‌تری ساماندهی شوند.
 
حسنی‌نیا با اشاره به اینکه تاکنون 90 درصد اطلاعات موقوفات به شکل سامانه‌ای ثبت و ضبط شده است، اذعان داشت: سازمان اوقاف از باب حاکمیت و قانون شرع بر متولیان حاکمیت داشته و بر روند کار متولیان نظارت دارد.
 
وی تصریح کرد: واقفان ما یا از خانواده مذهبی هستند و یا از جایگاه اجتماعی ویژه‌ای در منطقه برخوردار بودند که برای حفظ شانیت و ماندگاری نام خود اقدام به وقف اموال خود می‌کردند.
 
مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه بخش تحقیق سازمان اوقاف به عنوان دستگاه نظارتی ارتباط با متولیان را تنها از طریق سامانه امکان‌پذیر است، گفت: از سال 94 تنها منبع پاسخگویی به متولیان از طریق سیستم سامانه‌ای انجام خواهد گرفت و تنها موقوفاتی که در سامانه به ثبت رسیده مورد تایید است.
 
وی افزود: مسئله دنیازدگی که امروزه با آن مواجه هستیم سبب شده عده‌ای از طریق قانونی و یا به هر شکل ممکن سعی کنند موقوفات را از دست متولیان خارج کرده و اقدام به تصرف آن کنند و این امر وظیفه متولیان را سخت‌تر خواهد کرد.
 
حسنی‌نیا خاطرنشان کرد‌: امروزه حساسیت کار متولیان بیش از واقفان است، عمل امینانه به نیات واقف مهم‌ترین وظیفه متولیان است.
 
این مسئول اهل بیت را بنیانگذاران مسئله وقف برشمرد و بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت (ع) از بنیانگذاران مسئله وقف بوده و امروز شیعیان نیز با تبعیت از این بزرگان به این عمل خیر اقدام می‎کنند، حدود 60 درصد وقف برای احیاء عزاداری مراسم امام حسین(ع) و تعدادی نیز برای ‌مسائل فرهنگی و اجتماعی است.
 
حسنی‌نیا با اشاره به اینکه از سال 88 تاکنون اقدامات سازمان اوقاف به شکل سامانه‌ای انجام می‌شود بیان داشت: در گذشته بسیاری از وقف‌نامه‌ها در دست متولیان بوده که تحویل اوقاف نشده است اما با اقدامات قضایی و فرهنگ‌سازی مناسب به تصرف اوقاف در آمده است.
 
وی با اشاره به اینکه شعار سازمان اوقاف احیاء موقوفات است، افزود: بیشترین توجه ما در بحث سامانه‌ای کردن اطلاعات مربوط به موقوفات است که از درآمد برخوردار هستند.
 
مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه صد درصد اطلاعات موقوفات متصرفی در سامانه ثبت شده است، بیان داشت: در آمد ناچیزی از موقوفات در اختیار سازمان قرار می‌گیرد که سازمان باید از این حداقل در آمدها به بهترین شکل ممکن برای ترویج فرهنگ وقف استفاده کند.
/2759/