شخصی از حکیمی درباره آفریدههای خدا برای آدمی پرسید. حکیم چنین گفت: بدان که هر چه خدای تعالی برای آنان آفریده است چهار قسم است: نخست، آن چیزی است که هم در این جهان سودمند است و هم در آن جهان، مانند: علم و اخلاق نیکو که در این جهان، نعمت حقیقی همین است. دوم، آنچه در هر دو جهان زیانآور است، مانند: نادانی و بدخویی که بلای حقیقی این است. سوم، آنچه در این جهان سبب راحتی و در آن جهان سبب رنج است، مانند: فراوانی نعمت دنیا و لذت بردن و بهره گرفتن از آن. چهارم، آنچه در این جهان با رنج همراه است و در آن جهان سبب آسایش آدمی میشود، مانند: مخالفت با هوسها و شهوتها که این نعمت نزد عارفان مانند داروی تلخ نزد بیمار عاقل است، ولی نزد نادانان، بلاست.
شخصی از حکیمی درباره آفریدههای خدا برای آدمی پرسید. حکیم چنین گفت: بدان که هر چه خدای تعالی برای آنان آفریده است چهار قسم است: نخست، آن چیزی است که هم در این جهان سودمند است و هم در آن جهان، مانند: علم و اخلاق نیکو که در این جهان، نعمت حقیقی همین است. دوم، آنچه در هر دو جهان زیانآور است، مانند: نادانی و بدخویی که بلای حقیقی این است. سوم، آنچه در این جهان سبب راحتی و در آن جهان سبب رنج است، مانند: فراوانی نعمت دنیا و لذت بردن و بهره گرفتن از آن. چهارم، آنچه در این جهان با رنج همراه است و در آن جهان سبب آسایش آدمی میشود، مانند: مخالفت با هوسها و شهوتها که این نعمت نزد عارفان مانند داروی تلخ نزد بیمار عاقل است، ولی نزد نادانان، بلاست.
تازه های پیامک
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}