مقایسه نقش مادر و پدر

اگر به تازگی مادر شده اید، اگر نگران آینده فرزندتان هستید، اگر سوالات زیادی درباره میزان تاثیرگذاری خود در آینده کودکتان دارید، اگر نمی دانید چگونه می توانید کودک خود را با مفاهیمی نظیر جهش تولید و میهن پرستی آشنا کنید، این مطلب دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارید. شما می توانید در ادامه پاسخ سوالاتی همچون سوالات فوق را در متن بیابید.

اهمیت خانواده در شکل گیری شخصیت و فرهنگ کودک

همه ما می دانیم والدین نقش پررنگی در زندگی کودکان ایفا می کنند، به همین خاطر تصمیم گرفتیم در ادامه به بررسی نقش مادر و پدر در شکل گیری شخصیت و فرهنگ کودک بپردازیم. خانواده در شکل گیری نقش اجتماعی و عاطفی کودکان تاثیرگذاری فراوانی دارند. به همین علت است که ما می توانیم درون جامعه افراد مختلفی را با مشکلات و مسائل متعدد نظیر عدم اعتماد به مردم، اعتماد به نفس پایین، عزت نفس پایین، خود کم بینی و هزاران هزار مشکل دیگر در سنین مختلف پیدا کنیم.

اگر به بررسی مشکلات و مسائلی که افراد در بزرگسالی با آن ها دست و پنجه نرم می کنند بپردازیم متوجه می شویم که ریشه اغلب این مشکلات به سنین کودکی آن ها باز می گردد. شما به عنوان یک والد می توانید با بررسی دقیق مسائل و هنجارهای کودکان از رخداد بسیاری از این مشکلات بکاهید. علاوه بر ناهنجاری های روانی و احساسی که بخش بزرگی از آن ها از دوران کودکی نشات می گیرد، بسیاری از مشکلات فرهنگی نیز نشات گرفته از این دوران هستند. به همین منظور، همواره به والدین توصیه می شود اطلاعات خود را درباره مسائل فرهنگی، روانی، اجتماعی و تربیتی افزایش دهند. (۱)

شما به عنوان یک والد آگاه و فهیم می توانید از طریق به روزرسانی اطلاعات خود درباره حوزه ها و مسائل کارآمد به کاهش بیراهه رفتن کودک و یا حتی همسر خود کمک کنید. فراموش نکنید، تا زمانی که شما از علوم روز دنیا همچون روانشناسی برای تربیت و یا برطرف کردن مسائل و مشکلات خود بهره می برید، در بهترین و صحیح ترین مسیر ممکن قرار دارید. شما با استفاده از علوم روز دنیا می توانید به فرهنگ سازی بهتر و اصولی تر خانواده و کودکتان کمک کنید.

بد نیست بدانید شیوه تربیتی صحیح شما می تواند مسیر سالم تر و بهتری را برای آینده فرزندانتان فراهم کند. پس همواره ذهنی کنجکاو داشته باشید و تشنه آموختن و یادگیری مطالب و موضوعات مختلف باشید. به این ترتیب، شما علاوه بر آگاه سازی خود و همسرتان آینده بهتری را برای کودکتان خلق می کنید. (۱)

مادر چه نقشی در شکل گیری تربیت و فرهنگ کودک دارد؟

همانطور که می دانید مادر نقش پررنگی در تربیت فرزند در حوزه های مختلف ایفا می کند. مادر برای کودک همچون سرمشقی در حوزه های سیاسی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و حتی عقلانی کودک است. به همین منظور، همواره به مادران توصیه می شود اطلاعات خود را در حوزه های مختلف افزایش داده و سپس نسبت به تربیت فرزندان اقدام کنند. (یا حتی فرزندآوری فکر کنند) این امر نشانگر تاثیرات عمیق مادران بر زندگی کودکان است.

کودکان همواره مادران خود را همچون سرمشقی ایده آل برای خود در نظر گرفته و هم راستا با آن ها عمل می کنند. پس مادران همیشه باید مراقب اعمال و رفتار خود در حضور کودکانشان باشند؛ والا ممکن است کودک پاک و بی آلایش خود را به بیراهه کشانده و منجر به انحراف او شوند.

شما به عنوان یک مادر می توانید از طریق انجام بازی های هوشمندانه، جذاب و مناسب کودک به شکل گیری تربیت صحیح او همچون یک انسان کامل کمک کنید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شیوه های تربیتی صحیح و بهبود عملکرد کودکتان با مشاوره ها و روانشناسان ماهر و زبده صحبت کنید.

حتی می توانید از کودک خود بخواهید با شما به این جلسات آمده و دغدغه ها و مسائل ذهنی خود را با مشاور در حضور شما مطرح کنند. شما می توانید قبل از خواب دقایقی برای کودک خود کتاب خوانده و سپس به صحبت و گفت و گو با او بنشینید. به این ترتیب، کودکتان حس آرامش و دوستی را از شما دریافت کرده و دغدغه ها و مسائل زندگی خود را با شما یا پدرش مطرح می کند.

حتی شما می توانید به آموزش مسائل جنسی کودک خود پرداخته و به این طریق از روح و جسم او در مقابل افراد نااهل و غریبه مراقبت کنید. به یاد داشته باشید، کودکتان شما را الگو خود قرار می دهد و از شما تقلید می کند. پس اگر تصور می کنید نیازمند تغییر هستید، در ابتدا تغییر کرده و سپس به تربیت کودکتان بپردازید. (۲)

پدر چه نقشی در شکل گیری تربیت و فرهنگ کودک دارد؟

از آنجایی که امروزه نمی توان حضور پدربزرگ و مادربزرگ را در بیشتر خانواده ها مشاهده کرد، نقش پدر بیش از گذشته پررنگ و تاثیرگذار شده است. پدرها می توانند به کودکان کمک کنند سریع تر خود را باور کرده و اعتماد به نفسشان را افزایش دهند. آن ها همچون حامیانی برای کودکان به یافتن مسیر زندگی آن ها و دستیابی به موفقیتشان کمک می کنند.

وجود پدری شاد و موفق می تواند باعث افزایش نشاط و شادابی کودکان در خردسالی و موفقیت آن ها در بزرگسالی شود. رابطه قوی کودک با پدرش می تواند منجر به ایجاد حس امنیت کودک شود. به همین خاطر، به پدران توصیه می شود علاوه بر مسئولیت ها و دغدغه هایشان همواره در زندگی کودک خود حضور داشته باشند.

پیشنهاد می شود، پدران روزهای تعطیل را به گشت و گذار با خانواده و بازی کردن با کودکشان سپری کنند. آن ها می توانند بازی مخصوص خود و کودکشان را بسازند. این بازی در آینده به خاطره ای شیرین برای کودک آن ها بدل خواهد شد. حتی پدران می توانند غذای مخصوص خود را در روزهای تعطیل برای کودکانشان پخته و به این صورت خاطره ای ناب برای کودک خود به یاد بگذارند.

پدران نباید نقش پررنگ خود را در زندگی کودکانشان فراموش کنند، بلکه باید سعی خود را برای ایجاد خاطراتی زیبا به کار ببرند. به این ترتیب، احتمال شادابی و موفقیت کودک در سالهای جوانی افزایش به سزایی پیدا می کند. پس به هیچ وجه از خلق خاطرات زیبا و جذاب برای کودکان خود کوتاه نیایید. (۳)

چرا باید به کودک فرهنگ جهش تولید را از دوران خردسالی آموزش داد؟

کودکان همچون صفحاتی سفیدی، همواره آماده آموختن و یادگیری هستند. کودکان می توانند نکات مثبت و منفی زندگی خود را از الگوهای زندگیشان یعنی پدر و مادر خود بیاموزند. به همین خاطر، همواره به والدین توصیه می شود مراقب رفتار و اعمال خود باشند و در راستای آموژش مثبت کودک خود تلاش کنند. ائمه اطهار و بزرگان حوزه روانشناسی بارها توصیه کرده اند بهتر است والدین قبل از فرزندآوری رفتار خود را تصحیح کرده و سپس به این امر مهم بپردازید. پس حتما قبل از بارداری وضعیت زندگی خود را بررسی کرده و سپس نسبت به این امر تصمیم گیری کنید.

آموزش فرهنگ جهش تولید و باور به خود، جزو نکات مهم و ضروری است که باید آن را به کودکان آموزش داد. زمانی که این فرهنگ به کودکان آموزش داده می شود، آن ها خود را باور کرده و با اعتماد بیشتری به تولید و خلق می پردازند. هنگامی که کودکان علاوه بر خود به مردم مملکت، پدر و مادر و رهبرانشان اعتماد می کنند، به راحتی می توانند پروسه تولید را به دست گرفته و برای دستیابی به هدف خود تلاش کنند. آن ها می دانند افرادی نظیر پدر و مادر، برادر و خواهر، فامیل، دوست و آشنا در زندگیشان وجود دارند؛ افرادی که همواره در مسیر تولید و خلق همراهش خواهند بود.

هنگامی که والدین اصول مورد نیاز کودک را به او آموزش می دهند، کودک با اعتماد و اقتدار بیشتری می تواند مسیر خود موفقیت خود را آغاز کرده و تمام تلاش خود را به منظور دستیابی به هدف انجام دهد. البته در این حوزه می توان از مربیان و مدرسان مدارس نیز کمک و راهنمایی گرفت. از آنجایی که نقش مربیان آموزشی در تربیت کودکان پررنگ است، دولت می تواند از طریق ارائه آموزش های خاص به مربیان آن ها را آماده ارائه آموزش های مخصوصی به کودکان دوران ابتدایی به منظور فرهنگ سازی بهتر کند.

والدین و آموزگاران می توانند در کنار یکدیگر با هدف دستیابی به این امر ضروری تلاش کنند. آن ها می توانند حس مسئولیت، خلاقیت، کارآفرینی، کنجکاوی و ایده پردازی را در کودکان ایرانی بیدار کنند. در ضمن، آشنایی کودکان با واژه ها و مضامینی نظیر میهن دوستی و وطن دوستی می تواند همچون انگیزه ای قدرتمند برای کودکان عمل کند. (۴)

 

پدر و مادر چه نقشی در جهت شکل گیری فرهنگ جهش تولید کودک دارند؟

همانطور که در پاراگراف های فوق به این مسئله پرداختیم، باز هم باید بگوییم بدون خانواده و وجود والدین و کودک بسیاری از افراد سالم و درستکار در دنیا وجود نداشته اند. امروزه جامعه ما بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می دهد، جامعه بستری برای رشد، رقابت، سلامت، سعادت و صلح افراد فراهم می کند. پدر و مادر به تربیت و فرهنگ سازی کودک خود کمک کرده و بعدها این کودک به کمک ملت و امت خود آمده و رشد و موفقیت آن ها را ایجاد می کند.

والدین مسئولیت و وظایف سنگینی برای شکل گیری فرهنگ جهش تولید در کودکان خانواده خود برعهده دارند. آن ها می توانند با استفاده از اصول و رهنمودهای درست به تربیت و آموزش کودکانی خیرخواه و نیک صفت در جامعه بپردازند. اگر بخواهیم به نقش والدین در جهت شکل گیری این فرهنگ اشاره کنیم، باید بگوییم آن ها می توانند با ایجاد حس دوستی و صمیمیت بین خود و کودک، آموزش صحیح کودک خود و آشنایی او با لغاتی نظیر حس وطن دوستی کودکشان را برای آینده ای زیبا و درخشان آماده کنند. (۵)


 
نتیجه گیری و جمع بندی
به عنوان جمع بندی باید گفت والدین نقش پررنگی در بهبود شرایط زندگی آتی فرزندان خود ایفا می کنند. آن ها می توانند با استفاده از ترفندها و تکنیک های مناسب به افزایش قدت خلاقیت، باور، مسئولیت پذیری، ایمان و عزت نفس کودک خود کمک به سزایی کنند.

والدین نباید فراموش کنند گفتار و کردار آن ها همچون الگویی توسط فرزندانشان مورد استفاده قرار می گیرد. بلکه باید از طریق افزایش آگاهی خود به بهبود وضعیت زندگی خود و کودکانشان کمک کرده و حتی آن ها را آماده فعالیت های بزرگتری نظیر خلق ایده و ایجاد کسب و کار خود کنند. پس هرگز فراموش نکنید، والدین نقش پررنگی در فرهنگ سازی جهش تولید در جامعه ایفا می کنند.

پی نوشتها
  1. www.ehyacenter.com
  2. www.beytoote.com
  3. www.ana.press
  4. www.mehrnews.com
  5. www.farsi.khamenei.ir