کارکردهای سیاسی عاشورا - ویژه تلفن همراه
کارکردهای سیاسی عاشورا - ویژه تلفن همراه
زندگاني انسانهاي آزاده به طور عام و حيات مسلمانان به صورت خاص و حيات و ممات شيعيان به نحو خاصتر و به گونهاي ويژه مرهون حيات پيشوايان دين و اولياي الهي است.
اما آنچه از منظر اين نوشتار مورد بررسي است، تأمل در حيات سياسي آن رهنمايان دين و زندگي است. به عبارت ديگر: سنت سياسي ائمه هدا: اين است که رهنماي انسانهاي طالب حقيقت در ميدان سياست باشند. در اين ميان قيام امام حسين (ع) ظرفي است لايتناهي که سيراب سازي حيات انسانهاي آزاده و مخصوصاً حيات سياسي شيعه را از سال شصت و يک هجري تا کنون امکانپذير ساخته است.
توجه به ثمرات و کارکردهاي قيام امام حسين (ع) تلاشي در فهم بهتر و پوياتر ساختن فهم قيام حسيني براي طالبان حقيقت و آزادگان عرصه سياست خواهد بود، زيرا با در پيش روي داشتن نقشه و راهنماي حسيني ديگر عذر و بهانهاي براي فرار از حقيقت نخواهد بود؛ چنان که مصعب بن زبير به زيبايي، اشارت گر اين دقيقه است، آن زمان که امام حسين (ع) به دخترش حضرت سکينه و همسرخود ميگويد:
«لَم يَبقِ ابوکِ لابن حَرّةٍ عذراً...؛ پدرت براي هيچ آزادزادهاي عذري باقي نگذارد.»
با توجه به مطالب مذکور است که از کارکردهاي سياسي قيام عاشورا به نحوي خارق العاده ميتوان دنياي شوره زار پر از عطش سياسي و اجتماعي را سيراب ساخت.
عاشورا حادثهاي است که محدود به زمان و مکان نيست. پس طبيعتاً عاشوراييان نيز در ظرف زماني خاصي نميگنجند. عاشورا تمام زمان و مکانها را در مينوردد و تمامي عاشوراييان را مخاطب ميسازد. طنين عاشورا در گوش زمان پيچيده است و تمامي مخاطبان خود را در هر دو جبهه (حق و باطل) متوجه خود نموده است.
پس بايد در حادثه عاشورا و سازندگان آن تأمل و تحقيق کرد تا جوهره، معنا و حقيقت آن روز به روز آشکارتر گردد. پس از آن، کارکردهاي سياسي آن نيز نمايان و آفتابي خواهند گشت.
اما آنچه از منظر اين نوشتار مورد بررسي است، تأمل در حيات سياسي آن رهنمايان دين و زندگي است. به عبارت ديگر: سنت سياسي ائمه هدا: اين است که رهنماي انسانهاي طالب حقيقت در ميدان سياست باشند. در اين ميان قيام امام حسين (ع) ظرفي است لايتناهي که سيراب سازي حيات انسانهاي آزاده و مخصوصاً حيات سياسي شيعه را از سال شصت و يک هجري تا کنون امکانپذير ساخته است.
توجه به ثمرات و کارکردهاي قيام امام حسين (ع) تلاشي در فهم بهتر و پوياتر ساختن فهم قيام حسيني براي طالبان حقيقت و آزادگان عرصه سياست خواهد بود، زيرا با در پيش روي داشتن نقشه و راهنماي حسيني ديگر عذر و بهانهاي براي فرار از حقيقت نخواهد بود؛ چنان که مصعب بن زبير به زيبايي، اشارت گر اين دقيقه است، آن زمان که امام حسين (ع) به دخترش حضرت سکينه و همسرخود ميگويد:
«لَم يَبقِ ابوکِ لابن حَرّةٍ عذراً...؛ پدرت براي هيچ آزادزادهاي عذري باقي نگذارد.»
با توجه به مطالب مذکور است که از کارکردهاي سياسي قيام عاشورا به نحوي خارق العاده ميتوان دنياي شوره زار پر از عطش سياسي و اجتماعي را سيراب ساخت.
عاشورا حادثهاي است که محدود به زمان و مکان نيست. پس طبيعتاً عاشوراييان نيز در ظرف زماني خاصي نميگنجند. عاشورا تمام زمان و مکانها را در مينوردد و تمامي عاشوراييان را مخاطب ميسازد. طنين عاشورا در گوش زمان پيچيده است و تمامي مخاطبان خود را در هر دو جبهه (حق و باطل) متوجه خود نموده است.
پس بايد در حادثه عاشورا و سازندگان آن تأمل و تحقيق کرد تا جوهره، معنا و حقيقت آن روز به روز آشکارتر گردد. پس از آن، کارکردهاي سياسي آن نيز نمايان و آفتابي خواهند گشت.