مشاوره سرمایه گذاری در بورس

در سال های اخیر با توجه به جذابیت های بازار بورس و رونق سرمایه گذاری در این بازار، تعداد علاقمندان به این شیوه سرمایه گذاری، افزایش یافته است و روز به روز نیز بر تعداد آن ها افزوده می شود. بعضی از افراد این کار را به عنوان یک مسیر جدی و به طور حرفه ای دنبال می کنند و با یادگیری روش های تحلیلی و ابزارهای معامله گری در بورس و با دانش کافی، شخصا برای سرمایه خود تصمیم گیری می کنند.

اما همه افراد وقت، تخصص لازم و تجربه کافی را برای مدیریت موفق سرمایه گذاری در بورس ندارند. اینجاست که پای شرکت های مشاوره سرمایه گذاری برای کمک به سرمایه گذاران در این حوزه باز می شود. اما شرکت های مشاوره سرمایه گذاری بورس چه شرکت هایی هستند؟ این شرکت ها  با همکاری جمعی از متخصصین بورس و با مجوز سازمان بورس، برای کمک به علاقمندان به سرمایه گذاری در بورس تشکیل می شوند. (1) و (2)

تحلیلگران حرفه ای در این شرکت ها، از توانایی و صلاحیت کافی برای مشاوره به علاقمندان بورس، برخوردار هستند. این شرکت ها بهترین مسیر را با توجه به تحلیل شرایط برای خرید و فروش سهام و اوراق بهادار در اختیار افراد و شرکت ها قرار می دهند. خدمات مشاوره این شرکت ها شامل موارد زیر است:
 
  • تحلیل بازار و مشاوره به سرمایه گذاران
مشاورین خبره شرکت های مشاوره بورس، با استفاده از روش های تحلیلی از جمله تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال به مشتریان اطلاعات  قابل اتکایی را ارائه می دهند.

این شرکت ها با توجه به نیاز و درخواست مشتریان، به بررسی صنایع و شرکت ها می پردازند و گزارش های تحلیلی از بازار و شرکت ها را در اختیار آن ها قرار می دهند. همچنین درمورد ارزش سهام و اوراق بهادار و روند تغییر قیمت و عرضه و تقاضا، نظرات تخصصی ارائه می دهند. ارائه اطلاعات لازم و ضروری در مورد مدیریت ریسک به مشتریان از دیگر خدمات این شرکت ها است. (۳)


 
  • سبد گردانی
سبدگردانی که به آن مدیریت پرتفوی نیز گفته می شود، فعالیت دیگری است که توسط شرکت های سرمایه گذاری مدیریت می شود.  این کار در حقیقت پایش دارایی های سرمایه گذار و تعیین زمان خرید و فروش آن است که توسط سبد گردان اداره می شود. اما منظور از سبد سرمایه گذاری چیست؟

سبد در حقیقت اشاره به مجموع دارایی های شخص سرمایه گذار، اعم از سهام شرکت های مختلف، اوراق مشارکت و سایر دارایی هایی دارد که سرمایه گذار مالکیت آن ها را برعهده دارد. این سبد ممکن است یک سبد متنوع و دارای تعدد زیاد باشد و یا اینکه تنها شامل سهام دو یا چند شرکت محدود باشد که در آن صورت به آن سبد سرمایه گذاری محدود گفته می شود. (۴)



شرکت های مشاوره سرمایه گذاری بورس، با توجه به سرمایه مورد نظر افراد یا شرکت ها، مجموعه ای متنوع از دارایی ها را برای مشتریان ایجاد می کنند. در این روش سرمایه گذاری، تصمیم گیری ها با توجه به سطح ریسک پذیری مشتری انجام می شود. بررسی و پایش مداوم این دارایی ها، با کمک تیم های تحلیل حرفه ای انجام می شود و در نهایت با در نظر گرفتن سطح ریسک و سوددهی، برای افزایش ارزش سبد تصمیم گیری انجام می شود.
 
  • صندوق های سرمایه گذاری
شرکت های مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره و خدمات مورد نیاز برای راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری و همچنین مدیریت صندوق های سرمایه گذاری مشترک را انجام می دهند. این صندوق ها شامل دارایی هایی از جمله سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است. سرمایه گذاری در این صندوق ها، سرمایه گذار را در سود و زیان دارایی های این صندوق، به نسبت میزان سرمایه گذاری، شریک می کند.
 
یکی دیگر از فعالیت های مرتبط با این شرکت ها، ارائه خدمات آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی برای مشتریان است. شرکت های مشاوره سرمایه گذاری دارای مجوز آموزش در زمینه سرمایه گذاری، هستند. (5) و (6)
 

چرا از شرکت های مشاوره سرمایه گذاری استفاده کنیم؟

با توجه به پیچیدگی بازار بورس و با توجه به  اینکه افراد بدون داشتن تخصص، امکان سرمایه گذاری موفق را در بورس نخواهند داشت، این شرکت ها با هدف افزایش رونق بازار بورس و ارائه خدمات به علاقمندان، شروع به فعالیت کرده اند. متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل استفاده از منابع غیر معتبر و استفاده از سیگنال های خرید و فروش نادرست، ممکن است در بازار بورس،  دچار زیان های جبران ناپذیری شوند.

در حالی که شرکت های مشاوره سرمایه گذاری زیر نظر سازمان بورس و طبق قوانین سختگیرانه ای، تاسیس می شوند. در نتیجه می توانند یک منبع قابل اطمینان را در دسترس علاقمندان به سرمایه گذاری قرار دهند. این شرکت ها با ارئه اخبار معتبر از صنایع و شرکت ها، رصد معاملات، بررسی نبض بازار و... و با دو رویکرد تحلیلی شامل: تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، زیر نظر متخصصین دارای صلاحیت های حرفه ای به یکی از مهم ترین نهاد های مالی در کشور تبدیل شده اند.

این شرکت ها با دسترسی به دانش و امکانات فنی لازم برای تحلیل و پردازش داده ها، بهترین منبع برای دریافت مشاوره در سطح خرد و کلان هستند. مسلما نگاه یک متخصص در این امور با نگاه افراد تازه وارد و کم تجربه متفاوت است. تصمیم گیری های انجام شده توسط مشاورین سرمایه گذاری، کاملا حساب شده و فاقد هیجانات عجولانه است در حالی که افراد مبتدی ممکن است با هر تغییر قیمت ناگهانی دچار هیجان شده و با یک تصمیم نادرست، ضرر و زیان هنگفتی را متحمل شوند. بنابراین برای جلوگیری از ضررهای احتمالی، مراجعه به این شرکت ها یک راهکار پیشگیرانه است . (7)

مزایا و خدمات شرکت های مشاوره سرمایه گذاری در بورس

فعالیت شرکت های مشاوره سرمایه گذاری، از سال 1390 در کشور شروع شده است و مسیری رو به پیشرفت را طی می کند. اما خدمات انجام شده توسط مشاوران این شرکت ها، تنها به سرمایه گذاران، محدود نمی شود. بلکه یکی دیگر از عملکردهای این شرکت ها، مشاوره و خدمات به سرمایه پذیران است. بدیهی است که حضور مشاوران و تحلیلگران حرفه ای و ارائه تحلیل های درست، ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

بنابراین از یک طرف منجر به رونق بازار و افزایش علاقمندی سرمایه گذاران به شرکت در بازار بورس شده و از طرف دیگرموجب سوق دادن بازار به سمت ارزش گذاری ذاتی می شود.

 شرکت های مشاوره سرمایه گذاری در بورس کمک می کنند که سرمایه گذار با دید باز و آگاهانه در این مسیر شروع به فعالیت کند. از آنجا که دیدگاه سرمایه گذاران با هم متفاوت است، مهم است که ابتدا برای افراد هدف سرمایه گذاری تعیین شود؛ مثلا یک فرد جوان معمولا دارای قدرت ریسک پذیری بالاست. در حالی که افراد مسن تر و بازنشستگان ترجیح می دهند کمی محتاط تر عمل کنند.

به همین منظور در ابتدا با در نظر گرفتن نیاز مشتری، یک دیدگاه بلند مدت یا کوتاه مدت برای سرمایه گذاری تعیین می شود. رویکرد سرمایه گذاری نیز با توجه به سطح ریسک پذیری اشخاص به صورت محافظه کارانه یا با ریسک بالاتر انتخاب می شود. نکته دیگری که باید برای سرمایه گذار مشخص شود، انتخاب هدف سرمایه گذاری بر اساس میزان سرمایه است که ممکن است به صورت سرمایه گذاری کم و تکرارشونده و یا سرمایه گذاری برای خرید سهام شرکت های بزرگ باشد. (3) و (8)

روش های دریافت خدمات مشاوره بورسی

شرکت های خدماتی مشاوره بورس، علاوه بر خدمات مشاوره اختصاصی که طبعا شامل هزینه های مبتنی بر تعرفه های تعیین شده است، به طور معمول یکسری از خدمات را به صورت رایگان، در اختیار تمامی کاربرانشان قرار می دهند. خدمات این شرکت ها به شیوه های گوناگون و با توجه به سطح دسترسی و درخواست مشتریان، در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت. بدون شک توصیه های ارائه شده توسط این شرکت ها می تواند به افزایش سود و کاهش اشتباهات سرمایه گذاران منجر شود.

همانطور که در بخش خدمات توضیح داده شد، این شرکت ها بعد از انجام بررسی های لازم با استفاده از تحلیل تکنیکال و بنیادی، توصیه های لازم را برای خرید و فروش سهام و اوراق بهادار به مشتریان خود ارائه می دهند. اظهار نظر های تخصصی در رابطه با ارزش اوراق و روند قیمت در آینده، مشاوره در زمینه مدیریت ریسک، مشاوره به سازمان ها و شرکت ها، پذیرش سمت در صندوق های سرمایه داری و آموزش تخصصی از دیگر خدمات مشاورین سرمایه گذاری در بورس است (۳)


 
  • خدمات تحت وب
این شرکت ها علاوه بر خدمت حضوری، بسیاری از خدمات خود را به صورت آنلاین و پیامکی نیز ارائه می دهند. ارائه بررسی های بازار، اخبار و شایعات، مصاحبه با مدیران و شرکت ها و انتشار اطلاعات مربوط به شرکت ها و صنایع، ارائه گزارشات تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال، ارائه سبدهای پیشنهادی، تشکیل تالارهای گفتگو و امکان پاسخگویی آنلاین به سوالات سرمایه گذاران و... مواردی است که این شرکت ها به صورت آنلاین پوشش می دهند.
 
  • خدمات پیامکی
برای کاربرانی که تمایل دارند به طور مداوم در جریان اطلاعات قرار بگیرند اما به دلیل موقعیت شغلی و یا عدم دسترسی به کامپیوتر و اینترنت امکان استفاده از خدمات آنلاین را ندارند، این شیوه بهترین راهکار است. شرکت های مشاوره سرمایه گذاری تمام خبرها و گزارشات مهم، شاخص های بازار، سیگنال های تکنیکال و هر آنچه که مورد نیاز سرمایه گذاران است را از طریق سیستم پیامک در اختیار مشتریان قرار می دهند. (7)
 

تعهدات قانونی مشاوران سرمایه گذاری در بورس کدامند؟

  • این شرکت ها موظف هستند با هر یک از مشتریان یک قرارداد جداگانه تنظیم کنند که در آن به مواردی از جمله خدمات ارائه شده، نحوه ارائه خدمات، مسئولیت های مشاور و ضمانت های اجرایی به طور روشن اشاره شده باشد. هزینه خدمات، شرایط فسخ قرارداد و تعهد به حفظ اطلاعات مشتری از موارد دیگری است که شرکت ها باید برای حفظ حقوق طرفین در قرارداد ذکر نمایند.
 
  • مشاورین باید با بررسی اطلاعات مشتری سطح ریسک پذیری او را تعیین کند و بر اساس آن در مورد فعالیت های بورس تصمیم گیری نماید.
 
  • مشاوران لازم است حداقل ۲ سال سابقه و گواهینامه تحلیل گری بازار سرمایه را داشته باشند.
 
  • پایبندی به اصول حرفه ای و اخلاقی از مهمترین وظایفی است که مشاوران نسبت به آن متعهد می شوند. حفظ اطلاعات مشتریان به صورت محرمانه، اطلاع رسانی نسبت به جزئیات کامل، در صورت ذینفع شدن هریک از سرمایه گذاران و... از مواردی است که این شرکت ها نسبت به آن متعهد می شوند. (9)
 
نتیجه گیری و جمع بندی
همانطور که در این مقاله توضیح داده شد، شرکت های مشاوره سرمایه گذاری، دسته ای از شرکت های تقریبا نوپا در کشور هستند که توسعه و پیشرفت آن ها می تواند منجر به افزایش رونق بازار بورس شود.  این شرکت ها با ارائه مشاوره های تخصصی و با داشتن ابزارهای لازم در زمینه تحلیل بازار بورس، بهترین راه را برای افزایش سوددهی در بازار بورس، در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهند. در حقیقت این شرکت ها به بنگاه های اقتصادی در تامین منابع مالی و به سرمایه گذاران در دستیابی به فرصت های سرمایه گذاری سودآور، کمک می کنند.

پی نوشتها
  1. www.khanesarmaye.com
  2. www.bourseiness.com
  3. www.vindad.com
  4. www.modirinfo.com
  5. www.novinic.com
  6. www.isignal.ir
  7. www.agah.com
  8. www.bourse24.ir
  9. www.donya-e-eqtesad.com