مکتب تاریخ نگاری شام و تحریف قیام امام حسین - ویژه تلفن همراه
مکتب تاریخ نگاری شام و تحریف قیام امام حسین - ویژه تلفن همراه
لیست گوشی های تست شده
دراين کتاب برآنيم تاابتدا تحول وتطورتاريخنگاري رادرشام ازصدراسلام تاپايان سدهي هشتم هجري تشريح نموده،وسپس به بررسي ديدگاههاي چند تن ازمورخان بنام ومشهورشام به عنوان نمايندگان مکاتب سياسي ومذهبي عصرخوددرموردقيام امام حسين(ع)و ريشهيابي تحريفات تاريخي اين نهضت درمنابع آنان بپردازيم.دوراني که براي اين تحول درنظرگرفتهايم بدينگونه ترسيم ميگردد:
1- سدهي اول تا سدهي چهارم هجري(ازدوران تسلط امويان تاپايان سلطه عباسيان).
دراين دوران که آغاز و طليعهي مکتب تاريخنگاري شام است،گرايشهاي شديدسياسي به نظام حاکم يعني امويان وتاحدودي عباسيان درترسيم جريان تاريخنگاري اين عصردخيل بوده است.
2- سدهي چهارم تا سدهي ششم هجري(از پايان سلطهي عباسيان تا پايان تسلط حمدانيان و فاطميان شيعي).
دراين دوران به علت تسلط حمدانيان و فاطميان شيعي،شيعه آزادي عمل بيشتري يافته،جريان تاريخنگاري شيعي رشدچشمگيري مييابد.
3- سدهي ششم تا پايان سدهي هشتم( دوران تسلط ايوبيان وممالک)
دراين عصربه خاطرتسلط سلاطين ايوبي وتنازعات ورقابتهاي آنان بافاطميان شيعي ونيزبه سبب ظهوريک جريان فکري مستقل از مذاهب اربعهي اهل سنت يعني عقايد«ابنتيميه»بنيانگذارفکري مکتب وهابيت واحياي عقيده ديني توسط شاگردان اوازجمله ابنکثير، ابن قيم جوزي،جريان تاريخنگاري اسلامي بطورکلي مواضعي خصمانه وستيزهجويانه نسبت به شيعه نشان داده وحملات مورخان به تشيع تشديد شده است.
دراين مختصربه بررسي قيام امام حسين(ع)وتحريفات وارده درآثارپنج تن ازمورخان مشهورشام،که هريک نمايندهي يک ديدگاه فکري،مذهبي وسياسي عصر خويش هستند، خواهيم پرداخت که عبارتند از:
1- ابي عبدالله حسين بن حمدان خصيبي،به عنوان يکي ازغاليان شيعه درعصرحمدانيان وبررسي تحريفات قيام امام حسين(ع) در کتاب «الهداية الکبري».
2- ابنعساکردمشقي، نماينده مورخان شافعي مذهب وبيطرف اهل سنت وبررسي قيام امام حسين(ع)در«تاريخ مدينه دمشق».
3- شمسالدين الذهبي،به عنوان شاخص مکتب اهل سنت وبزرگترين تراجمنويس شام درسدهي هشتم وبررسي قيام امام حسين(ع) و تحريفات آن در«تاريخ الاسلام».
4- ابنکثيردمشقي،به عنوان مظهرتاريخنگاري وابسته اموي وتداومبخش جريان فکري مذهبي ابنتيميه وبررسي تحريفات قيام امام حسين(ع)در«البداية و النهايه».
دراين کتاب برآنيم تاابتدا تحول وتطورتاريخنگاري رادرشام ازصدراسلام تاپايان سدهي هشتم هجري تشريح نموده،وسپس به بررسي ديدگاههاي چند تن ازمورخان بنام ومشهورشام به عنوان نمايندگان مکاتب سياسي ومذهبي عصرخوددرموردقيام امام حسين(ع)و ريشهيابي تحريفات تاريخي اين نهضت درمنابع آنان بپردازيم.دوراني که براي اين تحول درنظرگرفتهايم بدينگونه ترسيم ميگردد:
1- سدهي اول تا سدهي چهارم هجري(ازدوران تسلط امويان تاپايان سلطه عباسيان).
دراين دوران که آغاز و طليعهي مکتب تاريخنگاري شام است،گرايشهاي شديدسياسي به نظام حاکم يعني امويان وتاحدودي عباسيان درترسيم جريان تاريخنگاري اين عصردخيل بوده است.
2- سدهي چهارم تا سدهي ششم هجري(از پايان سلطهي عباسيان تا پايان تسلط حمدانيان و فاطميان شيعي).
دراين دوران به علت تسلط حمدانيان و فاطميان شيعي،شيعه آزادي عمل بيشتري يافته،جريان تاريخنگاري شيعي رشدچشمگيري مييابد.
3- سدهي ششم تا پايان سدهي هشتم( دوران تسلط ايوبيان وممالک)
دراين عصربه خاطرتسلط سلاطين ايوبي وتنازعات ورقابتهاي آنان بافاطميان شيعي ونيزبه سبب ظهوريک جريان فکري مستقل از مذاهب اربعهي اهل سنت يعني عقايد«ابنتيميه»بنيانگذارفکري مکتب وهابيت واحياي عقيده ديني توسط شاگردان اوازجمله ابنکثير، ابن قيم جوزي،جريان تاريخنگاري اسلامي بطورکلي مواضعي خصمانه وستيزهجويانه نسبت به شيعه نشان داده وحملات مورخان به تشيع تشديد شده است.
دراين مختصربه بررسي قيام امام حسين(ع)وتحريفات وارده درآثارپنج تن ازمورخان مشهورشام،که هريک نمايندهي يک ديدگاه فکري،مذهبي وسياسي عصر خويش هستند، خواهيم پرداخت که عبارتند از:
1- ابي عبدالله حسين بن حمدان خصيبي،به عنوان يکي ازغاليان شيعه درعصرحمدانيان وبررسي تحريفات قيام امام حسين(ع) در کتاب «الهداية الکبري».
2- ابنعساکردمشقي، نماينده مورخان شافعي مذهب وبيطرف اهل سنت وبررسي قيام امام حسين(ع)در«تاريخ مدينه دمشق».
3- شمسالدين الذهبي،به عنوان شاخص مکتب اهل سنت وبزرگترين تراجمنويس شام درسدهي هشتم وبررسي قيام امام حسين(ع) و تحريفات آن در«تاريخ الاسلام».
4- ابنکثيردمشقي،به عنوان مظهرتاريخنگاري وابسته اموي وتداومبخش جريان فکري مذهبي ابنتيميه وبررسي تحريفات قيام امام حسين(ع)در«البداية و النهايه».