داستان ها و پندها 6-ویژه تلفن همراه

لیست گوشی های تست شده

در اين مقدمه به مناسبت محتواى اين كتاب به دو مطلب زير توجه كنيد:

مطلب اول: دانشمندان مى گويند از نظر علمى انگيزه عمل انسان، چهار چيز است:

   1 - عقل

   2 - وجدان اخلاقى(نفس لوّامه)

   3 - تمايلات عالى انسانى

   4 - غرائز و تمايلات عالى انسانى

انگيزه اول يعنى (عقل)، منشاء خير و سعادت است، انگيزه دوم يعنى وجدان اخلاقى منشاء جنايت نيست بلكه جنايتگر را سرزنش مى كند، انگيزه سوم يعنى (تمايلات عالى انسانى)، منشاء صفات عالى مانند انصاف و مواسات و... است پس منشاء جنايات نيست.

چهارم انگيزه تمايلات شهوانى است كه اگر كنترل نشود، منشاء جنايات مى باشد.

مطلب دوم: يكى از امتيازات تاريخ و مكتب اسلام، آنست كه محتوى سرشار از مطالب فرهنگى و اجتماعى و سياسى و اقتصادى و... است كه براستى در اين جهت، اسلام يك مكتب غنى و پرمايه و سازنده و حركت بخش در تمام ابعاد عالى زندگى است، و هيچ مكتبى داراى چنين امتيازى نيست.

و بايد اسلام را از اين محتواى غنى و عالى جدا نكرد، و بزرگ ترين عامل ركود و شكست مسلمين، آنست كه به پوستى از اسلام قناعت كرده و اسلام را از محتوا تهى كرده اند.

اگر اين محتوا براساس يك برنامه ريزى دقيق اجرا گردد، و اين ذخائر زيبا و جالب، از مخزنهاى تاريخ اسلام بيرون آمده و وجود عينى پيدا كند، جامعه اسلامى از نظرات گوناگون در سطح عالى ترقى و تمدن و شرافت انسانى خواهد رسيد، و انسانها در پرتو آن، عمر گرانمايه شان را پله پله نردبان عروج ساخته، و اين زيبائيها را سنگ سنگ سكوى پرواز تا ابديت مى نمايند و در نتيجه انگيزه اى كه منشاء فساد شده، كنترل و هدايت مى يابد.

در اين نوشتار سعى شده است ، نمونه هائى از اين زيبائيهاى تاريخ يكتاپرستان و اسلاميان را ترسيم كرده است.

اين زيبائيها به صورت صد داستان در آمد، تا شيرينى داستان، شيرينى محتوا، با هم، ظاهر و باطن ما را زيبا نموده و از كژيها و آلودگيها پاك سازد.

اين روش به پيروى از قرآن است كه هفت بار ما را به سير در زمين و تفكر و توجه دعوت كرده است، و چه بهتر كه اين سير در كانال تاريخ زيباى خداپرستان و اسلام باشد.اميد آنكه خداوند بزرگ توفيق بهره بردارى كامل را از اين داستانها كه هر كدام داراى درسها هستند، به ما عنايت فرمايد