احکام وقف - ویژه تلفن همراه

لیست گوشی های تست شده
وقف: قسمتي از اقسام صدقات است. زيرا واژه صدقه گاهي به کار مي‏رود و از آن وقف اراده مي‏شود. حتي در اخبار و روايات غالبا از وقف، با عبارت «صدقه» ياد شده است و لفظ وقف در روايات بندرت به کار رفته است. گاهي هم در معنايي اعم از وقف و نظاير آن مانند حبس، سکني، عمري و رقبي به کار مي‏رود، چنانکه گاهي هم مراد از صدقه معناي اصطلاحي آن است يعني: تمليک به غير و تبرعا و به قصد قربت. صدقه به دو قسم زکات (زکات مالي و زکات بدني) هم اطلاق مي‏شود چنانچه در آيه‏ي انما الصدقات للفقراء... مراد از صدقات، انواع زکات است.
نتيجه آنکه: وقف مورد بحث در اين مقام، صدقه‏ي جاريه‏ي مستمره است در مقابل معناي ديگر که ذکر شد. پس وقف عبارت است از تحبيس اصل و اطلاق منفعت. در حديث نبوي (صلي الله عليه و اله و سلم)، در مقام ارشاد به عمل وقف، چنين وارد شده است: حبس الأصل و سبل الثمرة يعني اصل مال را حبس و ثمره‏ي آن را تسبيل کن.
در اخبار و احاديث به عمل وقف ترغيب شده و در حديث نبوي چنين آمده است:
هنگامي که مؤمن زندگي را وداع مي‏کند پرونده او مختومه مي‏شود مگر از سه جهت: «از ناحيه فرزند صالحي که براي او دعا کند يا علم مفيدي که از خود باقي گذارد و از جهت صدقه‏ي جاريه.»
نویسنده در این کتاب به بررسی احکام وقف پرداخته است و مباحث آن به سه بخش اصلی 1-متن عربی 2-ترجمه فارسی 3-نگاهی به مبحث وقف در قانون مدنی تقسیم بندی شده که در دسترس شما عزیزان قرار داده می شود.