سرمایه گذاری در بورس

احتمالاً از زمانی که مشغول به کار می شوید، با چالشی واقعی به عنوان سرمایه گذاری پول مواجه می شوید، این چالش یکی از بزرگ ترین چالش های سال های جوانی است. البته، اگر در سال های جوانی به فکر سرمایه گذاری و ذخیره سازی پول نباشید احتمالاً این چالش سال های پیری شما خواهد بود. به همین منظور در ادامه به مسائلی مرتبط به این چالش مانند روش های مختلف سرمایه گذاری، مزایای سرمایه گذاری در بورس و غیره خواهیم پرداخت.

زمانی که تصمیم به سرمایه گذاری می گیرید، بهتر است این کار را از طریق مشورت با مشاوران مالی موفق انجام دهید. پس از آن با تعیین هدف خود و میزان مبلغی که برای سرمایه گذاری مدنظر گرفته اید، می توانید این کار را هدفمندانه پیش ببرید. از جمله روش های مختلف سرمایه گذاری می توان به موارد زیر اشاره کرد: (1)
 
1.سرمایه گذاری در بورس و بازار سهام
رایج ترین و بحث برانگیزترین مکان برای سرمایه گذار پول، بازار بورس و اوراق بهادار است. در واقع شما از طریق این سرمایه گذاری، بخشی از شرکت را متناسب با مبلغی که برای سرمایه گذاری پرداخت کرده اید، خریداری می کنید.
 
2.خرید اوراق قرضه
در این روش شما به یک شرکت یا دولت وام می دهید و همچون روش بالا از سود و زیانش بهره می برید. این اوراق در مقایسه با روش سرمایه گذاری در بورس ریسک پایینی دارند.
 
3.حساب های پس انداز
کم خطرترین راه و احتمالا بدترین روش سرمایه گذاری پس انداز پولتان در یک حساب بانکی است.
 
4.خرید ملک و زمین، یا طلا
یکی از روش های ایمن برای سرمایه گذاری خرید زمین یا طلا و نقره است. این نوع سرمایه گذاری شما را در برابر شرایط سخت اقتصادی تا حدی محافظت می کند. (1)

تعریفی ساده از بورس و سرمایه گذاری

بیایید به تعریف ساده از بازار بورس بپردازیم. این روش سرمایه گذاری یکی از پر ریسک ترین روش ها است، اما به دلیل سود زیادی که می تواند به ارمغان آورد، طرفداران بسیاری دارد. سهام یک ابزار مالی است که نشانگر مالکیت سهامدار در یک شرکت است و میزان تناسب تقاضا در دارایی ها (آنچه را که در اختیار داریم) و سود (آنچه را به دست می آوریم) است.

در واقع، مالکیت سهام نشانگر این است که سهامدار صاحب بخشی از شرکت یا کمپانی برابر با تعداد سهامی که در دست دارد، است. بیایید در مثالی این موضوع را بیشتر بررسی کنیم، شخص یا مؤسسه ای که صاحب 100000 سهم از یک شرکت با یک میلیون سهم برجسته است، در واقع در 10٪ از سهام کمپانی مدنظر خود حق مالکیت دارد و به همان میزان مالکیتی که از شرکت دارد، از حق سود و زیان هم برخوردار است.

حالا که با سهام و سهام دار آشنا شده ایم، بیایید به تعریف بازار بورس توجه کنیم. بازار بورس، به مکانی اطلاق می شود که سرمایه گذاران فردی و نهادی برای خرید و فروش سهام در این مکان عمومی جمع می شوند. البته، امروزه این مبادلات به روش الکترونیکی هم انجام می گردد. برای تعیین قیمت سهام موجود در بازار باید به میزان عرضه و تقاضا بازار توجه کرد.  (2)

سهام بورس به دو دسته سهام عادی و سهام ممتاز تقسیم بندی می شود. معمولاً واژه سهام به تنهایی بیانگر سهام عادی است، زیرا غالبا میزان سهام عادی در مقایسه با سهام ممتاز در بازار بیشتر است. تفاوت این دو سهام در حق رأی آن ها است، به این صورت که سهامدار امکان حق رأی و شرکت در جلسات سهام های عادی را دارد، اما معمولاً برای سهام ممتاز این امکان وجود ندارد؛ و در صورت وجود حق رأی سهام ممتاز، حق رأی سهامدار ممتاز بالاتر از سهامدار عادی است. (2)

اهمیت سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام می تواند بخش مهمی از سرمایه گذاری شما باشد. شما با سرمایه گذاری در شرکت های مختلف می توانید به افزایش پس انداز خود، محافظت از پولتان در برابر تورم و مالیات کمک کنید و اینگونه درآمدتان را از طریق سرمایه گذاری به حداکثر برسانید. البته باید در نظر داشته باشید همواره خطراتی در سرمایه گذاری در حوزه بورس وجود دارد، اما شما با سرمایه گذاری آگاهانه در بورس می توانید از این خطرات بکاهید، اما نباید ریسک موجود را نادیده بگیرید. (3)

باید ذکر کرد، مالیات و تورم می توانند بر افزایش یا کاهش ثروت شما تأثیر مستقیم داشته باشند. در طولانی مدت، سرمایه گذاری در حوزه بورس و سهام منجر به افزایش وضعیت مالی سرمایه گذاران می شوند و این امر از اثرات منفی مالیات و تورم اقتصادی بر امور مالی می کاهد.

البته،  با افزایش سود سهام برخی از شرکت ها و یا توزیع مساوی سود به سهامداران، این سرمایه گذاری می تواند درآمد منظمی را برای سهامداران فراهم کنند و بازده درآمد آن ها را افزایش دهد. به همین منظور برای بررسی بیشتر بیایید نگاهی به انواع مختلف سهام ها خواهیم داشت:
 
  • سهام عادی
سهام عادی متداول ترین نوع سرمایه گذاری در سهام است. این سهام منجر به رشد سرمایه در طولانی مدت می شود، در واقع با بالا رفتن این سهام، امکان سوددهی آن افزایش می یابد. بسیاری از شرکت هایی که سهام عادی دارند، سود حاصل از سهام خود را به سهامدارانشان می پردازند که این امر در برخی کشورها به عنوان منبع درآمد مالیاتی شناخته می شود. نقدینگی این سهام به طور معمول سریع تر و آسان تر از انواع سرمایه گذاری های دیگر مانند املاک و مستغلات، یا خرید و فروش جواهرات است؛ که این به معنای آن است که سرمایه گذاران می توانند با سهولت بیشتری سهام های خود را به پول نقد تبدیل کنند.

  • سهام ممتاز در بورس
سهام ممتاز مزایای زیادی برای سرمایه گذاران به همراه دارد که از جمله این مزایا می توان به مواردی همچون پرداخت سود سهام مشخص اشاره کرد. از موارد دیگر می توان به درآمد بیشتر سهام ممتاز در مقایسه با سهام عادی و به ارمغان آوردن سود بیشتر برای سهامدار هم اشاره داشت. تنوع سهام ممتاز بیش از سهام عادی است.  (3)

سرمایه گذاری های در بورس، مستقل از انواع دیگر سرمایه گذاری ها، مانند سرمایه گذاری در اوراق قرضه و املاک، ارزش هایش تغییر پیدا می کند. به همین علت گاها نگه داشتن سهام می تواند منجر به از دست دادن، سرمایه شما شود، البته نباید فراموش کرد امکان این که شما به سودهای بزرگ در زمان کم دست پیدا کنید هم در سهام ممتاز بیشتر است. (4)

با وجود محبوبیت بازار بورس و سهام، این بازار فقط مکانی برای سرمایه گذاری پول شما است؛ و اغلب سرمایه گذاری در این بازار ریسک بالایی به همراه دارد که می تواند به سود و زیان عظیم شما منجر شود. اگر با دانش و آگاهی زیاد خطرات حاصله را مدیریت کنید، می توانید از سهام بورس برای تأمین نیازهای زندگی خود و کسب درآمد بهره ببرید. یکی از اصلی ترین مزیت هایی که در بازار بورس وجود دارد، افزایش شانس رشد پول شما است.

در واقع، با گذشت زمان ارزش سهام شما افزایش ارزش پیدا می کند و این منجر به افزایش قیمت سهام روزانه شما می شود. شما از طریق سرمایه گذاری در شرکت های با ثبات می توانید به افزایش رشد سود خودتان کمک کنید. (4)

مزایای سرمایه گذاری در بورس به صورت کلی

سرمایه گذاری در بورس می تواند گیج کننده باشد، مخصوصاً اگر تازه کار باشید، اما اگر از هر سرمایه گذار باتجربه بورس صحبتی درباره سود و زیان داشته باشید، متوجه می شوید سرمایه گذاری در بورس با مزایای بسیاری همراه است. پس بیایید با هم به بررسی مزایایی سرمایه گذاری در بورس بپردازیم:
 
  • شما از طریق سرمایه گذاری به پول خود امکان رشد می دهید
چرا سرمایه گذاری می کنیم؟ این سؤال، جوابی بسیار ساده دارد: و آن این است که به پول خود فرصت رشد بدهیم. بسیاری از ما حساب های پس اندازی برای خود تعبیه کرده ایم و هر روز به انباشت درآمد خود در آن ها فکر می کنیم، اما باید گفت این وضعیت در شرایط سخت اقتصادی کارگشا نیست و برای آن که درآمد شما با تورم و شرایط سخت اقتصادی هم راستا باشد، به سرمایه گذاری کردن نیاز دارید.

در حقیقت می توان گفت، اگر کاری بیشتر از پس انداز برای وضعیت مالی خود انجام ندهید، در آینده از درآمد زیادی برخوردار نخواهید بود. هنگامی که شما پس انداز می کنید، پول پس انداز شده خود را ضمانت می کنید، اما تورم و وضعیت سخت اقتصادی می تواند ارزش پول شما را کاهش دهد.

اما اگر به دنبال رشد مالی هستید، می توانید از طریق سرمایه گذاری در بورس به آن دست پیدا کنید. سرمایه گذاری می تواند به شما کمک کند تا در درازمدت ثروت خود را افزایش دهید و زودتر از آنچه فکر می کنید به اهداف بلند مدت خود (مانند سفر به دور دنیا، راه اندازی کسب و کار خود، خرید خانه دلخواهتان و غیره) برسید.


 
  • سرمایه گذاری در بورس به ایجاد تغییرات مثبت جامعه کمک می کند.
سرمایه گذاری فقط نتیجه هایی همچون افزایش سرمایه یا دستیابی به اهداف بلند مدت شما را به ارمغان نمی آورد. بلکه، می تواند بر جامعه تأثیر مثبتی داشته باشد. سرمایه گذاری راهی عالی برای کار کردن پول شما است. و زمانی که شرایط اقتصادی جامعه رو به بهبود می رود، تاثیرات فوق العاده ای همچون افزایش کار، بهبود وضعیت سرمایه گذاری، متعادل کردن تورم و غیره را برای جامعه به ارمغان می آورد. (5)
 
  • سرمایه گذاری در بورس با بازدهی بالا همراه است
سهام جز دارایی هایی با ریسک بالا هستند که این به معنای آن است که بازده تضمینی در این شیوه سرمایه گذاری وجود ندارد و ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید؛ اما احتمال این که در بلند مدت سهام بورس پیشرفت قابل توجهی داشته باشد، غیرقابل انکار است. در واقع سهام و سرمایه گذاری در بورس بیشترین بازده را برای بلند مدت دارند.
 
  • شما از طریق سرمایه گذاری در بورس به پول نقد دست پیدا می کنید
هر روزه سرمایه گذاران فراوانی در حال خرید و فروش سهام خود هستند که این به معنای دستیابی به پول نقد است. شما به عنوان یک سهامدار با فروش محصولاتتان می توانید به پول نقد به سریعترین روش ممکن دست پیدا کنید. (6)


 
جمع بندی
همان طور که در این مقاله مشاهده کردید، روش های بسیاری برای سرمایه گذاری وجود دارند که شما متناسب با اهداف خود می توانید به سرمایه گذاری در یکی از این روش ها بپردازید. شما با استفاده از پاراگراف روش های مختلف سرمایه گذاری می توانید بهترین روش را متناسب با وضعیت کشور، شرایط زندگی و غیره برای خود انتخاب کنید.

یکی از این روش های کارآمد، سرمایه گذاری در بورس است. برای آنکه که به موفقیت بالایی در حوزه سرمایه گذاری در بورس برسید، باید از یک سیستم و یک استراتژی مناسب استفاده کنید. از جمله این استراتژی ها می توان به سرمایه گذاری در بورس و تحقیق و بررسی درباره شرکتی که تمایل به خرید سهام هایش دارید (مانند مدیر شرکت کیست؟ چه روش های مدیریتی را پیش گرفته و...) اشاره کرد. (2)

پی نوشتها
  1. www.ruleoneinvesting.com
  2. www.investopedia.com
  3. www6.royalbank.com
  4. www.finance.zacks.com
  5. www.wealthify.com
  6. www.budgeting.thenest.com