کتاب های وقف ویژه تلفن همراه
کتاب های وقف ویژه تلفن همراه
مطالعه تطبیقی وقف - ویژه تلفن همراه اين نوشته به بررسي تطبيقي دو نهاد وقف و تراست اختصاص يافته است و به بررسي تحليلي پاره اي از جنبه هاي حقوقي اين دو مي پردازد. تراست و وقف که به دو سيستم حقوقي کاملاً متفاوت تعلق دارند، بي شک داراي خاستگاه متفاوت و تفاوتهاي بسياري در قواعد حقوقي مرتبط مي باشند. در کنار اين از جهات مشابه متعددي برخوردار بوده که مطالعه تطبيقي اين دو را توجيه مي نمايد. در اين کتاب ابتدا به بررسي تراست پرداخته تا آشنايي اوليه نسبت به اين نهاد بيگانه حاصل آيد و زمينه اي باشد براي تطبيق آن با نهاد وقف. در اين مبحث تعريف تراست، شرايط اساسي وقوع آن، موارد کاربرد، انواع آن، عناصر تشکيل دهنده آن و ساير موضوعات مرتبط را مورد مطالعه قرار داده ايم. |
||||||
|
وقفنامهي مسجد و مدرسهي محموديه از معدود وقفنامههاي جامع و مانعي است که در عهد سلطنت مظفرالدين شاه قاجار با خط نستعليق به سلک کتابت درآمده و در نهايت دقت و رزانت تدوين يافته است. اين وقفنامه در 1324 هق، همراه با کتاب جواهرالاخلاق، نوشتهي واقف، به قطع رحلي و درصد نسخه چاپ سنگي شده است. محل کنوني مسجد و مدرسهي محموديه که اين وقفنامه مختص بدان است، در خيابان چراغ برق بين چهارراه سرچشمه و سهراه امين حضور واقع است که به گذر ميرزا محمود وزير نيز شهرت دارد. |
||||||
|
در سه دهه اخيرودرپي به حکومت رسيدن دولتهاي کودتا درعراق که جوانان کمخردوبيفرهنگ وخشّن و به دورازآگاهيهاي فرهنگي و اجتماعي وديني رابا پشتيباني نيروهاي مسلح به قدرت رسانيد،جامعه عراق با ترکيبي درهم آميخته ازمذاهب و مليتها و فرهنگهاي گوناگون دردريايي از خون وخشم وناامني فرو رفت.دراين ميان شيعيان بيشترين ضربات را ازبعثيها تحمل نمودند، کودتاچيان، خشنترين شيوههاي استاليني رادرزدودن فرهنگ اصيل مردم عراق بهکار برده و به خيال خود ميخواستند فرهنگ به اصطلاح بعثي را برآوارها وخرابههاي فرهنگ بالنده و اصيل اسلامي بنا کنند؛ ليکن ادامه مبارزات درشمال وجنوب وميانه عراق نمايانگر ناکامي آنان درزدودن فرهنگ اصيل و ريشهدار ملت مسلمان عراق است. |
||||||
|
وقف: قسمتي از اقسام صدقات است. زيرا واژه صدقه گاهي به کار ميرود و از آن وقف اراده ميشود. حتي در اخبار و روايات غالبا از وقف، با عبارت «صدقه» ياد شده است و لفظ وقف در روايات بندرت به کار رفته است. گاهي هم در معنايي اعم از وقف و نظاير آن مانند حبس، سکني، عمري و رقبي به کار ميرود، چنانکه گاهي هم مراد از صدقه معناي اصطلاحي آن است يعني: تمليک به غير و تبرعا و به قصد قربت. صدقه به دو قسم زکات (زکات مالي و زکات بدني) هم اطلاق ميشود چنانچه در آيهي انما الصدقات للفقراء... مراد از صدقات، انواع زکات است. |
||||||
|
ميل به جاودانه زيستن همواره انسانها راتشويق کرده تادرکنارکاروتلاش مستمرخود،به ايجادوبناي کارهاي يادگاري بپردازندکه در حيات آنهاوهمچنين پس ازفوتشان، منشاءخير و منبع برکات گردندوبراي جامعه مفيد باشند.روح نوع دوستي،وانديشه اجتماعي و همکاري متقابل،وفکرزندگي گروهي،ريشه چنين تفکروعملي را مي سازدباوجودسايردشواريهاي موجوددراجتماع،کارهايي ميکند که بخشي ازآن براي ديگران سودمند باشد. |
||||||
|
«لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون»هرگز(به مقام) بر(خيرونيکي) نايل نميشويد مگرآن که ازچيزهايي که دوست داريد(درراه خدا) انفاق کنيد. چنان که درمتن اثرحاضراشاره شده، سنت ديرپاي وقف،هم درسيرهي رسول خدا(ص)و معصومين (ع) و هم در سيرهي صحابه و تابعين ازجايگاهي والا و ارجمند برخوردار بوده است. پس از صدر اول نيز مسلمانان، به سهم خود، در همهي اعصار و امصار به عنوان يک سنت حسنه و صدقهي جاريه به آن نگريستهاند. |
||||
|
قرآن، خلاصه ي کتاب هاي الهي است که خدا بر انبياء و اوليايش فرستاده است. هيچ علم ربّاني و مسأله ي الهي و برنامه ي زندگي و راه معرفت، با اصل و فرع و جزئياتش، در کتابي نيست؛ مگر در قرآن کريم. قرآن کريم سرشار از معارفي بلند و عميق در همه ي مسائلي است که بشر براي پيمودن راه سعادت به آن نياز دارد. مخاطبان قرآن همه ي مردم هستند و مطالب آن براي همه قابل فهم و درک است امّا ظرفيّت انسان ها براي پذيرش معارف و معارف الهي تفاوت دارد؛؛ چنان که وقتي آبي از آسمان سرازير مي شود، درّه ها و رودخانه ها هر کدام به اندازه ي گنجايش خـود، از آن آب درخود جاي مي دهند. |
||||||
|
وقف که در لغت، ايستادن و درنگ کردن و در اصطلاح شرعي، تحبيس اصل و تسبيل منفعت است در طول تاريخ سابقه اي طولاني دارد. اين موضوع حتي در پيش از اسلام نيز رايج بوده است و به عنوان يک حقيقت شرعيه مطرح نيست. در وقف سه رکن اصلي وجود دارد که عبارتند از واقف و موقوف عليه و مال موقوفه. رد پاي وقف را در جاي جاي آيات قرآن و روايات پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام مي توان مشاهده نمود، بنابراين مشروعيت وقف نزد فقهاي اماميه امري مسلم است و درکتب فقهي اماميه بحث زيادي در اين باره نيامده است. در بخش اول به تفصيل به وقف و موارد مربوطه پرداخته شده است. |
||||||
|
)ن و القلم و ما يسطرون...( نوشتاري که پيش روي شما خواننده گرامي ميباشد برگردان کتاب «الوصاية و الاوقاف و ارث الزوجة و العول و التعصيب في الفقه الاسلامي» نوشته هاشم معروف الحسني نويسنده متعهد لبناني است. در اين برگردان تلاش شده است به اندازه توان واژگان فارسي به کار رود. از آنجا که کتاب به سبک فقه استدلالي نگارش يافته است دريافت و فهم مطالب آن به دقت و تيزبيني ويژهاي نياز دارد و چون به طور مختصر نوشته شده است و بيشتر قول مشهور و دلايل آن را مد نظر داشته است، منبع خوبي براي تحقيقات و مطالعات سريع ميباشد. |
||||||
|
وقف يا صدقه جاريه در فرهنگ اسلامي، سابقهاي به قدمت اسلام دارد، آيات و احاديث فراواني به اشاره و يا تصريح، مشروعين و استحباب و بلکه ضرورت آن را تضمين ميکند. با وجود اين، در طول تاريخ در مقابل «واقفان خير انديش»، «موقوفه خواراني» نيز بودهاند که هميشه به فکر بلعيدن موقوفات و يا سوء استفاده از آن سر به بالين خواب گذاشتهاند و همين جريان موجب شده است که در برابر «گروه خوشبين به وقف»، گروهي نيز از آن انتقاد کرده و چه بسا نهاد وقف را عامل مفتخواري و سبب خرابي اقتصاد جامعه معرفي کردهاند. |
||||||
|
هو الواقف علي الضمائر تأثير نهاد وقف به عنوان يک سنت حسنهي نبوي )ص( در پيشرفتهاي معنوي، فرهنگي و اجتماعي در جهان اسلام بر کسي پوشيده نيست. مسلمانان در مقاطع مختلف تاريخ بر اساس انگيزههاي خيرخواهانه آثار ماندگار فراوان و صالحات باقيات و بيشماري را پديد آوردهاند. وجود هزاران مرکز آموزشي، درماني، رفاهي و خدماتي علاوه بر دهها هزار مرکز عبادي و معنوي اعم از مساجد، تکايا و زيارتگاهها گواه روشني بر اين مدعاست. |
||||||
|
پس از جنگ جهاني دوم و آغاز پروژه توسعه در کشورهاي جهان سوم نقش دولت در سرنوشت اين کشورها بسيار پررنگ شد. مردم از صحنه امور کنار گذاشته شدند و فعاليتهايي که در جوامع کشاورزي بر عهده مردم بود دولت متحمل آنها شد. اما نظريههاي توسعه دولتسالاري را برنتابيدند و در نهايت حکم به کمتر دخالت کردن دولت داده و پديده جهانيشدن هم به اين روند کمک کرده و امروزه دولتهاي ملي با چالشهاي عديدهاي مواجه هستند به نحوي که کارآمدي و مؤثر بودن فعاليتهايشان منوط به دخالت کمتر، و حضور گستردهتر مردم در فعاليتهاي اقتصادي و اجتماعي ميباشد. از اين رو، ضرورت نگاه مجدد به فعاليتهاي وقفي و امور مشابه جهت ورود به عصر جديد احساس ميشود. |
||||||
|
در گذشته يکي از شرطهاي تبحّروثقهشدن در هريک از شاخههاي علوم اسلامي، مسافرت علمي بود.درتاريخ اسلام براي يک محقق به ندرت ميتوان ستايشي ازاين والاتر يافت که گفته شود سفرهاي بسيارکرده وازمحضرعلماي طراز اول تعليم گرفته است.اين رسم از قرن اول وازآن هنگام آغاز شدکه بسياري ازصحابه پيامبر(ص)، به عراق و سوريه و مصر رفتند.هرمحدثي،هنگامي که ميخواست سنديت هريک ازکلمات حديثي را که روايت کرده ثابت کند،راهي سفر ميشد تا با کساني که آن سخن را اززبان پيامبر(ص) شنيده بودند ديدار کند. |
||||||
|
همگام با تغييرات شديد اجتماعي و فرهنگي در جامعه ايران نهاد وقف چه از نظر دروني و چه از نظر بروني دچار تحول شده است. مروري بر وقفنامه هاي دوره صفويه نشان مي دهد که اکثر موقوفات بزرگ به دست اعضاي خاندان سلطنتي ايجاد شده است. از آنجا که شيوه توليد غالب در عصر صفوي توليد کشاورزي است، وقف زمين زراعي متداول ترين نوع موقوفه است. تمام متون و اسناد تاريخي بر صيغه مذهبي وقف مصرف موقوفات تأکيد مي کنند و در موارد بسياري توليت موقوفات به طور مستقيم به روحانيون صاحب نام واگذار شده يا آنکه حکومت آنها را به عنوان ناظر بر نحوه اداره موقوفات تعيين کرده است. |
||||||
|
يکي ازرؤيايي ترين خواست هاي بشر در حالي که خداوند مي فرمايد همه به سوي خدا باز مي گردندماندگاري خويش بوده است. پس ازنوميدي از بقاي جاودانه، انديشه " نام نيک " ايجاد شد. يکي از ابزار نيک نامي استفاده ازنهاد وقف است.اموالي ازگردونه دادوستد خارج مي شوند و منافع آنها براي نيت خير صاحب قبلي آن منافع که بدون شک منفعت ديگران (غير از خودش) را در بردارد به جريان مي افتند.اموال اختصاص يافته به موجب قانون شخصيت اعتباري و حقوقي مستقلي مي يابند.نام ودارايي و درآمد ومديريت ويژه که همه اين اختصاصات براي تأمين نيت خير واقف به وجود مي آيند: |
||||
|
تازه های ویژه نامه
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}