پرورش جوانان تحصیل کرده و کاهش واردات در سال جهش تولید

احتمالا شما به عنوان یک مدیر و فعال عرصه اقتصادی خواهان آن هستید که از نیروهای جوان موجود در مملکت نهایت استفاده را برای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ببرید. وجود جوانان فعال، عالم و اقتصاددان در عرصه ملی برای هر کشوری نتایج مثبت و مفیدی در بردارد. ایران، نیز به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه از این قاعده مستثنی نیست.

به همین منظور تصمیم گرفتیم در ادامه پاسخی برای سوال آیا جوانان تحصیل کرده می توانند در کاهش واردات در سال جهش تولید موثر باشند؟ پیدا کنیم.

به همین منظور با ما همراه باشید تا به تاثیرات منفی واردات کالا در اقتصاد ملی، و تاثیرات منفی خروج جونان فعال عرصه ملی از کشورمان ایران و غیره بپردازیم.

تاثیرات منفی واردات کالا در اقتصاد کشور مقصد

همانطور که می دانید، واردات کالا برای کشورهای مقصد تاثیرات منفی زیادی دارد که در ادامه به طور مختصر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
 
  • خروج ارز از کشور
هنگامی که محصولات و کالاهای خارجی متنوع همچون کالای دیجیتالی، پوشاک و البسه، فیلم و موزیک و... وارد کشور می شوند، مبالغ هنگفتی بابت خرید آن ها (باتوجه به وضعیت فعلی تورم و قیمت ارز خارجی در داخل کشور) از کشور خارج می شود.

این در حالی است که مدیران و رهبران فعال عرصه اقتصادی می توانند از این وضعیت نهایت استفاده را ببرند و با به کارگیری جوانان فعال داخلی به تولید کالاهای باکیفیت و مرغوب ایرانی بپردازند و بدین صورت به افزایش چرخش ارز در داخل کشور کمک کنند.
 
  • وابستگی به کشورهای دیگر
زمانی که کالاهای خارجی از کشور مبدا به کشور مقصد وارد می شود و هیچگونه خروج کالا یا محصولی از داخل مرزهای کشور مقصد انجام نمی گیرد، در واقع وابستگی به کالاها و محصولات خارجی بیش از پیش گسترش می یابد.

اما، مدیران فعال عرصه اقتصاد داخلی می توانند از طریق افزایش تجارت با کشورهای دیگر (هرچند به واسطه تحریم های تجاری این فرآیند سخت تر از گذشته شده است، اما باز هم کشورهایی مانند عراق، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، افغانستان، پاکستان و غیره جزو کشورهای مناسبی برای تجارت هستند که می توان از آن ها برای افزایش ورود ارز خارجی به داخل کشور و کاهش وابستگی ها مساعت گرفت) بهره ببرند.
 
  • از بین رفتن اعتماد به نفس جوانان ایرانی
متاسفانه تاثیرات منفی ورود کالاهای خارجی به داخل کشور به موارد فوق ختم نمی شود، بلکه بر روحیه و اعتماد به نفس جوان ایرانی هم تاثیرگذار است. به همین علت مدیران باهوش می توانند با ترغیب و تشویق جوانان فعال عرصه علمی از آن ها نهایت استفاده را در بهبود وضعیت مملکت کشور ببرند.
 
  • ضعف اقتصاد داخلی مملکت
یکی از تاثیرات بسیار منفی واردات کالا به داخل کشور، ضعف اقتصاد کشور و خلق اقتصاد داخلی بیمار است. متاسفانه، اگر مدیران و فعالانی که در عرصه های مختلف تجاری، تولیدی و... فعالیت دارند، با کمک و مساعدت جوانان کوشا ایران به بهبود وضعیت اقتصاد فعلی کشور کمکی نکنند، احتمال تضعیف بیشتر اقتصاد مملکت وجود دارد. (1)

تاثیرات منفی خروج جونان فعال عرصه ملی از کشور

با توجه به تاثیراتی که واردات کالاهای خارجی در کشور بر حوزه های مختلف ایجاد کرده است و منجر به افزایش خروج جوانان فعال عرصه داخلی شده است، در ادامه،  به تاثیرات منفی خروج جوانان کوشا و فعال ایرانی اشاره می کنیم:
 
  • عدم وجود نیروی متخص، کاربلد و حرفه ای
 
  • عدم پیشرفت وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی
 
  • عدم خلق ایده های جدید
 
  • کاهش تولید داخلی در حوزه های متنوع
 
  • کاهش نیروی جوان و کوشای ایرانی
 
  • افزایش جمعیت مسن و پیر
 
  • عدم ایجاد تعادل در سطح ملی (2)


 

آیا پرورش جوانان تحصیل کرده می تواند در کاهش واردات در سال جهش تولید مؤثر باشد؟

باید گفت، بله. طبق گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران جوانان تحصیل کرده، کوشا، و شاداب ایرانی جزو اصلی ترین موتورهای پیشرفت کشورمان ایران هستند. به همین منظور از طریق همکاری افراد کوشا و جوان مملکت در کنار افراد باتجربه و مسن کشوری می توان گروهی غیرقابل شکست، خلاق، و موفق به وجود آورد.

ضروری است در تمامی عرصه های ملی دو گروه جوان و پیر در کنار یکدیگر و با مساعدت و یاری یکدیگر به خلق و تولید کالاهای داخلی مرغوب و باکیفیت بپردازند. اینگونه وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم به سمت و سوی مثبتی سوق پیدا می کند و جوانان و افراد مسن دست در دست هم موفقیتی جدید و بزرگ خلق می کنند.

پس نباید پرورش و رشد جوانان تحصیل کرده و پرتلاش ایرانی را متوقف کرد. بلکه باید از هر دو جنسیت زن و مرد در کنار یکدیگر، برای دستیابی به این امر مهم مساعدت و یاری خواست.



خلق ایده های جدید در سال جهش تولید؛ از حرف تا عمل
همانطور، که بالاتر ذکر کرده ایم جوان ایرانی از اصلی ترین کلیدهای موفقیت کشور است. به همین منظور تربیت و رشد او طبق اصول و عرف ایرانی و اسلامی باید یکی از مهمترین اصل ها و بناهای چرخ تولید کشور باشد. جوان ایرانی پس از رشد و آغاز تحصیل نیازمند اعتماد است، تا بدین صورت بتواند عزت نفس و اصل خود را شکوفا کند.

هنگامی که جوان ایرانی به این باور رسید که هرآنچه خواهان آن است با عمل قابل دستیابی است، می توان از او در بخش های مختلف جامعه همچون تولید کالا، خلق ایده های جدید و کاربردی، و پیشرفت در علوم و فنون مختلف بهره برد. برای خلق ایده های جدید در سال جهش تولید نیازمند آن هستیم بستری را برای جوانان ایرانی فراهم کنیم تا بتوانند خود را شکوفا کنند.

پس از افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس جوانان آنان می توانند به دور از هرگونه تردید و ترسی برای باورهای قلبی خود به جامعه ایرانی اسلامی کمک کنند.(3)

چگونه مشکلات داخلی مملکت را به دست جوانان تحصیل کرده و فعال ایرانی حل کنیم؟

جوانان جزو گوهرهای کمیاب هر کشوری هستند که از طریق رشد و پرورش صحیح آن ها می توان از آن ها برای بهبود وضعیت کلی جامعه یاری گرفت. خوشبختانه، کشور ایرانی نیروی جوان زیادی دارد که از طریق پرورش و شکوفایی آن ها می تواند در عرصه های داخلی و بین المللی موفق حاضر شود.

برآن شدیم تا شما را با تاثیرات جوانان ایرانی بر بهبود وضعیت مملکت آشنا کنیم، تا شما مدیران، کارآفرینان و فعالان عرصه اقتصادی بتوانید از آن ها در بهبود وضعیت مملکتی بهره ببرید. حالا باید به سوال مهم و کلیدی نحوه بهبود وضعیت داخلی مملکت به دست جوانان ایرانی پاسخ دهیم:
 
  • در ابتدا، نیروی مسن و باتجربه کشور باید با جوان ایرانی گشوده و آموزگارانه برخورد کند. نیروی مسن و فعال اقتصادی می تواند با ارائه راهکارها و رهنمودهای خود به جوانان کم تجربه و بی تجربه ایرانی کمک تا آن ها در کمترین زمان ممکن بتوانند به بهبود وضعیت مملکتی کمک کنند.
 
  • پس از آن، جامعه ایرانی باید بستری گشوده، پذیرا و به روز برای جوانان ایرانی فراهم کند. جوان تحصیل کرده به حمایت گروه های زیادی همانند اعضای خانواده، دوستان، همسایگان، همکاران و غیره از گروه های سنی مختلف نیازمند است. هرچه این گروه بزرگتر باشد احتمال آن که جوان ایرانی بتواند کمک بیشتری به بهبود وضعیت مملکتی کند، افزایش می یابد.
 
  • بستر بعدی که باید بستری برای پیشرفت جوانان فراهم کند، دانشگاه ها، موسسات و مراکز علمی در سطح کشور هستند. این مراکز با تربیت جوانان باهوش، سختکوش، پرتلاش، با اعتماد به نفس و باوجدان می توانند به بهبود وضعیت مملکت به صورت غیرمستقیم مساعدت برسانند.
 
  • دولت، بستر مهم بعدی است. هنگامی که جوان ایرانی توسط دولت پذیرفته شود و اعتماد، پشتیبانی، حمایت و مساعدت دولت را در تک تک لحظات زندگی خود حس کند می تواند ایده های جدید خلق کند و به دور از هرگونه نگرانی آن ها را در عرصه های ملی مطرح کند.
 
  • و در آخر، جوان ایرانی با به روز رسانی خود، پذیرش شرایط مملکتی، مطالعه و تحقیق بسیار می تواند به بهبود شرایط مختلف مملکتمان ایران در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، تولیدی و غیره کمک کند.

تمامی فاکتورها و مراحل فوق برای دستیابی جوان تحصیل کرده در کاهش واردات و بهبود وضعیت تولیدات داخلی مهم و کاربردی هستند. در صورتی که به هرکدام از فاکتورهای فوق توجه نشود، احتمال عدم پیشبرد صحیح برنامه های تولیدی وجود دارد. پس جامعه در کنار خانواده و خانواده در کنار دولت می توانند شرایطی برای بهبود وضعیت اقتصادی در عرصه های بین المللی ایجاد کنند. (4)
 

 جهش تولید و پیشرفت در عرصه اقتصاد با کمک جوانان ایرانی در سال جهش تولید

تولید و خلق، کالا و ایده برای ارتقا و پیشرفت هر کشوری ضروری است. و این امر پس از گذشت سال ها فقط در کنار نسل بعدی قابل دستیابی است. به همین علت، هر کشوری به نیروی جوان و فعال عرصه اقتصادی نیازمند است. اینگونه درب های موفقیت نه تنها در عرصه خارجی بلکه در عرصه داخلی هم به وجود می آید. جوانان ایرانی می توانند از طریق افزایش خودشناسی و عزت نفس خود به بهبود و ارتقا اعتماد به نفس خود کمک کنند. امری که در نهایت به پیشرفت آن ها در حوزه های مختلف زندگی شخصی، اجتماعی، شغلی، و تحصیلی کمک می کند.

سال جهش تولید به دلیل وجود چالش بزرگی همچون کووید 19 سالی پر از اتفاقات غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی بوده است. متاسفانه، در سال اخیر افراد زیادی در اقصی نقاط جهان دار فانی را وداع گفتند و بار دیگر بیش از قبل وجود و حضور جوانان هر کشوری برای ارتقا و پیشرفت کشور اثبات شده است.

به همین علت امسال بیش از سال های قبل به وجود جوانان فعال و انقلابی در تمامی عرصه های کشور به خصوص اقتصاد و تولید نیازمند هستیم. مدیران و مدبران مملکتی می توانند از این شرایط به منظور مساعدت و یاری جوانان تحصیل کرده برخوردار شوند. و جوانان می توانند به مدیران، رهبران و کارآفرینان کشور اعتماد کنند و به آن ها مساعدت و یاری برای تولید و پیشرفت در عرصه اقتصاد برسانند. (2) و (4)


نتیجه گیری و جمع بندی
در آخر، امیدوارم پاسخ سوال خود یعنی آیا پرورش جوانان تحصیل کرده می تواند در کاهش واردات در سال جهش تولید موثر واقع شود؟ را گرفته باشید. همانطور که بالاتر ذکر کردیم برای دستیابی به این امر مهم و ضروری نیازمند همکاری گروه های بزرگ و کوچک کشوری (خانواده، دانشگاه، و دولت) در کنار یکدیگر و هم پای یکدیگر هستیم.

تا در نهایت بتوانیم به هدف والای خود یعنی بهبود وضعیت اقتصاد مملکتی از طریق افزایش تولیدات کالاهای داخلی دست یابیم و فارغ از هرگونه وابستگی به کشورهای دور و نزدیک، به پیشرفت و موفقیت های بیشتری در سطح جهانی دست پیدا کنیم.

پی نوشتها
  1. www.ana.press
  2. www.farsi.khamenei.ir
  3. www.asrehamedan.ir
  4. www.irna.ir