پيامدها و دستاوردهاي دفاع مقدس (3)
32. احياي نقش مساجد در دفاع مقدس
1 ـ32. مسجد؛ اولين پايگاه حكومت اسلامي
«قُلْ اَمَرَ رَبّي بِالْقِسْطِ وَاَقيموُا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلّ مَسْجِدٍ وَّ ادْعُوهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدّينَ»
«بگو: پروردگارم امر به عدالت كرده است، و توجه خويش را در هر مسجد و به هنگام عبادت به سوي او كنيد و او را بخوانيد؛ در حالي كه دين خود را براي او خالص گردانيدهايد.»
2ـ 32. مسجد، محور وحدت
«وَّالَّذينَ اتَّخَذوُا مَسْجِداً ضِراراً وَّ كُفراً وَّ تَفْريقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنينَ وَ اِرْصاداً لِّمَنْ حارَبَ اللهَ وَ رَسُولَه مِنْ قَبْلُ...»
«كساني هستند كه مسجدي ساختند براي زيان به مسلمانان و تقويت كفر و تفرقه افكني مؤمنان و كمينگاه براي كسي كه از پيش با خدا و پيامبرش مبارزه كرده بودند.»
بنابراين، مسجد ضرار اصلاً مسجد نبود، زيرا اصالت و حقيقت مسجد بر پايهي تقويت ايمان و وحدت بين مسلمانان است، نه تفرقه.
3 ـ32. مسجد، تنها رسانهي مطمئن
مساجد، در دوران پيروزي انقلاب اسلامي نقش اوليهي خود را بازيافتند؛ به طوري كه خبرهاي مهم انقلاب اسلامي ـ به ويژه اعلاميهها و پيامهاي امام خميني( رحمت الله علیه ) ـ از طريق مساجد به نيروهاي انقلابي ميرسيد. همچنين در دوران دفاع مقدس، نيازهاي جبهه ـ اعم از نيرو و امكانات و تداركات و پشتيباني ـ از طريق مساجد به اطلاع امت شهيد پرور ميرسيد، و مردم هم عاشقانه در حد توان اقلام مورد نياز جبههها را تأمين ميكردند و زيباترين مشاركت مدني و ديني را با اين عمل به نمايش ميگذاشتند.
همچنين خبر اعزام نيروهاي بسيجي از مسجد به اطلاع نمازگزاران ميرسيد و زن و مرد خود را براي بدرقهاي با شكوه آماده ميكردند و با قرآن و دستههاي گل و يا دستمال و پارچههاي يادگاري، مراسم بدرقه را آذين ميبستند.
همچنين خبر شهادت بسيجيهاي مسجد و مراسم تشييع پيكر آن عزيزان، از طريق روحاني مسجد و اعضاي هيأت امنا و پايگاه بسيج مسجد به مردم اطلاع داده ميشد و همگان با حضوري معنوي و ديدگاني اشكآلود، در مراسم تشييع و تدفين شهدا شركت ميكردند و تشكر و قدرداني خود را از اين طريق به حماسه آفرينان دفاع مقدس ابراز ميداشتند.
امروزه عنصر مهم در اطلاعرساني، صدق راوي و حقيقت خبر است، كه حتي بنگاههاي عظيم خبري جهان را با چالش جدي مخاطبان مواجه كرده است، اما قداست مسجد و پيشينهي تاريخي آن، اعتماد همگان به ويژه نمازگزاران را به صداقت خبررساني مساجد افزوده است و به صراحت ميتوان گفت كه مساجد سالمترين مراكز خبررساني به مردم هستند.
4 ـ32. مسجد و روحانيت
روحاني صادق و فداكار، نهتنها مردم را به مبارزه با رژيم طاغوت و حضور در صحنههاي انقلاب دعوت ميكرد، بلكه خود پيشاپيش همه در ميدان نبرد حاضر بود. پيروزي انقلاب اسلامي مرهون روشنگريها و هدايت ظريف روحانيان بود، كه به عنوان نمايندگان امين و مخلص انقلاب در دلهاي مردم ميدرخشيدند.
همچنين در دوران دفاع مقدس، نقش و حضور فعال روحانيت از سنگر مساجد تا سنگر جبهههاي غرب و جنوب كشور، از صفحات زرين كتاب تاريخ دفاع مقدس است؛ حتي عبور داوطلبانه از ميادين مين و پيشتازي در شهادت، قداستي جاودانه به روحانيت فداكار بخشيده است.
همدلي و همزباني روحانيت در تاريخ انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، از اسرار ناگشودهاي است كه هنوز نسل حاضر ما از آن اطلاع روشن و كافي ندارد. اگر اين راز خوب كشف شود، در واقع راه نشر ارزشهاي دفاع مقدس هم كشف ميگردد و آن حفظ پيوند معنوي مسجد با روحانيت است كه عدم اهتمام به آن، چالشهايي جدي را متوجه نظام جمهوري اسلامي خواهد كرد.
5 ـ32. تربيت نيروهاي مبارز
همچنين حضور مستمر و چشمگير جوانان و نوجوانان فداكار و مؤمن در جبهههاي نبرد و مقاومت و پايداري هشت سالهي آنان در برابر دشمن خطرناكي چون صدام، مرهون تربيت معنوي و اخلاقي مساجد كشور بوده است.
امروز مسؤولان كشور براي حفظ هويت ديني و معنوي انقلاب، بايد به مساجد اهتمامي ويژه كنند و نقش كارساز و مؤثر دوران انقلاب و دفاع مقدس را به آن بازگردانند. غفلت از مساجد و نقش آن در تداوم ارزشهاي انقلاب اسلامي، در واقع كمك به نقشههاي شوم دشمن در تخريب نقش مساجد و روحانيت است؛ چنان كه امام خميني( رحمت الله علیه ) فرمودند:
«اينها از مساجد بد ديدند؛ خصوصاً در اين دو سه سال اخير، مسجد يك محلي بود كه مردم را به نهضت و قيام بر ضد ظلم تهييج كرد. اينها ميخواهند اين سنگر را بگيرند.»
«امروز ما براي تربيت نيروهايي كه انقلاب و دستاوردهاي خونبار آن را حفظ كنند، نياز مبرم به مسجد و اصول تربيتي روحانيت همانند گذشته داريم.»
«اين مساجد بايد مركز تربيت صحيح باشد، و مساجد بحمدالله اكثراً اين طوري است. اشخاصي كه در مسجد ميروند، بايد تربيت بشوند به تربيتهاي اسلامي. مساجد را خالي نگذاريد. آنهايي كه ميخواهند نقشه بكشند و شما را دور كنند از مساجد، دور كنند از مراكز تعليم وتربيت، آنها دشمن شما هستند.»
6 ـ32. تشكيل بسيج مردمي
زمانيكه نقش مساجد در شناسايي و اعزام نيروهاي مستعد پررنگتر شد، جوانان عاشق جبهه حضور مؤثري در پايگاههاي بسيج يافتند، و هر يك با ارايهي توانمنديهاي رزمي و تخصصي، آمادگي خود را براي حضور در جبهههاي نبرد اعلام داشتند.
از نكات قابل توجه اين است كه نيروهاي رزمنده به هنگام اعزام، به اعضاي خانوادهي خود سفارش ميكردند كه جاي خالي آنها را در مسجد و پايگاه بسيج پر كنند و شهدا نيز در وصيتنامههاي خود كراراً سفارش امام خميني( رحمت الله علیه ) را دربارهي مسجد به خانوادهها و بستگان خود گوشزد ميكردند كه: «مسجد سنگر است؛ سنگرها را حفظ كنيد.»
7 ـ32. پايگاه تبليغ انقلاب اسلامي و دفاع مقدس
در دوران دفاع مقدس هم حوادث جبههها و پيامدهاي سياسي و اجتماعي عمليات رزمندگان، بيشتر از تريبونهاي مساجد براي مردم تبيين ميشد؛ حتي فرماندهان مؤثر دفاع مقدس پس از انجام عملياتهاي مهم، در مساجد حضور پيدا ميكردند، و دربارهي چگونگي عملياتها و دستاوردهاي آن ـ به ويژه تأثير آن در تحولات منطقهاي و جهاني ـ سخن ميگفتند و مردم هم سخنان پرشور آنان را بهعنوان سفيران صادق دفاع مقدس، به جان و دل ميسپردند و براي ديگران نقل ميكردند.
8 ـ 32. جمع آوري كمكهاي مردمي توسط مساجد
از آن مهمتر، هنگاميكه دشمن بعثي از نبرد رو يا رو با رزمندگان اسلام در جبههها درمانده ميشد و ددمنشانه مناطق مسكوني، آموزشي و مراكز درماني را مورد حملات شديد هوايي و موشكي خود قرار ميداد، مردم سراسيمه براي اهداي خون و ... به بيمارستانها مراجعه ميكردند.
اين حركتهاي خدا پسندانه و ايثارگرانهي مردم، موجب دلگرمي رزمندگان و فرماندهان و مسؤولان كشور ميشد؛ تا جاييكه احساس مسؤوليت و انگيزه براي احقاق حقوق مردم و تنبيه متجاوزان در آنان تقويت ميگرديد.
تجلي ايثار و ايمان ملت خداجوي ايران در مساجد، مصداق اين حديث نوراني نبي اكرم(صلي الله عليه و آله) است كه فرمودند: «المسجد بيت كل تقي»
خداي متعال هم عنايت و رحمت واسعهي خود را چون باران بهاري بر دلهاي خرم و سرسبز مردان و زنان ما نازل كرد، تا حماسهاي ماندني و خواندني را در تاريخ دفاع مقدس رقم بزنند و بر افتخار دفتر مجاهدان و پاكبازان راه خون و شهادت بيفزايند و ابواب فضل الهي را بر روي بندگانش بگشايند.
9 ـ 32. ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
همچنين برگزاري مراسم شهدا در مساجد و دعوت از سخنرانان و صاحب نظران، از فعاليتهاي مهم روحاني و بسيج مساجد به حساب ميآمد. تشريح فرهنگ ايثار و شهادت و معرفي ويژگيهاي اخلاقي و اجتماعي شهدا، تأثير به سزايي در روحيهي مردم بهويژه جوانان داشت.
بسياري از ابعاد شخصيتي و اخلاقي رزمندگان، پس از شهادت آنان براي مردم بازگو ميشد و حتي نزديكان رزمندگان بعد از شهادت عزيرانشان متوجه ميشدند كه چه افراد بزرگواري براي شهادت گلچين شدهاند، و خداوند خريدار جان عاشقاني است كه جز به وصال او نميانديشند و در آتش فراق او ميسوزند.
به قول حافظ:
اي گل تو دوش داغ صبوحي چشيدهاي
مـــا آن شـقـايـقيــم كـه با داغ زادهايـم
رزمندگان ما مصداق اين حديث قدسي بودهاند: «اوليائي تحت قبائي».
يعني دوستان واقعي من تحت پوشش محبت من هستند و در بين مردم گمنام و ناشناختهاند؛ غبار فروتني بر چهرهي آنان نشسته است و دوست ندارند كسي از آنها تعريف كند. بر خلاف ما كه دوست داريم همه از ما ـ راست يا دروغ ـ تعريف كنند، آنان تعريف خود را خلاف بندگي و عبوديت ميدانستند، و حتي دوستاني كه آنان را ميشناختند، راضي نبودند كه چيزي در وصف آنها بگويند. اما بعد از شهادت كه دوستان و همرزمان از خصوصيات اخلاقي و سلوك عرفاني و حماسه آفرينيهاي آنان سخن ميگفتند، همه در حيرت فرو ميرفتند كه چگونه با اين عمر كوتاه و سن كم به آن مقامات بلند معنوي و عرفاني نايل آمدند.
بيان اوصاف و خاطرات شهدا در مساجد، تأثير الگويي فراواني در جوانان داشت و يكي از عوامل مهم تشويق آنان جهت اعزام به جبههها بود.
افسوس كه بعد از دفاع مقدس اين استوانههاي ايمان و شهادت فراموش شدهاند و بعضاً با ياد و آثار آنان هم برخوردي مصرفي با ذائقهي روزمرّگي ميشود، و مساجد رفته رفته از طنين حماسهي آنان بيبهره ميشوند و فرهنگ عافيت جويانه، طعنه به ميراث خونبار آنان ميزند، و باغبان ناشي، گل را به جاي خار وجين ميكند.
در آن باغي كه گلچين باغبان است
فغــــان بلبـلان بر آسمـــــان اسـت
10 ـ32. نقش مساجد در نشر ارزشهاي دفاع مقدس
شهيدان دربارهي مسجد سفارشهاي فراوان نمودهاند؛ از آن جمله: راه ما را با حضور در مساجد ادامه دهيد. شهيدان، شب وروز به روي گلدستههاي مساجد نشسته و هنگام اذان به درب مسجد مينگرند كه كدام يك از دوستانشان در نماز جماعت حاضر ميشوند. شهيدان، نام بچههاي مسجد را نوشته و نزد امام حسين ـ عليه السلام ـ ميبرند، تا آنها را به عنوان شيعهي واقعي خود انتخاب كند و اعمالشان را تأييد نمايد.
شهيدي ديگر در وصيتنامهي خود مينويسد: نام و خاطرهي ما را در مساجد زنده نگه داريد، زيرا ما در مساجد با حقايق دين و عاشورا آشنا شديم. در مسجد جز ياد خدا همه چيز فراموش ميشود، و راز اين آيه در مسجد ميفهميم:
«وَ اَنَّ الْمَساجِدَ لِلِّه فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ اَحَداً».
و همانا مساجد از آن خداست. پس هيچ كس را با خدا نخوانيد.
با توجه به سفارشهاي شهدا، متوليان امور بايد مساجد را همان گونه كه در دوران دفاع مقدس محور اصلي فعاليتهاي فرهنگي مربوط به جنگ بود، اينك نيز مركز اصلي نشر ارزشهاي دفاع مقدس بدانند و با برنامه ريزي درست و بلند مدت، نقش مساجد را در تداوم راه شهيدان نهادينه كنند.
همان گونه كه مساجد و روحانيت در پيدايش ارزشهاي انقلاب و دفاع مقدس نقش قابل توجهي داشتند، اينك در حفظ و نشر ارزشها و حماسههاي دوران دفاع مقدس هم نقش كليدي و حساسي به عهده دارند، از اين رو براي آن كه مساجد در اين زمينه به كارآمدي خود برسند، توجه به موارد زير ضروري است:
الف. تحقق مردم سالاري ديني در مساجد
يكي از بسترهاي عيني پيوند دين با مردم، مسجد است. از اين رو، زماني مردم سالاري ديني در كشور تحقق عيني پيدا ميكند كه مسؤولان و كارگزاران كشور، مساجد را مظهر پيوند علايق و آموزههاي ديني با مردم بدانند، و ائمهي جماعات را به عنوان زبان گوياي مطالبات مردم بشناسند، و ارتباط خود را با مردم از طريق مساجد نهادينه كنند و حضور در مساجد را به عنوان استماع مطالبات مردم و رفع نيازهاي آنان مغتنم بشمارند.
ب. مسجد؛ مركز فعاليتهاي فرهنگي
لازم است كارهاي فرهنگي و تبليغات ديني با محوريت مساجد انجام شود؛ بودجه و سرمايههاي فرهنگي در اختيار مساجد قرار گيرد؛ و بر اساس روز شمار انقلاب و دفاع مقدس، مجالس تبليغي و علمي، با شكوه هر چه تمامتر در مساجد برگزار گردد.
ج. مسجد؛ مركز مطالبات مردم
وقتي مسجد به عنوان بنياديترين نهاد ديني و مدني تحكيم يابد، آحاد مردم به مساجد هجوم ميآورند، زيرا در كنار نيازهاي معنوي و عبادي، مطالبات مادي و روزمرهي خود را نيز از طريق مساجد تأمين شده ميدانند.
د. مسجد و پيوند دين با سياست
پيوند دين با سياست با شعار تحقق پيدا نميكند. مساجد در طول تاريخ فعاليت خود نشان دادهاند كه براي راهبردي كردن اتحاد دين و سياست، نقش اول را بهعهده دارند. بسياري از شاهان براي مشروع جلوه دادن حكومت خود، در ظاهر به مساجد و روحانيت نزديك ميشدند؛ در حاليكه انقلاب اسلامي ما ماهيتي ديني دارد و بايد پيوند باطني خود را با مساجد حفظ كند. اگر انقلاب اسلامي بخواهد هويت ديني خود را منهاي مساجد دنبال كند، عملاً در چالش سكولاريسم گرفتار خواهد شد.
ه . مسجد؛ محل پيوند نسل امروز با فردا
مساجد، همان طور كه خانهي رزمندگان و شهيدان در دوران دفاع مقدس بودند، امروز بهترين كانون ديني و فرهنگي براي نشر ارزشها و اهداف والاي آنان به حساب ميآيند. اگر مسؤولان دفاع مقدس، مساجد را به عنوان مجاري انتقال ارزشهاي دفاع مقدس مورد توجه قرار دهند و به جاي ريختن بودجههاي كلان در هاضمهي هنر مدرنيته، استعدادهاي هنري و ادبي بسيجيان عزيز در پايگاههاي مساجد و نمازگزاران خلاق را شكوفا كنند، درحقيقت پيوندي جاودانه بين نسل امروز و فردا و ارزشهاي دفاع مقدس ايجاد خواهند كرد. در آن صورت، آحاد مردم همان طور كه حادثهي عاشورا را در گنجينهي تاريخ خود حفظ نمودهاند، به همان شكل وقايع هشت سال دفاع مقدس را بخشي از اعتقادات خود دانسته، آن را جاودانه در سينهي تاريخ اين ملت خواهند داشت.
دستاوردهاي بين المللي و منطقهاي دفاع مقدس
1. تثبيت اقتدار جمهوري اسلامي ايران
تحقيقاً اگر امريكا طي هشت سال، اقتدار ملت ما را نديده بود، در سال 2003 به جاي حمله به عراق، ايران را مورد حمله قرار ميداد. اما آنچه كه همواره موجب انصراف دشمن از حمله شده، تثبيت اقتدار جمهوري اسلامي ايران در دوران دفاع مقدس بوده است.
2. تضمين استقلال كشور
3. تولد استراتژي نوين دفاعي
4. ايجاد الگوي مبارزه با قدرتهاي بزرگ
5. اثبات مظلوميت ايران در جهان
6. رشد روابط سياسي و ديپلماسي با كشورها
حجم فعاليت ديپلماسي و تردد نمايندگان سياسي كشورها، به ويژه هنگامي كه رژيم عراق به كويت حمله كرد، رشد قابل ملاحظهاي يافت؛ حتي اعتراف بعضي از كشورها به حمايت از صدام در جنگ و متجاوز بودن رژيم عراق، از جمله مباحث ديدارهاي ديپلماسي بوده است.
7. اعتقاد به نقش ایران در تأمین امنیت منطقه
٨. اثبات کار آمدي دین اسلام
٩. شکست اهداف زمان بندي شده ي اسراییل در خاورمیانه
١٠ . شکست استراتژي مهار دو جانبه ي امریکا
١١ . ارزیابي عملکرد سازمان هاي بین المللي و منطقه اي
رجوع به کتاب هایي که قطعنامه هاي صادر شده از سوي شوراي امنیت سازمان ملل را بررسي و تحلیل کرد هاند، به خوبي نشان مي دهد که این سازمان بیش تر در خدمت منافع قدر تهاي بزرگ است و عدالت و صداقت و دفاع از حقوق مل تهاي مظلوم که فلسف هي وجودي آن است به فراموشي سپرده شده است.
١٢ . مطرح شدن بیش تر انقلاب اسلامي در سطح جهاني
اما جنگ تحمیلي تا حدودي این محاصره را شکست و مردم جهان با حداقل اخباري که از این انقلاب اسلامي » : جنگ به گوششان م يرسید، این مسأله برایشان به صراحت مطرح م يشد که «. است که مي جنگد مقاومت هشت ساله ي ایران در جنگ تحمیلي، این حقیقت را براي مردم جهان جلوه گر ساخته «. انقلاب اسلامي تسلی مپذیر نیست » : است که باید توجه داشته باشیم که بیش ترین تلاش ابر قدر تها، در راستاي شکستن اراده ي شکست ناپذیر ملت ما بوده است. آن ها همواره خواسته اند حداقل یکبار هم که شده، ما را وادار به کنند و یا ما را پشت میزهاي مذاکره بنشانند، زیرا آنان « عقب نشیني از خواسته هایمان » یا « تسلیم » گفتن « لا» مي دانند که یکي از جذبه هاي جهاني انقلاب اسلامي، در سازش ناپذیري و سرسختي و به ابرقدرت هاست.
ما باید کاملاً به این نکته توجه کنیم که امپریالیسم و صهیونیسم، در مورد انقلاب ایران حتي از اخبار تحریف شده و دروغین نیز ابا دارند و اصولاً چنین عملي در مرحله ي دوم اهداف آنها قرار دارد و مرحل هي اوّل و مه متر براي امپریالیسم این است که اصولاً از انقلاب اسلامي خبري « انقلاب اسلامي » در جهان نباشد؛ چرا که هر گونه خبر از آن، خود به خود نشانه ي آن است که انقلاب و پخش خبر آن در جهان، براي « وجود » و اگر توجه نماییم، همین « وجود دارد » هنوز امپریالیسم مر گآور است؛ چرا که مستضعفان جهان امروز حداقل م يدانند که ملت ایران به نام اسلام به پاخاسته و با این سلاح، شاه را برانداخته و با امریکا و اسراییل و اقمار آن ها مبارزه مي کند.
انقلاب اسلامي را بیش تر در جهان پخش کرد، « وجود » بدین ترتیب، وقوع جنگ تحمیلي، خبر و این به معني همان قول معروف است که اگر انقلاب منزوي شده بود ، دلیلي نداشت که دشمن به ایران حمله کند.
١٣ . شکست طرح هاي توسعه طلبانه ي دشمنان انقلاب اسلامي
دشمنان ما و در رأس آن ها امریکاي جنایتکار و کمونیسم خو نآشام، کمر به نابودي این انقلاب بسته اند و در صدد ضربه زدن به آن هستند؛ چرا که امروز همین انقلاب سد راه توسع هطلبي آنان شده است؛ چنان که امام عزیزمان فرمودند:
ما با یك ابرقدرتي در طرف غرب [امریکا] و یك ابرقدرتي در طرف شرق [شوروي] مواجه » «. هستیم که هر دو این ها مي خواهند ما را ببلعند ما به خواست خداوند تبارك و تعالي و همت برادرها و خواهران ایماني ایران، در مقابل همه ي » این ها [ابرقدرت ها] با کمال قاطعیت ایستاده ایم و اجازه نخواهیم داد که هیچ قدرتي با ما مواجهه «. کند و تصرف در مقدورات ما کند
١٤ . آزمون حقوق بشر
و این سؤال، چالش عظیمي را پیش روي مدعیان حقوق بشر قرار مي دهد و جواب آن تنها این است که همگان در آزمون دفاع از حقوق بشر مردود شده، و اعتماد خود را در برابر افکار عمومي جهان از دست داده اند.
١٥ . بیداري جهان اسلام
امروزه ک متر کسي است که مسلمان باشد، اما دشمني امریکا و ضدیت او را با دین اسلام و دولت هاي اسلامي نشناسد. این آگاهي و شناخت در دوران هشت سال دفاع مقدس، بارها از زبان مبارك امام راحل( رحمت الله علیه ) جاري شد که امریکا با حمایت از صدام، به دنبال حذف اسلام است. پس از سرنوشت محتوم صدام و افشاي سیاست هاي منطقه اي امریکا، دقیقاً محاسبه ي حضرت امام( رحمت الله علیه ) تحقق عیني یافته است.
دستاوردهاي دفاع مقدس آنگاه مهم جلوه مي کند که دشمنان و نوع جنایات آ نها را بشناسیم. بدیهي است که شناخت ماهیت و اهداف آشکار و پنهان دشمناني که طي هشت سال با ما جنگیدند و نیز نوع و حجم جنایات آن ها، نسل امروز و فرداي ما را در شناخت و حفظ دستاوردهاي دفاع مقدس متعهد خواهد کرد و با افتخار از این دوران سخن گفته، تأثیر ارزش هاي دفاع مقدس را در حفظ استقلال و عزت دیني خود همیشگي و پایدار مي دانند.
منبع: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس
/خ