تأملی در نهضت عاشورا - ویژه تلفن همراه

لیست گوشی های تست شده
سخن گفتن از امام حسين(ع)و آنچه در کربلا بر وي خاندان و اصحابش گذشت، بسي سهل و ممتنع است. چرا که از يک سو، دريايي از اطلاعات و اخبار در اختيار ماست که مي‏توانيم از آن بهره ببريم؛ او از سوي ديگر، آميخته شدن اخبار سره و ناسره، و واقعي و داستاني در روايت تاريخي کربلا چندان بالا گرفته است که نوشتن و سخن گفتن را سخت دشوار مي‏کند.
به راستي، آيا مي‏توان عظمت حسين(ع) و بزرگي و منزلت و جايگاه آن امام را براساس همين روايات و اخبار به دست آورد؟ پاسخ به اين پرسش دشوار است. حقيقت آن است که انسان هر بار که در اين باره مي‏انديشيد و چيزي مي‏گويد و مي‏نويسد، احساس مي‏کند که نتوانسته است حق مطلب را درباره‏ي آن حماسه‏ي جاودانه‏ي تاريخ ادا کند.
با اين همه، دامنه‏ي نهضت عاشورا، از شروع ماجرا تا عصر عاشوراوازآنجا تاپيامدها وآثار،چندان گسترده است که هر چه در اين باره گفته آيد و نوشته شود، باز در برابر آن درياي بيکران، اندکي بيش نيست.طبعاهمچنان جاي سخن گفتن وتحقيق و تأمل باز است. به علاوه، نوشتن درباره‏ي امام حسين(ع)هيچ‏گاه تکراري نيست، به همين جهت،هر چه نوشته يا گفته شود،زياد نخواهد بود.هر زمان بايد درباره‏ي آن نوشت و آن را تفسير مجدد کرد؛ با قلمي‏ تازه، با تأمل بيشتروبا درس‏هاي نو براي نسل جديد؛به ويژه اگر منابع کهني درباره‏ي آن به چاپ رسيده که تاکنون در اختيار نبوده است.
درنخستين بخش این کتاب ، به معرفي کهن‏ترين و مهم‏ترين متون تاريخي مربوط به تاريخ عاشوراپرداخته‏ شده وپس ازآن ضمن فصلي کوتاه، به شرح زمينه‏هاي اجتماعي، سياسي و وطايفه‏اي و ديني رخداد کربلا ودرادامه،دردو فصل مفصل،تاريخ کربلا را مرورشده است که مستقل از يکديگر نوشته شده و هر کدام ويژگي خاص خود را داراست.اساس وپايه‏ي نگارش هردوبخش، به خصوص«گزارش نامه‏ي واقعه کربلا» که يک مقتل است، متون کهن تاريخي است و گفتارهايي درباره‏ي اربعين امام حسين عليه‏السلام حکمت شهادت امام حسين(ع)آثار نهضت امام حسين (ع)، مرور بر محتواي کتاب کامل الزيارات ابن‏قولويه،ابعاد شکلي و شعاري نهضت امام حسين(ع)، تاريخ عزاداري سنيان براي امام حسين(ع)تحريفات عاشورا و بررسي و نقد کتاب روضة الشهداء از ملاحسين کاشفي در ادامه آمده است.