سرویس‌های نرم افزاری (saas)

سرویس‌های نرم افزاری (saas) یک مدل توزیع نرم افزار در بستر فضای مجازی است. در این سرویس نرم افزارها به صورت کاملا یکپارچه بر بستر فضای مجازی  ارائه می‌شود. می توان گفت این فناوری دارای سه راس میزبان، مصرف کننده و فضای مجازی است. سرویس‌های نرم افزاری (saas) مخفف SOFTWARE AS A SERVICE است. معادل این اصطلاح در فارسی، نرم افزار به عنوان سرویس در نظر گرفته شده است.

سرویس‌های نرم افزاری (saas) نرم افزاری مبتنی بر cloud شناخته می شوند و  اکنون به یک جریان اصلی تبدیل شده اند. از شرکت‌های عظیم گرفته تا فروشگاه‌های کوچک شرایط استفاده از آن را دارند. با این وجود بسیاری از رهبران تجاری هنوز با سرویس‌های نرم افزاری (saas) آشنا نیستند. (1)


 

آن‌ها می خواهند بدانند sass چیست و چرا می تواند یک انتخاب خوب برای شرکت آن‌ها باشد. این نرم افزار ارتباط بسیار زیادی به سرویس ASP و نرم افزار on demand computing دارد. مدل مدیریت برنامه میزبانی نرم افزار SASS مشابه ASP است. یعنی میزبان‌ها از طریق بستر اینترنتی نرم افزارهایی را برای مشتری و مصرف کننده نهایی فراهم می کنند.

در مدل میزبان شرایط را برای دسترسی مشتریان به یک نسخه کپی فراهم می کند. در این حالت، کد منبع برنامه برای همه مشتریان یکسان است و هنگامی که ویژگی‌های جدید از بین بروند، برای همه مشتریان حذف می شوند.

سازمان‌ها می توانند برنامه‌های SaaS را با سایر نرم افزارها با استفاده از رابط‌های برنامه نویسی نرم افزار API ادغام کنند. به عنوان مثال، یک شرکت می تواند ابزارهای نرم افزاری خود را بنویسد و از API‌های ارائه دهنده SaaS، برای ادغام این ابزارها استفاده کند. (1)
 

سرویس‌های نرم افزاری  (saas)  هزینه‌ها را کاهش می دهند

سرویس‌های نرم افزاری (saas) برای فناوری‌های بنیادی تجاری، از جمله ایمیل، مدیریت فروش، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی (HRM) و...  طراحی شده اند. Salesforce، Oracle، SAP، Intuit و Microsoft در ارائه saas پیشرو هستند. برنامه‌های SaaS توسط طیف وسیعی از متخصصان فناوری اطلاعات و کاربران تجاری و همچنین مدیران سطح   C استفاده می‌شود. (1) و (2)

سرویس‌های نرم افزاری (saas) نیاز سازمان‌ها  برای نصب و اجرای برنامه‌ها بر روی رایانه‌های شخصی یا پایگاه داده‌های شرکت را برطرف می کنند. این امر باعث کاهش هزینه در تهیه و نگهداری سخت افزارها  می‌شود. همچنین هزینه‌های نرم افزاری مانند اخذ مجوز، نصب و پشتیبانی نرم افزار را نیز کاهش خواهد داد. (1)

مزایای سرویس‌های نرم افزاری  (saas)   

 
  • پرداخت‌های انعطاف پذیر
  • به جای خرید نرم افزار برای نصب  و یا خرید سخت افزار اضافی برای پشتیبانی از آن، مشتریان در یک پیشنهاد SaaS مشترک می شوند. به طور کلی، آن‌ها هزینه این خدمات را به صورت ماهانه با استفاده از مدل پرداخت pay- as- you- go model می پردازند.
 
  • از این طریق  مشاغل می توانند تا بودجه بندی بهتر و قابل پیش بینی تری را انجام دهند. کاربران همچنین می توانند پیشنهادات SaaS را در هر زمان خاتمه دهند تا هزینه‌های مکرر را متوقف کنند. (3)
 
  • استفاده مقیاس پذیر
  • خدمات سرویس‌های نرم افزاری (saas) مقیاس پذیری عمودی بالایی را ارائه می دهند، این امر به مشتریان فرصت می دهد تا در صورت تقاضا دسترسی بیشتر یا کمتری به خدمات داشته باشند. منظور از مقیاس پذیری عمودی، توانایی افزایش ظرفیت سخت افزار یا نرم افزار موجود با افزودن منابع است.
 
  • به عنوان مثال، اضافه کردن قدرت پردازش به سرور برای سریعتر شدن آن. از سویی  دیگر، مقیاس پذیری افقی  را داریم. منظور از آن توانایی اتصال چندین عامل است؛ به طوری که با همکاری هم به عنوان یک واحد منطقی به صورت کاملا  واحد کار می‌کنند. (1) و (2)


 
  • بروزرسانی‌های خودکار
  • به جای خرید نرم افزار جدید، مشتریان می توانند به یک ارائه دهنده SaaS اعتماد کنند تا به طور خودکار به روزرسانی‌ها و مدیریت پچ را انجام دهد. منظور از مدیریت پچ، فرایندی است که به دستیابی، آزمایش و نصب چندین کد بر روی برنامه‌های موجود کمک می‌کند.
 
  • همچنین عاملی موثر برای نصب  ابزارهای نرم افزاری بر روی رایانه هستند. به این ترتیب سیستم‌ها قادر خواهند بود تا در پچ‌های موجود به روز بمانند و در عین حال مشخص می کنند که کدام پچ‌ها مناسب هستند.(4)
 
  • در دسترس و پایدار هستند
  • از آنجا که برنامه‌های SaaS از طریق اینترنت تحویل داده می شوند، کاربران می توانند از هر وسیله و مکانی که  قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد، به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. (1)
 
  • راه اندازی SaaS به سخت افزار گسترده‌ای نیاز ندارد. این امر به خریداران این امکان را می دهد تا بیشتر مسئولیت‌های فناوری اطلاعات را که معمولاً برای عیب یابی و نگهداری نرم افزار در خانه مورد نیاز است را بر عهده بگیرند. (5)
 
  • سیستم‌های SaaS معمولاً در یک مدل اشتراک پرداخت می شوند،  در حالی که معمولاً  نرم افزاری مانند on premise به صورت پیش پرداخت از طریق مجوز دائمی خریداری می‌شود. (5)

کسب درآمد با سرویس‌های نرم افزاری  (saas)

با سرویس‌های نرم افزاری (saas) در بستر اینترنت از طریق ایجاد و انتشار نرم افزار می توانید کسب درآمد خوبی داشته باشید. این سرویس به طور چشمگیری در حال پیشرفت است. صاحبان مشاغل گوناگون به نوعی به نرم افزارهایی که از این طریق ارائه می شوند نیاز دارند. بنابراین بازار خوب و پر درآمدی در این زمینه وجود دارد.

وقتی از درآمدزایی سرویس saas صحبت می‌شود منظور ارائه یک سیستم، نرم افزار و یا یک اپلیکیشن است. بهترین مثالی که می توان از کاربرد سرویس‌های نرم افزاری (saas) به آن اشاره کرد؛ راه اندازی فروشگاه‌های آنلاین است. برای این منظور نیاز است  تا در بستر اینترنت فضایی به عنوان میزبانی خریداری شود. سپس باید با استفاده از نرم افزارهای متنوع سایت را پشتیبانی کرد و در عین حال به رفع مشکلات آن پرداخت. (6)

 در این میان بروز اشتباه به دلیل ناآشنایی با فضای اینترنتی بسیار رایج است. همین امر زمینه را برای توقف فعالیت کسب و کار اینترنتی فراهم می کند. از سویی دیگر جبران اشتباه و راه اندازی مشمول پرداخت هزینه دوباره است. با استفاده از سرویس‌های نرم افزاری (saas) زمینه ایی فراهم شده است تا همه این موارد به صورت یک پلن در اختیار کاربر قرار گیرد.

برای این منظور کاربر در طول سال هزینه ایی را جهت بهره مندی از این نرم افزار پرداخت می کند. به همین دلیل گفته می‌شود سرویس‌های نرم افزاری (saas) در آینده ایی نه چندان دور صنعت نرم افزاری را متحول خواهند کرد. بنابراین تمرکز بر روی آن می تواند زمینه را برای شروع یک سرمایه گذاری منحصر به فرد مهیا کند. (6)

سرویس‌های نرم افزاری  (saas) یک سرمایه گذاری مطمئن

سرویس‌های نرم افزاری (saas) رابطه مستقیمی با نیازکاربران دارد. با طراحی این نرم افزارها می توان آن‌ها را به طور ماهانه و یا سالیانه به افراد اجاره داد. از آنجا که زمینه کاربرد آن‌ها بسیار وسیع است، می‌توان با یک بررسی و تحلیل مناسب شرایط را برای تولید اینگونه از سرویس‌ها فراهم نمود. به دلیل تحریم هایی که علیه کشور ما وجود دارد، دسترسی به بسیاری از این نرم افزارها امکان پذیر نیست.

در این راستا می توان با هزینه‌ای بسیار کمتر نرم افزارهای مشاغل و تجارت‌های گوناگون را طراحی کرد و ساخت. برای این منظور لازم است تا در ابتدا تجزیه و تحلیلی  دقیق برای تولید نرم افزار مورد نظر انجام شود. سپس باید طرحی کاربردی از آن ارائه شود و کارایی آن برای کاربر مورد بررسی قرار گیرد. برنامه نویسی، پردازش و پشتیبانی از دیگر مراحل تهیه و تولید نرم افزار‌ها هستند. (7)

تمامی این مراحل توسط متخصصین فن انجام می‌شود. همین امر زمینه را برای ایجاد اشتغال فراهم می کند. از سویی دیگر فروش و اجاره این نرم افزارها می تواند به طور موثری منجر به  کسب سود شود. طراحی و تولید سرویس‌های نرم افزاری (saas) می تواند در زمینه‌های مختلفی مانند مدیریت فروش، انبارداری، بازاریابی، مدیریت اطلاعات و... ارائه شود.

در شرایط فعلی توجه به تولید نرم افزارهایی مانند سرویس‌های نرم افزاری (saas) می تواند بسیار سودآورتر از محصولات فیزیکی باشد. از سویی دیگر جهت تولید نرم افزار شرایط مساعدی نیز وجود دارد. برای این منظور بهتر است سرمایه گذاران در این زمینه بیشتر فعالیت داشته باشند. یکی از دلایلی که سبب می‌شود افراد نسبت به تولید و طراحی نرم افزارها تمایلی نشان ندهند، عدم آشنایی آن‌ها با نرم افزار و کاربرد آن‌ها در مشاغل گوناگون است. (6) و (7)

جهش تولید با سرویس‌های نرم افزاری  (saas)

 در حال حاضر به دلیل شرایط خاصی که در کشور وجود دارد، توجه به طراحی و تولید سرویس‌های نرم افزاری (saas) می تواند به طور عملی و موثر شعار جهش تولید را محقق سازد. کافی است تا درک درستی از آن در بین صاحبان سرمایه بوجود آید. آنگاه با استفاده از نیروی متخصص می توان تغییر چشمگیری در بازار کار مشاهده کرد.

از سویی دیگر به دلیل  عدم دسترسی بسیاری از کاربران ایرانی به نرم افزارهای کاربردی، بازار بسیار مناسبی برای آن وجود خواهد داشت. استفاده از نرم افزارها صرفا محدود به داخل کشور نمی‌شود. در صورتی به صنعت نرم افزاری توجه بیشتری شود به راحتی و با کمترین میزان هزینه می‌توان به سوی کسب درآمدی مناسب حرکت کرد. سودی که امکان دارد در شرایط سخت‌تر و پیچیده‌تر از تولید کالاهای فیزیکی حاصل شود. (8)

 از سویی دیگر تولید کالاهای فیزیکی نیاز به مواد اولیه خاص و ویژه ایی دارد که در صورت عدم تهیه آن‌ها چرخه تولید متوقف خواهد شد. در حالیکه در این صنعت چنین محدودیتی وجود ندارد. ارزش ساخت  نرم افزارهایی مانند سرویس‌های نرم افزاری (saas) هنوز در کشور به درستی درک نشده است. صنعتی که پتانسیل بالایی در زمینه اشتغال و درآمد دارد.

از سویی دیگر باید انگیزه ایی در این بازار ایجاد شود تا افرادی که در این زمینه تخصصی دارند، پا به میدان بگذارند. توجه به این قسمت از بازار به طور چشمگیری می تواند باعث بهبود اقتصاد کشور شود. چنانچه بتوان استاندارد و کیفیت‌های مربوط به آن را رعایت کرد، زمینه برای صادرات آن نیز وجود خواهد داشت. (8)
 
 

سرویس‌های نرم افزاری  (saas) مشکل گشای شرکت‌های بزرگ و کوچک

در دنیای امروز شرکت‌های تجاری بزرگ و کوچک برای ادامه حیات خود، ناگریز به استفاده از نرم افزارهای متنوع هستند. مهم نیست فعالیت آن‌ها محدود و محلی باشد و یا منطقه جغرافیایی وسیعی را پوشش دهد.

در هر صورت در نقطه ایی از کسب و کار خود به صنعت نرم افزار و محصولات آن نیاز خواهند داشت.  با استفاده از سرویس‌های نرم افزاری (saas) می توان به راحتی برای بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی راه حل‌های موثر ارائه کرد. (7) و (8)
 

سرویس‌های نرم افزاری  (saas)  و رونق کسب و کارهای اینترنتی

در بستر سرویس‌های نرم افزاری (saas) به طرز قابل توجهی می توان زمینه را برای رونق کسب و کارهای اینترنتی فراهم نمود. این سرویس با استفاده از فناوری ابر توانسته در بستر اینترنت نرم افزارهای کاربردی زیادی را در اختیار کاربران در مشاغل گوناگون قرار دهد.

به این ترتیب دیگر کاربران نگران بروز خطا نخواهند بود و با خیالی راحت به گسترش فعالیت تجاری خود خواهند پرداخت.  توجه به این صنعت می تواند موقعیت اقتصادی مناسبی را در کشور بوجود آورد.

هزینه پایین، کارایی بالا، پرداخت آسان، حسابداری هوشمند از جمله ویژگی هایی نرم افزارهایی است که با توجه به این فناوری طراحی و تولید می‌شوند.

فروش نرم افزارهای saas به فاکتورهایی مانند پیچیدگی محصول، مشتری و قیمت آن بستگی دارد. در این مسیر هر چقدر به بازارهای جدید توجه داشته باشید، به همان میزان زمان بیشتری برای فروش محصول خود نیاز خواهید داشت. (9)

 پی نوشتها
  1. www.searchcloudcomputing.techtarget.com
  2. www.manzoomeh.ir
  3. www.searchcio.techtarget.com
  4. www.searchenterprisedesktop.techtarget.com
  5. www.softwareadvice.com
  6. www.netstart.ir
  7. www.behasun.com
  8. www.sokanacademy.com
  9. www.avalpardakht.com