جایگاه زنان در نهضت عاشورا - ویژه تلفن همراه
جایگاه زنان در نهضت عاشورا - ویژه تلفن همراه
با نگاهي کوتاه به حوادث و جنگهاي صدر اسلام خواهيم ديد که زنان از چه جايگاه و مقامي برخوردار بودند. گاهي نيز خود در صدر حضور داشتند. در پيمان عقبه که قبل از هجرت انجام گرفت، در ميان هفتاد و اندي که با پيامبر بيعت کردند، سه زن حضور داشت که پيامبر براي اولين بار به طور رسمي از زنان بيعت گرفت، …در جنگ احد نيز زنان قهرماني حضور داشتند. زني از قبيله بني دينار که شوهر،پدر و برادر خود را از دست داده بود، در ميان گروهي نشسته و اشک ميريخت، همين که از سلامتي پيامبر آگاه شد، گفت: اي پيامبر تمامي ناگواريها و مصيبت هايم در راه تو آسان است.
در غدير خم نيز زنان حضور داشتند. در جريان غدير خم وقتي پيامبر علي را به امامت و خلافت بر ميگزيند، حضرت رسول اکرم )ص( ابتدا به زنان و همسران خويش دستور ميدهد که بر علي )ع( وارد شوند و او را در مورد چنين فضيلتي تبريک گويند.
و يا در جنگهاي بعد از پيامبر، در جنگ جمل ـ البته در بعد منفي نقش زن ـ عائشه خود در صدر فرماندهي جنگ عليه امام علي )ع( قرار ميگيرد.
در تاريخ عاشورا، زنان برگزيدهاي چون زينب و ام کلثوم در صدر زنان ميدرخشند.زينب قهرمان عاشورا، پيام رسان کربلا است. مگر ميشود از عاشورا سخن گفت و از نام زينب دريغ کرد، عاشورا بدون زينب بي معناست. عاشورا همواره با نام زينب زينتمييابد.
در کنار نام زينب به نام قهرماناني برخورد ميکنيم که با فداکاريهاي خويش،صحنه هايي افتخارآميز آفريدند و براي هميشه نام خود را در تاريخ ثبت نمودند. زناني چون رباب همسر امام حسين )ع(، امّ وهب، همسر زهير بن قين الگويي براي زنان مسلمان شدند.
این کتاب جايگاه زنان عاشورا را در دو فصل بررسي ميکند:
در فصل اول قبل از ورود به بحث اصلي اشارهاي به زنان صدر اسلام نموده و سپس اوضاع سياسي و اجتماعي زمان معاويه و يزيد را به طور خلاصه بررسي کرده و همچنين در بخش بعدي علت همراه بردن زنان و کودکان در کاروان هجرت امام از مدينه به سوي عراق را بررسي کوتاه کرده و در فصل دوم ... به نقش اين زنان و کودکان در قيام تحت عنوان «زنان قبل از عاشورا» و «زنان در جريان عاشورا» و «زنان پس از عاشورا» و در پايان به نقش کلي آنان در قيام و تأثيرشان در زنده ماندن نام و ياد عاشورا پرداخته است.
در غدير خم نيز زنان حضور داشتند. در جريان غدير خم وقتي پيامبر علي را به امامت و خلافت بر ميگزيند، حضرت رسول اکرم )ص( ابتدا به زنان و همسران خويش دستور ميدهد که بر علي )ع( وارد شوند و او را در مورد چنين فضيلتي تبريک گويند.
و يا در جنگهاي بعد از پيامبر، در جنگ جمل ـ البته در بعد منفي نقش زن ـ عائشه خود در صدر فرماندهي جنگ عليه امام علي )ع( قرار ميگيرد.
در تاريخ عاشورا، زنان برگزيدهاي چون زينب و ام کلثوم در صدر زنان ميدرخشند.زينب قهرمان عاشورا، پيام رسان کربلا است. مگر ميشود از عاشورا سخن گفت و از نام زينب دريغ کرد، عاشورا بدون زينب بي معناست. عاشورا همواره با نام زينب زينتمييابد.
در کنار نام زينب به نام قهرماناني برخورد ميکنيم که با فداکاريهاي خويش،صحنه هايي افتخارآميز آفريدند و براي هميشه نام خود را در تاريخ ثبت نمودند. زناني چون رباب همسر امام حسين )ع(، امّ وهب، همسر زهير بن قين الگويي براي زنان مسلمان شدند.
این کتاب جايگاه زنان عاشورا را در دو فصل بررسي ميکند:
در فصل اول قبل از ورود به بحث اصلي اشارهاي به زنان صدر اسلام نموده و سپس اوضاع سياسي و اجتماعي زمان معاويه و يزيد را به طور خلاصه بررسي کرده و همچنين در بخش بعدي علت همراه بردن زنان و کودکان در کاروان هجرت امام از مدينه به سوي عراق را بررسي کوتاه کرده و در فصل دوم ... به نقش اين زنان و کودکان در قيام تحت عنوان «زنان قبل از عاشورا» و «زنان در جريان عاشورا» و «زنان پس از عاشورا» و در پايان به نقش کلي آنان در قيام و تأثيرشان در زنده ماندن نام و ياد عاشورا پرداخته است.