آیت الله سید محمد مفتی الشیعه در دهم ماه رجب سال 1347 ه.ق (سال 1307 ه.ش) در شهر اردبیل معروف به (دار الارشاد) دیده به جهان گشود. مجموعه کاملی در فقه و اصول از تقریرات اساتید بزرگ خود که در درس آنها شرکت کرده بودند جمع آوری نموده که مورد تقدیر و ستایش اساتید و بزرگان اهل فن حوزه ی علمیه قرار گرفته است.
 
شناسنامه
 دهم رجب سال 1347 ه.ق ( سال 1307 ه ش (   تولد
 29 اردیبهشت 1389 ه.ش  درگذشت
 ایست قلبی  علت درگذشت
 حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها)  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 تحصیلات حوزوی و درجه اجتهاد  تحصیلات
 -  دانشگاه
 از مراجع تقلید  زمینه فعالیت
 -  سبک
 1363 ه.ق - 1367 ه.ق - 1374 تا 1379 ه.ق / 1389 ه.ش  سال های فعالیت
 تألیف متعدد کتاب  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 7 فرزند ذکور از جمله سید محمد تقی، سید محمد زکی، سید ابو الفضل  فرزندان
 پدر: آیت الله سید محمد تقی مفتی الشیعه اردبیلی (رحمة الله علیه) - مادر: علویه ی جلیله صبیّه ی سید العلماء سید باقر اردبیلی نجفی  والدین

زندگی نامه

تولد
نام ایشان، محمد بن محمد تقی بن مرتضی بن نقد علی بن میر علی رضا بن حسین، از سادات موسوی می باشد. نسب ایشان به سید ابراهیم اصغر ملقب به مرتضی فرزند امام همام موسی بن جعفر (علیهما السلام) منتهی می شود. وی در دهم ماه رجب سال 1347 هـ. ق (سال 1307 هـ. ش) در شهر اردبیل معروف به (دار الارشاد) دیده به جهان گشود. والد ایشان آیت الله العظمی سید محمد تقی مفتی الشیعه اردبیلی(قدس سره) در گذشته ی سال 1361 ه.ق از مراجع تقلید و زعیم منطقه بوده ودارای تالیفات متعددی در فقه و اصول و دو رساله ی عملیه به نام های (شجرة التقوی) و (ذخیرة العقبی) می باشد. رساله ی اول در 18 ذی الحجه سال 1336 ه.ق بچاپ رسیده ورساله ی دوم در سال 1344 ه.ق به زیور طبع آراسته شد.

ایشان از شاگردان آخوند خراسانی، سید کاظم یزدی، و سید محمد فشارکی اصفهانی بودند. جدّ معظم له، آیت الله العظمی سید مرتضی خلخالی اردبیلی(قدس سره) از مراجع تقلید عصر خود بود که پس از مراجعت از نجف اشرف حوزه ی علمیه ی عظیمی تأسیس نمود و شمار زیادی از بزرگان منطقه در این حوزه تحصیل نموده و به مراتب عالیه نائل گردیده اند. آوازه ی شهرت این حوزه آنچنان زبانزد مردم بود که علاوه بر آذربایجان از بلاد دیگر نیز مانند قفقاز، بادکوبه، شیروان، سلیان، ایروان، نخجوان ولنکران، تشنگان علم و معرفت، راهی این حوزه ی پر برکت می شدند.

بیشتر این علما وبزرگان از مناطقی بودند که کمونیست ها و حکومت های مارکسیستی بر آن تسلط داشتند، ومساجد، حسینیه ها و مدارس دینی را تخریب و علما را قتل عام یا تبعید می نمودند. سید مرتضی خلخالی از شاگردان شیخ مرتضی انصاری (قدس سره) بوده و صاحب کرامات باهره بود. ایشان در سال 1317 ه.ق درگذشت ودر مقبره ی خانوادگی خود واقع در تپه ی تاریخی یکی از بناهای قدیمی اردبیل بنام (مسجد جمعه) به خاک سپرده شد.
 

عموهای معظم له
1. فقیه کامل حضرت آیت الله سید احمد مجتهد، از شاگردان شیخ حسن مامقانی و فاضل شربیانی، که با دوراندیشی و حسن تدبیرش در روزگاری که اوضاع و احوال بر مؤمنین سخت شده بود آنها را سامان می داد.
2. حضرت آیت الله سید مو سی فقیه مرتضو ی، عارف عابد و زاهدی که به دریافت اجازات اجتهاد از اساتید بزرگ خود و مراجع عظام همچو ن آیت الله سید ابو  الحسن اصفهانی و محقق نائینی و محقق عراقی نائل گردید. (قدس الله اسرارهم)
 
والده معظم له
علویه ی جلیله صبیه ی سید العلماء سید باقر اردبیلی نجفی، که در سال 1325 ه.ق به دریافت اجازه ای نیکو از استاد بزرگوارش مرجع بزرگ دینی شیخ محمد تقی شیرازی (قدس سره) فرزند مرحو م آیت الله سید حیبب الله اطهاری اردبیلی از نوادگان سید حسین مجتهد بزر:ک پسر خواهر محقق کرکی عاملی نزیل اردبیل و شیخ الاسلام اردبیل در زمان شاه طهماسب صفوی بود.
 
فرزندان ذکو ر معظم له
خداو ند هفت فرزند ذکور به ایشان عطا فرموده که سه تن آنها از فضلای حوزه ی علمیه می باشند:
1. حجة الاسلام والمسلمین سید محمد تقی
2. حجة الاسلام والمسلمین حاج سید محمد زکی
3. ثقة الاسلام سید ابو  الفضل. (ادام الله و جودهم)
 
اصالت خانوادگی
این خانواده یکی از خانواده های قدیم واصیل می باشند که در بسیاری از اماکن مشهو ر اسلامی مانند نجف اشرف، قم، اردیبل، قزو ین، خلخال، رشت، تهران و غیره مسکو نند. خانواده ای اصیل که در نیل به فضائل معنو ی پیشرو  ودر طلب علم و تجارب ادبی مو فق بوده اند. آنچه که باگذشت ایام و مرور زمان در این خانواده مشاهده می گردد گروهی زیاد از فقیهان، ادیبان، شاعران، و سیاستمداران بزرگ است که زعامت دینی و دنیوی را به عهده داشته و بسیاری از آنان در علوم مختلف از جمله علوم نفسانی به مرتبه ی والایی رسیده اند. بنابر این جای شگفت نیست اگر در کتاب های معجمی و سیره، شرح حال بسیاری از رجال وادیبان این خانواده مشاهده می شود، و صفحات زیادی به تقدیر و تکریم از فضائل و آثار فکری این بزرگواران اختصاص یافته است.


دوران جوانی
پس از اینکه در 29 ذی القعده 1361 ه.ق رو ز شهادت امام محمد تقی (علیه السلام) والد معظم له به رفیق اعلی پیوست، در سوگ ایشان عزای عمومی اعلام شده و تا چهل رو ز مجالس ترحیم برقرار بود. در آخرین روز این مجالس، معظم له به پو شیدن لباس پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه واله) مفتخر گشته و به دست مرجع دینی آیت الله العظمی سید یونس اردبیلی (قدس سره) ملبس گشتند. سید یونس در آن هنگام در اردبیل مقیم بود، و سپس به مشهد الرضا(علیه السلام) منتقل گشت.

در سال 1363 ه.ق به اذن عموی فقیه ایشان، سید موسی فقیه مرتضوی، امامت مسجد والدش که معرو ف به